26 °C, Budapest
26 °C
Budapest
Holnap
25°
Holnapután
27°
Kedd
21°
2022.08.13. szombat, Ipoly
filter.hu filter.hu

A 3 leggyakoribb hiba egy átlagos étrendben

Az vagy, amit megeszel. Bármilyen közhelyes is ez a mondat, annál igazabb. Az egészséges táplálkozással és étrenddel számos, Magyarországon sajnos nagyon elterjedt betegség megelőzhető. A cukorbetegség, magas vérnyomás, túlsúly, szív- és érrendszeri betegségek sokunk életét keseríti meg.

Mindezek ellen tehetünk egy egészséges, akár szakember segítségével összeállított étrenddel. A cukorbetegséget sokszor megelőző állapot az inzulinrezisztencia, amit időben azonosítva, és az étrendet hozzáigazítva megelőzhető a cukorbetegség kialakulása. Ha inzulinrezisztenciára gyanakszunk, akkor egy laborvizsgálattal megállapítható, hogy jogos volt-e a sejtésünk. Nézzük, mik azok az alapvető hibák, amiket elkövethetünk az étkezéseink során.

1. Túl sok benne a cukor

Nagyon sok olyan kész ételben vagy alapanyagban túlteng a cukor, amikről először nem is gondolnánk. A boltban kapható felvágottak, májkrémek, párizsik nagy része tartalmaz cukrot. Ha tehát szeretnénk mérsékelni a cukor jelenlétét az ételeinkben, akkor nem csak a cukrokat, csokikat, chipseket és egyéb köztudottan ártalmas árucikkeket kell kerülnünk. Kerülni kell tehát a hozzáadott cukrot tartalmazó ételeket! A felvágottak nagy részét előállíthatjuk mi is otthon egy-egy sült hús formájában. Nem feltétlenül szükséges a bolt, csomagoltat megvenni, amivel ráadásul a műanyag hulladék mennyiségét is növeljük.

A gyümölcslevek fogyasztásánál is érdemes figyelembe venni, hogy majdnem mindig tartalmaznak a levek hozzáadott cukrot is. Lehetőség szerint tehát fogyasszunk magában, egész gyümölcsöt, ne bolti levet. Ha levet készítenénk, akkor ezt otthon is megtehetjük. Így biztosak lehetünk benne, hogy valóban csak gyümölcsből áll a gyümölcslé.

Főzés közben is figyelhetünk arra, hogy minél kevesebb cukrot használjunk a levesek, sütemények készítésekor. Gyümölcslevesnél például hagyjuk érvényesülni a gyümölcsök ízét, természetes cukortartalmát. Süteményeknél számos alternatív mód áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy édesítsünk. Mindenmentes recepteket felvonultató oldalakon szerezhetünk tippeket, de érdemes dietetikussal is konzultálni.

2. Túl sok benne a szénhidrát

Pizza, különböző tészták, hamburger… Sok gyors vacsora vagy ebéd szereplői. Sajnos azonban a fehérliszt, a fehér kenyér, a sima tojásos spagetti mind egy-egy szénhidrátbomba. Ezek nagyon felpörgetik a szervezetet, ráadásul az inzulinrezisztencia súlyosbítói is, hiszen gyorsan lebomló szénhidrátokat tartalmaznak. A szénhidrát-csökkentett étrendről sokat lehet hallani, az inzulinrezisztencia kezelésében kulcsfontosságú. Fontos azonban tudni, hogy egy egészséges mértékű szénhidrátbevitelre szüksége van a szervezetünknek ahhoz, hogy az agyunk és úgy általában a testünk működhessen. Nézzük, milyen csoportjai vannak a szénhidrátoknak!

Az egyszerű szénhidrátok, más néven monoszcharidok egy cukormolekulából állnak, ezek a fruktóz, galaktóz, glükóz.

A kettős szénhidrátok, vagy más néven diszacharidok már két monoszacharidból állnak, ezek a szacharóz, maltóz, laktóz.

Az összetett szénhidrátok, vagy más néven poliszacharidok óriásmolekulák, amiket növényi rostokként is ismerünk. Rendkívül sok jótékony hatásuk van. Ide tartoznak: a glikogén, a keményítő, a cellulóz, az inulin, az oligofruktóz. A növényi rostok segítenek megelőzni a székrekedést, a 2-es típusú cukorbetegséget, az elhízást.

Szakember segítségével könnyen kiszámítható, hogy egy nap mennyi szénhidrátra van szükségünk. Az fontos, hogy ne ez tegye ki az étrendünk nagy részét. A búzakorpa, a gyümölcsök, zöldségek, barna rizs mind lassan bomló szénhidrátokat tartalmaznak, így sokkal egészségesebbek, mint például a csak a szacharózt tartalmazó ételek.

3. Túl kevés benne a zöldség

Már a szénhidrátoknál láthattuk, milyen fontos, hogy minél több zöldséget fogyasszunk, így jutva az áldásos növényi rostokhoz. Arra még érdemes odafigyelni, hogy lehetőség szerint idényzöldségeket vásároljunk, ezzel nemcsak a helyi termelőket segítjük, de vitamindúsabb darabokhoz is juthatunk. Arról nem is beszélve, hogy egy-egy távoli országból érkező zöldség vagy gyümölcsszállítása komoly környezetterheléssel is jár. A zöldségek közül fontos a hüvelyesek fogyasztása. A különböző babok (zöld, tarka), a csicseriborsó, zöldborsó mind magas rost-, vitamin- és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek. Nyáron természetesen a paprika, paradicsom elhagyhatatlanok, akár nyersen, akár egy finom lecsó formájában.

Egy alattomos betegség: az inzulinrezisztencia

Nézzük meg végül, hogy a cukorbetegség előszobájaként is ismert inzulinrezisztencia mi is valójában, mik a tünetei. Jó hír, hogy a szénhidrátbevitel csökkentésével, speciális étrenddel ez az állapot sikeresen kezelhető.

Az inzulin segítségével képesek hasznosítani sejtjeink a cukrot. Röviden az inzulinrezisztencia annyit jelent, hogy a sejteknek az átlagosnál több inzulinra van szükségük ahhoz, hogy a glükózt fel tudják venni a vérből. Mivel a megemelkedett inzulinszint mellett még képesek erre, a vércukorszint normális marad.

Az inzulinrezisztencia általában együtt jár bizonyos társbetegségekkel, ezek a szív- és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás, magas koleszterint, pajzsmirigy alulműködés.

Az előbbiek mentén az inzulinrezisztencia jelei lehetnek a túlsúly, a problémás (zsíros, pattanásos bőr), alvászavar, migrén, fokozott izzadás, fáradság vagy éhségérzet étkezések után.

Laborvizsgálattal az inzulinrezisztencia biztonsággal megállapítható, és annak megfelelő diétával sikeresen kezelhető, visszafordítható. Ez azért is fontos, mert a diéta segítségével megelőzhető a cukorbetegség kialakulása.