11 °C, Budapest
11 °C
Budapest
Holnap
22°
Holnapután
24°
Kedd
25°
2022.05.28. szombat, Emil, Csanád
filter.hu filter.hu

A Microsoft felvásárolta az Activision Blizzard Stúdiót - mit jelent ez a gaming világnak?

Szinte robbanásszerűen érte a hír a videójáték ipart, valamint a játékosokat világszerte, mivel az Activision Blizzard az egyik legnagyobb név az úgynevezett harmadik párti videójáték fejlesztő cégek között. Az Xbox Games Studio pedig nemcsak elméletben, de gyakorlatban is a Sony és Playstation trónjára tör.

Nem kellett sokat várni az újév első, 2022 talán eddigi legnagyobb gazdasági és egyben technológiai befektetésére. A Microsoft ugyanis január 18-án hivatalosan is bejelentette, hogy rekordot jelentő összegért felvásárolta a globálisan az egyik legnagyobb harmadik párti videojáték fejlesztő céget, az Activision Blizzard-ot. A szóban forgó összeg pedig 68 milliárd amerikai dollárt mozgatott meg.

Ez a beruházás már önmagában az őrületesen magas felvásárlási ár tekintetében is szinte hihetetlennek tűnik, viszont azért is tűnik alapjaiban véve meglepőnek, mivel az Activision az egyik legnagyobb gyártó, aki kiszolgálja mind a PC, a Xbox, valamint az Sony Playstation platformokat is.

Az előző években több platformon, valamint játékon belül is hozott újat az Activision. Elég csak megemlíteni az olyan népszerű és globálisan milliós játékos és rajongói táborral bíró játékokat, mint például a Diablo, vagy éppen az esportok között is nagyon népszerű StarCraft és Overwatch címeket. Ezek mellett pedig még kiemelendő a World of Warcraft is, amely az egyik legnagyobb játékos bázissal rendelkezik világszerte. Az eddigi statisztikák szerint több mint 117 millió regisztrált felhasználót mutat fel a WoW.

Van azonban még egy cím, ami miatt érdekessé válik a Microsoft beruházása. Ez pedig a Call of Duty. A CoD globálisan az egyik legnépszerűbb FPS (First Person Shooter), ami a BBC forrásai szerint 190 országban havonta több mint 400 millió aktív játékossal rendelkezik. A franchise az elmúlt 20 évben igazi átalakuláson is keresztül ment, hiszen az egyik legrégebbi single player játékok közül az egyik legnépszerűbb online multiplayer-ré nőtte ki magát, ami többek között az Xbox nagy riválisa, a Playstation egyik legnépszerűbb játéka is.

Mivel a Call of Duty a két konzolon kívül PC-n is játszható, így itt jön elő az első kérdés. Vajon milyen játékok lesznek Microsoft exkluzívak? A Sony már több mint 10 éve híres a saját exkluzív játékairól és sok felhasználó egyedül néhány játék miatt dönt a Playstation mellett az Xbox-szal szemben.

A konzol eladási statisztikákat tekintve is a háttérbe szorul az Xbox, mivel hiába van jelenleg is világszerte hiány a Playstation 5 konzolokban, a Sony így is túlszárnyalja a Microsoft-ot. 15 hónappal az újabb generációs konzolok megjelenése után a Sony már több mint 13.5 millió eladott konzolt tudhat magáénak, amíg a készleten jobban elérhető Xbox sorozat, ha kevéssel is, de elmarad (12 millió eladott példány) a japán gyártótól.

A Microsoft pedig most már szemmel láthatóan magasabbra helyezte a lécet. 2014-ben, amikor megjelentek a korábbi generáció első konzoljai, az Xbox One, valamint a PS4, akkor a Microsoft teljes mértékben tévútra tért a fejlesztésekkel. A PS sokkal jobban teljesített fejlesztésben és eladásokban is. Az Xbox pedig egy jó mély gödörbe került, amiből nagyjából hat évvel később tudott kikerülni, amikor az Xbox One S széria mellett az Xbox online előfizetéses gaming rendszer, az Xbox Game Pass is valóban értékes címeket tudott felmutatni (pl. Red Dead Redemption 2, GTA V, vagy éppen az NBA2k sorozat).

2022-ben pedig jogosan vetődik fel a kérdés, hogy vajon mi lesz a Call of Duty sorsa. Mivel a Windows rendszerek alatt jól futnak a különböző játékok, valamint a Call of Duty PC-n is az egyik legprofitálóbb játék, így jogos a kérdés, hogy melyik nagyobb Activision Blizzard fejlesztés lesz az első valóban Microsoft exkluzív játék?

Továbbá, ha csak Microsoft exkluzív lenne a Call of Duty, akkor milyen mértékben változna a videojáték piac, mennyi játékos váltana Xbox konzolokra és hogyan befolyásolná például a konzolok, gamer PC-k árszabását, valamint az exkluzív játékok díjait egy ilyen méretű változás?

Egy további felmerülő kérdés, hogy vajon van-e miért aggódnia a Sony-nak? Az előző években olyan címek és sorozatok jelentek meg PS eskluzívként, mint például a game of the year aspiráns Spider Man, vagy éppen a God of War. Az újgenerációs konzolok közül pedig valóban újított a Sony a sokkal már csak a sokkal modernebb kontrollerrel. Végső soron viszont a játékélmény, valamint az elérhető játékok könyvtára határozza meg, hogy melyik konzol lehet a befutó egy-egy játékos számára.

Jelen pillanatban nem lehet azt mondani, hogy a Sony-nak aggódnia kellene bármi miatt is. A Playstation továbbra is felmutat olyan címeket, amiket egyedül náluk érhetnek el a játékosok, valamint a Call of Duty sem feltétlenül egyik évről a másikra lehet Xbox exkluzív, viszont érdemes lesz figyelemmel tartani a fejleményeket, mert az utóbbi években folyamatosan november végén megjelenő CoD azért hozhat további meglepetéseket akár már 2022-ben.

A hétköznapi játékosok mellett pedig érdekes változásokat hozhat az esportok világába is a Microsoft és az Activision Blizzard egyesülése, mivel a leghíresebb esportok közé tartozik az Overwatch, valamint StarCraft és a Call of Duty is. Ez azért is lehet érdekes, mert a játékok esport formáját már a sportfogadási szektor is figyelemmel követi, mivel ez az egyik leggyorsabban növekvő ágazat sportok szempontjából. Érdemes kiemelni itt például a Bwin fogadó oldalt is. Ha nem is minden esport bajnokságra biztosítanak sportfogadásokat, de szponzorként nem áll távol tőlük, hogy megjelenjenek a nagyobb esport eseményeken.

Izgalmasan hangzik tehát a 2022-es év, hiszen a Microsoft idén valóban úgy tűnik, hogy felveszi a kesztyűt és nemcsak házon belül próbál javítani a szolgáltatásain, de hajlandó olyan méretű befektetéseket is megkötni, mint az Activision Blizzard felvásárlása. Ezzel a lépéssel akár játékosok százmillióit hozhatja házon belülre és közelebb kerülhet a világ elsőszámú gamer közösségének a kialakításához a Microsoft házon belül.