Az új technológia már mindenhova elért
A fejlődés ugyan elsőre ijesztő lehet, de idővel már csak a pozitívumokra emlékszünk. Ma már például egy gumiszett vásárlása is gyerekjáték, elég csak ellátogatni egy olyan oldalra, mint a Gumiflex, és válogatni a személy gumiabroncsok között. Pár éven belül már az elektromos autókhoz és a hozzájuk tartozó újításokhoz is így fogunk állni. Egyelőre még rengeteg a szkeptikus, ha meghallják a hibrid, elektromos szavakat, de ma már nemcsak az autógyártók, hanem például a gumigyártók is ebbe az irányba indultak el.
Megjelentek az olyan mintázatok, amelyeket kifejezetten hibrid vagy elektromos autókhoz gyártottak. A teljesség igénye nélkül: Michelin e.Primacy, Michelin Pilot Sport EV, Continental EcoContact 6 Q, Hankook K127E. Ezen gyártók mindegyike meghatározó a globális piacon, az említett gumik pedig kivétel nélkül innovatív modellekhez készültek. Fontos leszögezni, hogy ez nem azt jelenti, hogy az elektromos vagy hibrid autókra nem szerelhetünk “hagyományos” változatot, csupán ezeket kifejezetten ezekhez a modellekhez készítették.
Miben különböznek az elektromos autók “hagyományos” társaikhoz képest?
Több olyan paraméter is van, amiben hatalmas különbségeket találhatunk a két típus között. Az elektromos autók az akkumulátorcellák sokaságának köszönhetően is jóval nehezebbek, szinte hangtalanok és indulásnál jóval nagyobb nyomatékot adnak át az aszfaltnak. Továbbá megjelenik egy új paraméter is, ami a legtöbb vitát szokta jelenteni az “elektromos vs. hagyományos” témakörben: a hatótávolság.
Miben tudnak segíteni a speciális gumiabroncsok?
A hibrid és elektromos autók esetében az első fő probléma, amit az abroncsoknak meg kell oldani, az a megnövekedett súly. Az abroncsok terhelhetőségét a sebesség- és súlyindexük mutatja meg, ebből lehet kikövetkeztetni, hogy mekkora lehet az egy kerékre eső maximális terhelés. Konkrét példát nézve: a VW ID3 és a VW Golf között kb. 3-400 kg a különbség, amit meg kell oldani az abroncsoknál. Szerencsére a gyártók már dolgoznak a problémán, a Pirelli és a Continental már meg is találta a megoldást.
A megfelelő gumikeverékkel az előbbiekben említett négy problémából hármat ki is pipálhatunk: egy ideális keverék csökkenti az abroncs zajértékét, az induláskor fellépő magas nyomaték okozta kopás csökkenthető, valamint a hatékony mintázatnak köszönhetően a hatótáv is növelhető. Mindezekből egyértelműen látszik, hogy elektromos autókhoz érdemes a speciális abroncsokat választani, nem pedig a hagyományos gumiszetteket.