-2 °C, Budapest
-2 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
Szombat
2022.11.30. szerda, András, Andor
filter.hu filter.hu

Az autó egyik legkisebb, mégis az egyik legfontosabb alkatrésze

Napi rutinnak számít, hogy a kocsinkkal begurulunk a töltőállomásra, levesszük a töltőfejet, majd megtankoljuk az autót. Ahhoz, hogy aztán probléma nélkül el is jussunk A-ból B-be a négykerekűvel, elengedhetetlenek az olyan alkatrészek, mint az üzemanyagszűrő. Most megmutatjuk, mit érdemes tudni a parányi, de annál fontosabb alkatrészről.

Miért van szükség az üzemanyagszűrőre?

Az üzemanyagszűrő az autó üzemanyagrendszerének része, amelynek célja, hogy megszűrje az üzemanyagban fellelhető vizet, szerves anyagokat, port és rozsdarészecskéket. A modern autók szinte már elképzelhetetlenek volnának üzemanyagszűrő nélkül, hiszen számtalan érzékeny alkatrésszel rendelkeznek. Már egy körömpiszoknyi szennyeződés is visszafordíthatatlan károkat tud okozni a kocsi égésterében. Nem beszélve egy nagyobb darabról, ami olykor az üzemanyagtartály faláról is leválhat.

Kompatibilitás és hatásfok alapján alapvetően két üzemanyagszűrő három típust különböztetünk meg. Az első típust üzemanyagszűrő betétnek nevezzük, ami az üzemanyagszűrő házban helyezkedik el. Ennek köszönhetően az elhasználódott szűrőt viszonylag szimplán, a betét cseréjével orvosolhatjuk. Más a helyzet, ha a járgány csereszűrővel van felszerelve, hiszen ilyenkor a teljes alkatrész cserére szorul. A harmadik típus pedig az ún. „inline” szűrő, ami az autó aljában, az üzemanyagot szállító vezetékbe van beépítve.

Hogyan épül fel az üzemanyagszűrő?

Talán nem meglepő, hogy az üzemanyagszűrőkkel szemben támasztott elsődleges kritérium a benzin vagy a gázolaj minél alaposabb szűrése. Ezek az alkatrészek egyszeres vagy többszörös szűréssel rendelkezhetnek. Utóbbival érhető elő a legfinomabb szűrési hatás, aminek az első lépcsője általában egy szita. Ennek a szűrőképessége 50 és 200 mikron közé tehető, ami a legnagyobb szennyeződések megszűrésével támogatja a többi szűrőrész munkáját. Ezt követi a filc (12-15 mikron), a papír (2-12 mikron), valamint a papírtekercs (2-5 mikron).

Az üzemanyagrendszer-szűrő képe az autodoc.hu-ról származik

Jelek, amik nem utalnak túl sok jóra

Rendeltetésükből eredően az üzemanyagszűrők idővel elhasználódnak vagy meghibásodnak. Bizonyos idő elteltével a szűrő hatékonysága jelentős mértékben csökken, és az esetleges hibák is egyre gyakoribbá válnak.

Mivel a mai autók igen precíz alkatrészekkel vannak ellátva, szinte azonnal intő jelekkel találkozunk, ha az üzemanyagszűrő felmondta a szolgálatot. Leginkább nehéz indíthatóság, romló hatásfok, nagyobb fogyasztás és gyenge motorteljesítmény árulkodik a problémáról. Az autószerelők egyébként azt vallják, hogy jobb megelőzni bajt, ezért adott időközönként érdemes lecserélni a szóban forgó alkatrészt.

Így cseréljük le az üzemanyagszűrőt

Az üzemanyagszűrő cseréje lényegében egyszerű feladat, de nem árt az autószerelői jártasság. Mivel az üzemanyag önmagában veszélyes és mérgező anyag, érdemes körültekintően eljárni. A munkafolyamat során viseljünk kesztyűt és védőszemüveget, valamint biztosítsuk a munkaterült folyamatos szellőzését! Mindenekelőtt lapozzuk fel az autó kézikönyvét, és keressük meg, hogy hol helyezkedik el a szűrő.

Első lépésként tisztítsuk meg az üzemanyag-vezetékeket. Ha szükséges, távolítsuk el azokat az elemeket, amelyek gátolják az üzemanyagszűrőhöz való hozzáférést. Nagyon figyeljünk, hogy ne kerüljön por vagy szennyeződés az üzemanyag-vezetékekbe, ezeket dugókkal zárjuk le. Típustól függően, vegyük ki a betétet a szűrőházból, vagy távolítsuk el az üzemanyagszűrő egységet. A szűrőház megtisztítása után cseréljük ki a szűrőbetétet, vagy helyezzük be az új üzemanyagszűrőt. Legyünk tekintettel az üzemanyagáramlás irányára, a be- és kimeneteli oldalakat ne cseréljük fel. Végül csatlakoztassuk az üzemanyag-vezetékeket az új szűrőhöz, és helyezzük vissza a korábban leválasztott elemeket. Ha készen vagyunk a folyamattal, néhány percig álló helyzetben járassuk a motort.

Borítókép: Pexels.com