24 °C, Budapest
24 °C
Budapest
Holnap
29°
Holnapután
26°
Szerda
25°
2020.08.09. , Emõd
filter.hu filter.hu

Ford Fiesta - Hibrid láz

A Ford legkelendőbb európai modellje észrevétlenül felfrissült. A lágy-hibrid motoroknak köszönhetően takarékosabbá vált és állandó internet kapcsolatot kapott.

Kezdjük az igazán XXI. századi technika bevetésével, amelyet egyre többen alkalmaznak: az autók állandó internetes kapcsolattal történő ellátása. Az internet autókban történő hódítása nem véletlen, mert a mai járművekben az elektronikának egyre nagyobb a szerepe. A lényeg, hogy ezentúl már az összes Fiestát felszerelik a FordPass Connect elnevezésű modemmel.

Ford_Fiesta_mHEV_2020

A kapcsolódásból a tulajdonos csak annyit vesz észre, hogy az autójának a Sync III-as néven futó központi rendszere észrevétlenül frissül. Vagy a FordPass mobiltelefonos alkalmazásban új lehetőségek, funkciók jelennek meg. Az autóhoz tartozó applikáció olyan dolgokat is elérhetővé tesz a Fiestánál, amely eddig leginkább az amerikai autókra volt jellemző: a távolból lehet beindítani a motort, de az app segítségével már az is lehetséges, hogy az ajtókat nyithassák-zárhassák a mobilról.

Az elektronika frontján fontos előre lépés, hogy a Sync III fedélzeti rendszer részét képezi a térítésmentes Apple CarPlay és az Android Auto. Így a jövőben az okostelefonok csatlakoztatása az autóhoz jóval könnyebbé és gyorsabbá válik.   

A motorhoz szó szerint kapcsolódik a most megjelent, hétsebességes, dupla-tengelykapcsolós sebességváltó. Ez a váltó teljesen új fejlesztése a Fordnak, a bevetése a környezetvédelem és a kényelem fokozása miatt történt.

Az új váltó működését természetesen összehangolták a Fiestánál is bevezetett 48 voltos hibrid technikával. A lágy-hibrid rendszernél az utas ülése alatt elhelyezett akkumulátorban tárolják azt az energiát, amelyet fékezéskor, motorfék üzemben vagy guruláskor termel az autó. A Ford természetesen számokkal is szolgált: az új konstrukció bevetésével - a méréseik szerint - 15 százalékos a fogyasztáscsökkenés.

A lágy vagy mild-hibridnek is nevezett rendszer lelke a BISG, amely helyettesíti az önindítót és a generátort. Ezt az alkatrészt egy testesebb generátornak kell elképzelni, amit a motorról hajtanak meg. Ez gondoskodik arról, hogy mikor a sofőr elveszi a lábát gázról, akkor azonnal generátorként működjön és termelje az áramot. Induláskor pedig egy szemvillanás alatt beindítsa a motort.

A BISG-n alapuló stop-start rendszer okos, mert nem csak akkor működik amikor áll az autó. Abban az esetben is leállítja a háromhengerest, amikor a Fiesta sebessége 25 km/óra alá csökken.

Ehhez mindössze annyi szükséges, hogy a vezető benyomja a tengelykapcsoló pedált vagy üresbe tegye a váltókart.

A visszakapcsolás 14 ezred másodperc alatt történik, szóval teljesen más világ, mint az eddig megszokott stop-start rendszerek. Ez a technika 125 és 155 lóerős változatokban elérhető, az erősebb kivitel nyomatéka 240 Nm.

Cikkünk a Milyen autót és Hibrid autók autós portál és a Ford alkatrész webáruház közreműködésével készült.

Benedek Attila – Galambos Dániel