16 °C, Budapest
16 °C
Budapest
Holnap
25°
Holnapután
22°
Péntek
23°
2021.09.28. kedd, Vencel
filter.hu filter.hu

Mit ne várj el a keresőoptimalizálástól?

Sokat hallani és olvasni az elmúlt időszakban arról, hogy a seo (search engine optimization) vagy magyarul keresőoptimalizálás a reneszánszát éli. Ez igaz is, nagyon sok esetben tud segíteni a marketingmixben, hogy az üzleti célokat elérjük.

Rögtön érdemes tisztázni, hogy mit tekintünk üzleti célnak és mit nem. Azt nem tekintjük üzleti célnak, hogy egy kulcsszóra első helyen szerepeljünk a Google találati listában. Az sem üzleti cél, hogy az organikus forgalmunkat növeljük.

Üzleti célnak tekintjük, ha ezeket valamilyen formában monetizálni tudjuk vagy például működési költségeinket tudjuk velük csökkenteni. Például egy fogászati rendelő első helyen szerepel a “fog implantátum árak” kifejezésre, ez önmagában még nem üzleti cél.

Egy baba-mama magazin esetében az organikus forgalom növelése sem lehet üzleti cél mint olyan, ha nincsen egy kidolgozott terv, hogy a forgalomból milyen módon tud bevételt generálni.

Ezeket ne várd el a keresőoptimalizálástól!

Vannak tévhitek, hogy mi mindenre lehet jó a seo. Ezeket a mítoszokat szeretnénk ledönteni. Nézzük sorban az alábbi 3 tévhitet:

  • keresési mennyiség növelése
  • rövid kampányokban pozitív ROI
  • márkaépítés non-branded kifejezésekkel

Keresési mennyiség növelése keresőoptimalizálással

A meglévő keresési mennyiséget nem tudjuk SEO-val növelni. Egy egyszerű példával élve, attól nem fognak többen keresni a “könnyűszerkezetes garázs” kifejezésre, ha a weboldalad első helyen szerepel. Adott, hogy havonta átlagosan mondjuk 2.000 ember keres erre Magyarországon.  Ezt a nagyságrendet külső tényezők tudják befolyásolni.éldául a 2021. elején bevezetett Otthonfelújítási támogatás generált érdeklődés kimutathatóan növelt a keresési mennyiségen. De ez is szezonális hatás, hiszen ha már nem lesz támogatott a garázsvásárlás, akkor visszaáll az érdeklődés a normál szintre.

Rövid kampányokban pozitív ROI (return on investment)

Rövid kampányokban ne várjunk megtérülést keresőoptimalizálás esetében. A seo egy hosszú távú befektetés, ahol minimum hónapokban szoktunk gondolkodni vagy években. Ha azonnali eredményre van szükség látogatószerzés terén, akkor  a marketingmix másik területein érdemes keresgélni. Ilyen lehet a Google Ads azaz a fizetett hirdetés például.

Természetesen a seo-nak lehet rövid távon is jelentős és látványos eredménye, de ez sokszor a technikai auditok során szokott bekövetkezni. Javítható egy 404-es hibát okozó oldal megjelenítése vagy a weboldal betöltési sebesség is javítható sokféleképpen. Akár a fényképek optimalizálásával vagy az indexálhatóságon is javíthatunk, ha egy figyelkmetlenség okán a robots.txt-ben noindexen maradt az oldal.

Márkaépítés non-branded kifejezésekkel

A márkaépítés organikus találatokon keresztül meglehetősen nehézkes és csak áttátelesen tud megvalósulni. Az organikus találatokon keresztül érkező látogatóknak átkattintás után már a weboldalon tudunk márkát építeni. De ez ebben a  formában, már nem kapcsolódik szorosan a SEO-hoz. A non-branded kifejezésekkel a márka és a téma közötti asszociációt tudjuk növelni és ezzel segíteni a márkát, de ez nem a szó szoros értelmében vett márkaépítés.

A keresőoptimalizálás közép és/vagy hosszútávon megtérülő befektetés, ami kiválóan tud illeszkedni a marketingstratégiába és segíteni az üzleti célokat. De nem minden esetben van ez így, ahogy ez látszik a fenti példákból is. 

Annak, hogy érdemes-e vagy sem belevágni a keresőoptimalizálásba, adatokon alapuló döntésnek kell lennie. Nagyon fontos tehát, hogy ne csak megérzés vagy benyomás legyen. Ha a számok igazolják a létjogosultságát a projektedben, akkor az egyik legjobban elköltött marketing forintok lesznek, s hosszú éveken keresztül szüretelheted a gyümölcsét a sikeres seo-kampányodnak.

Képek forrása: freepik.com