18 °C, Budapest
18 °C
Budapest
Holnap
13°
Holnapután
17°
Szombat
19°
2024.04.24. szerda, György
filter.hu filter.hu

A növényi fehérje pontosan olyan jó, mint az állati eredetű

Volt idő, amikor mostohagyerekként kezeltük a növényi fehérjéket, ami az izomépítést illeti – ennek most vége kell, hogy legyen.

Aki sokat sportol vagy testépítéssel, izomépítéssel foglalkozik, tudja, hogy sajnos csak az élelmiszerek útján nem kerül be a szervezetébe elegendő fehérje. A Naturize növényi fehérjékből álló termékei segíthetnek tenni a dolog ellen.

Miért fontos a fehérjebevitel?

A megfelelő fehérjebevitel nemcsak a sportolók, hanem mindenki számára hasznos előnyökkel jár, azonban akik életében kiemelt szerepet játszik az izomépítés, ők fokozottan odafigyelnek erre.

Hiszen ha egyszerűen fogalmazunk, a fehérje az az építőkocka vagy tégla, amiből az izom épül. Tégla nélkül pedig igazán nehéz lenne házat építeni. 

A növényi fehérjék mostoha státusza

Szerencsére ma már kicsit jobb a helyzet, de még mindig rengetegen gondolják úgy – mint régen –, hogy az izomépítéshez kizárólag az állati eredetű fehérjék a jók, a növényi eredetűek kevésbé, vagy egyáltalán nem. Lassan, de biztosan változik ez a hozzáállás, a pozitív irányba tolódást főleg a közismert márkák növényi fehérjére alapuló termékeinek köszönhetjük, amelyek hatására egyre növekvő tömegek kezdték elhinni, hogy bizony növényi fehérjével is ugyanolyan hasznosan lehet izmot építeni.

Persze ehhez oda kell figyelni arra is, hogy pontosan milyen állati és milyen növényi fehérjeport választ az ember. Emellett ne higgyünk el mindent, amit az interneten olvasunk, attól, hogy le van írva, még lehet egy személyes vélemény, minden hivatalos tudást nélkülöző cikk. Keressük az írások hivatkozásait, tanulmányait, azokat a kutatásokat, amelyekre épülnek – ha nincs ilyen, máris gyanakodhatunk, hogy nincs valóságalapja a “nagy felfedezésnek”, amiről írnak. 

Mit érdemes tudni a növényi fehérjékről?

Nem csak vegánok vagy ételérzékenységben szenvedők számára ajánlott a növényi fehérjék fogyasztása, melyek többféle forrásból is kinyerhetőek:

  • Barnarizs-fehérje: az egyik legjobb választás, mert önmagában is teljes értékű fehérje, hiszen a rizsszem mindhárom részéből kerül kivonásra a fehérje. Persze némileg drágább, de többet is tud.
  • Rizsfehérje – vagyis fehér rizs fehérje, csak a magbelső fehérje tartalmát tartalmazza, ez a legelterjedtebb változat, mely nem vált ki allergiás reakciókat, viszont az aminosavprofilja gyengébb, ezért gyakran hozzáadnak másfajta növényi fehérjéket is kiegészítésként.
  • Szójafehérje – az egyik legteljesebb aminosavprofillal rendelkező növényi fehérje, bár az utóbbi időben sok génmódosított szójatermék jelent meg a piacon, így a vásárlók mostanában kerülik. Magas az allergéntartalma, és gyakori, hogy vegyszereket használnak a fehérje kivonására.
  • Borsófehérje – olcsóbb, mint a rizsfehérje, selymesebb textúrával rendelkezik, vegánok is fogyaszthatják, de nem teljesértékű az aminosavprofilja, és előfordul, hogy hasmenést okoz. Akit zavar a hangsúlyosabb borsós íz, az igyekszik elkerülni.
  • Kenderfehérje –- a kender fehérjéi immunerősítésre nagyon jók, izomépítéshez már kevésbé.

Mindezeket összevetve a legideálisabb választás sok tekintetben a barnarizs-fehérje.