26 °C, Budapest
26 °C
Budapest
Holnap
25°
Holnapután
27°
Kedd
21°
2022.08.13. szombat, Ipoly
filter.hu filter.hu

Milyen hatással vannak a gyerekekre a kooperatív játékok?

Amikor társasjátékról van szó, mindenki rögtön a felfokozott hangulatú, konfliktuson alapuló tábla- vagy kártyajátékokra gondol, amelyek végén csupán egy győztes lehet, mindenki más jobb esetben csalódottan, de néha bizony kifejezetten bosszúsan áll fel az asztaltól. Vannak, akik - természetükből adódóan - egyáltalán nem szeretnek veszíteni, és emiatt meglehetősen ódzkodnak attól, hogy leüljenek játszani a barátaikkal vagy a családjukkal. Ilyen esetekben érdemes inkább kooperatív társasjátékokra cserélnünk a már megszokott, versengő típusú táblajátékokat. De hogyan is működnek ezek a játékok? Milyen képességekre van szükségünk ahhoz, hogy jók lehessünk benne, illetve milyen képességeket fejleszt? Miért lenne fontos beiktatni akár a tanórák menetébe is egy-egy ilyen játékot? Cikkünkben ezekre a kérdésekre adunk választ.

Egy mindenkiért, mindenki egyért!

Azokat a társasjátékokat nevezzük kooperatív játékoknak, ahol a játékmechanika része a közös gondolkodás és a játékosok nem önmagukért, hanem az egész asztaltársaságért küzdenek. Ennek értelmében a cél is közös, ezért a játéknak értelemszerűen kétféle kimenetele lehet: mindenki győz, vagy épp ellenkezőleg: mindenki veszít.

Ezekben a játékokban ugyanis sosem az a feladat, hogy valaki elsőként érjen a célba, hanem az, hogy a csapat együttműködve, az esélyeket közösen latolgatva hajtson végre küldetéseket, akciókat, hozzon meg fontos döntéseket, esetleg válaszoljon meg találós kérdéseket. Hasonló mechanikán alapulnak a különféle szabadulószoba-játékok is, ahol különféle rejtvényeket megfejtve, a játékosoknak együtt kell megtalálniuk a kijáratot, vagy épp a nyomozós játékot, ahol a “detektívek”, a náluk lévő információkat egymással folyamatosan megosztva próbálnak rájönni, egy-egy rejtély megfejtésére.

Vegyük elő néhány jó tulajdonságunkat!

A kooperatív játékok teljesen más képességeket kívánnak meg, mint a hagyományos táblajátékok. Emellett azt is fontos megjegyezni, hogy a rendszeres játék során ezek a képességek, készségek gyorsan fejlődnek, amelyeknek nem csupán felnőttkorban, de az iskolás-, óvodás évek alatt is nagy hasznát veszik a gyerekek. Ilyenek például:

  • a magas fokú kreativitás,
  • az asszertív hozzáállás,
  • az előre gondolkodás,
  • a pragmatikusság,
  • a csapatban való gondolkodás, együttműködés,
  • a kiváló problémamegoldó készség,
  • a döntéshozói készség,
  • a profi érvelés,
  • a kezdeményezés és előzékenység,
  • a logikus gondolkodás,
  • a határozottság,
  • valamint az új helyzetekhez való hirtelen alkalmazkodás is.

Érdemes néhány játékot az óvodába, tanórákra is elvinni

Fontos tudni, hogy míg egyeseknek a kooperatív társasjátékok szimplán kártyák és bábuk forgatását jelentik, mások komoly fejlődési lehetőséget látnak bennük. Az iskoláknak és a pedagógusoknak rendkívül nagy hasznára válhat néhány érdekesebb játék, ugyanis a gyerekek figyelmét jóval hosszabb ideig fenntarthatják velük, ráadásul ezek a játékok arra is kiváló lehetőséget biztosítanak, hogy a gyerekek:

  • közelebb kerüljenek egymáshoz, megismerjék egymást,
  • tiszteljék a másik véleményét, gondolkodását, nézeteit,
  • megosszák egymással az információkat,
  • velük egyenlőként kezeljék a partnereiket,
  • a közös haszon javára aknázzák ki a társaik lehetőségeit,
  • valamint előzékenyek legyenek osztálytársaikkal szemben.

A közös győzelem pedig annál édesebb lesz, minél többet tettek hozzá a gyerekek maguk is! Tisztában vannak vele ugyanis, hogy ez a győzelem nem a szerencsén múlott, hanem azon, hogy a csapat mennyire volt elemében.

Ezeknek a játékoknak az egyéni fejlődés mellett a csoport-, vagy osztályközösségre is rendkívül jó hatásuk van – például:

  • a gyerekek a teljesítményüket nem csak a pedagógusok által összeállított feladatokban fogják tudni felmérni, hanem szórakoztató keretek között jöhetnek rá a saját hibáikra, gyengeségeikre - mindezt tét nélkül, stresszmentesen,
  • azok is beszállhatnak a játékba, akiknek addig meggyűlt a bajuk a közösségbe való beilleszkedéssel, feloldódhatnak, vagy épp új barátságokra tehetnek szert, a közös érdeklődés révén,
  • ráadásul a gyerekek játszva és szórakozva fognak felkészülni az iskolás-, majd a felnőttkor komolyabb kihívásaira, és idejében rájönnek arra is, hogy egy adott feladat - megfelelő kommunikációval, türelemmel - sokkal eredményesebben elvégezhető.

Játék tippjeink

Egészen kicsiknek

  • A Piroska és a farkas játék esetében a játékosoknak az a közös célja, hogy Piroskát még a farkas előtt eljuttassák a nagymama házához.

Óvodás kortól

  • A Nyuszis útvesztő, játéknál a játékosoknak közösen kell taktikázniuk annak érdekében, hogy a nyuszit terelgetve eljuttassák a répákat az udúkba, mielőtt a farmer elérné a veteményest
  • A Jó reggelt, öltöztess fel! érdekessége, hogy kooperatív és kompetitív módban is játszható. A játékosok feladata, hogy a kisállatokat felöltöztessék mielőtt felkel a nap. Miközben a gyerekek megismerkedhetnek a színekkel, az esetleges színtévesztés korai felismerését támogatja

Kisiskolásoknak

  • A Tűzriadó elnevezésű játékban a gyerekek a tűzoltók bőrébe bújhatnak és hősiesen megmenthetik a lángokban álló épületeket. A Tűzriadó emellett kiváló lehetőség a szülők, pedagógusok számára, hogy beszélgetést kezdeményezzenek a témával kapcsolatban. (Kit, mikor kell hívni, mit kell mondani, mit kell füst, tűz észlelése esetén tenni stb.).
Kerülendő
Ez tetszik!
Kerülendő
Ez tetszik!
Kerülendő
Ez tetszik!
Kerülendő
Ez tetszik!
További anyagok