A ködlámpa használata eléggé megosztja az autós társadalmat, mert elég kevés az a helyzet, amiben valóban hasznos, viszont annál többen használják akkor is, mikor nem kellene. Ez pedig egy olyan gyakorlat, ami autóstársainkat zavarhatja. A ködlámpa beállításánál minden esetben kérjük szakember segítségét, mert egy rosszul bekötött ködlámpa teljesen elvakíthatja a szembejövőket, ezért használata balesetveszélyes. Mire figyeljünk, hogy segítsen és ne ártson a ködlámpa?
A KRESZ meglehetősen gumiszabályt ad a ködlámpa használatára. A 44.§ 4. pontja szerint ködlámpát kapcsolni akkor szabad, ha azt a látási viszonyok indokolttá teszik. Ez a normál gyakorlat szerint alapvetően a sűrű hóesést vagy átláthatatlan ködöt jelenti, amikor valóban a motorháznál tovább nem látni, ezért csak nagyon lassan tudunk haladni.
Ködlámpát csak lakott területen kívül lehet használni, a közvilágítás miatt a városokban semmi nem indokolja a ködlámpa használatát.
Személygépkocsikra általában első ködlámpát lehet felszerelni, illetve hátsót csak akkor, ha van első ködlámpa. A bekötésnél arra kell figyelni, hogy a ködlámpát csak helyzetjelzővel vagy tompított fénnyel együtt lehessen használni. Ezt elég bonyolult összehozni, úgyhogy kérjük szakember segítségét.
A dupla hátsó ködlámpa használata azért különösen veszélyes, mert tompítja a felvillanó féklámpa fényét, ezáltal a mögöttünk haladó reakcióideje jóval hosszabb lesz, ami balesetveszély forrása lehet.
A ködlámpa használatát minden olyan esetben kerülni kell, amikor az nem indokolt. Ha kisebb a köd, vagy viszonylag normális látási viszonyok vannak, akkor ne veszélyeztessük autós társainkat egy vakító fényforrással.
Ez az alapelv él akkor is, ha ugyan fel kellett kapcsolni a ködlámpát, de autóstársunk utolért. Ebben az esetben mindenképpen kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát, mert letompítja a féklámpa fényét. Hasonlóképpen, ha szemből érkezik a másik közlekedő autó, akkor előre kapcsoljuk le a ködlámpát, hogy ne vakítsunk.