24 °C, Budapest
24 °C
Budapest
Holnap
29°
Holnapután
26°
Szerda
25°
2020.08.09. , Emõd
filter.hu filter.hu

Stressz csökkentés: Tippek a stress kezelésére

Stresszes az életed? Próbálj ki ezek közül a tippek közül néhányat.

stressz

A stressztől frusztrált és ingerlékeny leszel? A stresszoldók segítségével a kaotikus életed újra nyugodt és derűvel teljes lehet. Ne gondolkodj sokat a stresszoldókon. Ha hirtelen válsz stresszessé, akkor mindenképp érdemes az alábbiak közül kipróbálnod pár módszert az enyhítésre.

Légy aktív

A fizikai aktivitás gyakorlatilag bármilyen formája működhet stresszoldóként. A testmozgás akkor is jó, ha nem vagy versenysportoló, vagy nem vagy top formában.

Magyarország az életmód szempontjából az egyik legrosszabb Európában. A fizikai aktivitás segít a jó közérzetért felelős endorfinok termelésében. A testmozgás az elmét pedig magára a mozgásra összpontosítja, ami segíthet a negatív gondolatokról elterelni a figyelmet. Fontold meg, hogy elmennél sétálni, kocogni, esetleg kertben dolgozni, takarítani, biciklizni, úszni, vagy edzeni.

Táplálkozz egészségesen

Az egészséges táplálkozás fontos része a saját egészségünk megőrzésének. Igyekezz különféle gyümölcsöket és zöldségeket, valamint teljes kiőrlésű gabonákat fogyasztani.

Kerüld az egészségtelen szokásokat

Vannak olyan emberek, akik túl sok koffeint vagy alkoholt fogyasztanak, dohányoznak, túl sokat esznek, vagy illegális anyagokhoz nyúlnak a stressz miatt. Ezek a szokások károsíthatják az ember egészségét.

Meditálás

A meditáció alatt összpontosítod a figyelmedet, és kizárod az elmédet amúgy elárasztó negatív gondolatokat. A meditáció nyugalmat, békét és belső egyensúlyt nyújt, ami az érzelmi jólét és az egészségügyi állapot javára szolgálhat.

Az irányított meditáció, vizualizáció és egyéb meditációs formák bármikor gyakorolhatók, akár séta, buszozás, vagy munka közben is. Bárhol kipróbálhatjuk a mély légzést.

Nevess többet

A jó humorérzék nem gyógyíthat meg minden betegséget, de segíthet abban, hogy jobban érezzük magunkat. Ez még akkor is igaz, ha csak hamis nevetést erőltetünk magunkra. A nevetés nem csak megkönnyebbülést jelent a léleknek, hanem a testünkben is fizikai változásokat okoz. A nevetés először felerősíti, majd elnyomja a stresszreakciót. Tehát olvass el néhány viccet, nézz meg egy vígjátékot vagy lógj egyet a haverokkal. Esetleg kipróbálhatod a nevetős jógát.

Lépj kapcsolatba másokkal

Ha stresszes vagy ingerült, ösztönösen el akarod szigetelni magad. Ehelyett inkább legyél a családoddal és barátaiddal, és szocializálódj.

A szocializálódás jó stresszoldó, mivel elvonja az ember figyelmét, támogatást nyújthat és segíthet a rosszabb időszakok feldolgozásában. Menj hát el kávézni a barátaiddal, beszélgess a családoddal, vagy imádkozz a templomban.

Több időd is van? Fontold meg az önkénteskedést, és segíts magadon azzal, hogy másokon segítesz.

Szabj határokat magadnak

Lehet, hogy mindent meg szeretnél csinálni, de ennek ára van. Ha megtanulsz nemet mondani, akkor az később nagyon sokat fog segíteni a teendőid rendezésében és a stressz kezelésében.

Nagyon könnyű igent mondani a béke érdekében. De ez valójában belső konfliktusokat válthat ki, mert a családod szükségletei másodlagossá válhatnak, ami stresszhez, haraghoz, nehezteléshez vagy bosszúvágyhoz vezethetnek. Ez minden csak nem békés.

Próbáld ki a jógát

A testtartások sorozatával és a kontrollált légzésű gyakorlatokkal a jóga egy népszerű stresszoldó módszerré vált. A jóga egyesíti a fizikai és a mentális képességeinket, amelyek segíthetnek a test és az elme nyugalmának elérésében. A jóga segít ellazulni, a stresszt kezelni, valamint elősegíti a szorongás csökkenését.

Próbálj jógázni egyedül, vagy keress egy csoportot. Különösen jó stresszoldó a jóga, mivel lassú és könnyed mozgulatokat tartalmaz.

Aludj eleget

A stressz problémákat okozhat elalvás közben. Ha túl sok a dolgod, akkor könnyen azon kapod magad, hogy nem bírsz elaludni. Az alvás az az idő, amikor az agy és a test újratöltődik.

Az alvás minősége és mennyisége befolyásolhatja a hangulatot, az energiaszintet, a koncentrációt és az általános működést. Ha problémáid vannak az alvással, vedd biztosra, hogy egy nyugodt és kellemes környezetben vagy, hallgass nyugtató zenét, és tedd félre az elektromos eszközöket. Kipróbálhatod a CDB-t is, amelyről ismert, hogy pihentető hatásai vannak.

Vezess naplót

A gondolataid és érzelmeid leírása felszabadító érzés lehet. Ne gondolkodj, írj le bármit ami az eszedbe jut. Senki másnak nem kell elolvasnia, ezért ne aggódj a nyelvtan vagy a helyesírás tökéletesítésére.

Csak hagyd, hogy a gondolataid megjelenjenek a papíron vagy a számítógépes képernyőn. Ha kész, eldobhatod, amit írtál, vagy el is mentheted, hogy később vissza tudd nézni.

Legyél muzikális és kreatív

A zenék hallgatása jó stresszoldó, mivel csökkenti a mentális zavarokat, az izmok feszülését és a stresszhormonok szintjét. Tekerd fel a hangerőt, és vessz el a zenében.

Ha a zene nem érdekel annyira, akkor koncentrálj valami más hobbira, például a kertészkedésre, a varrásra, vagy a rajzra, és inkább arra összpontosíts, amit csinálsz, ne arra  amit gondolsz.

Kérj tanácsadást

Ha azt érzed, hogy nem tudsz megbírkózni az új stresszforrásokkal, vagy ha az énidő sem segít rajtad, akkor esetleg külső segítségre lehet szükséged terápia vagy tanácsadás formájában. A terápia akkor is jó ötlet lehet, ha túlterhelt vagy, csapdában érzed magad, vagy ha egyszerűen a napi rutinban vagy a munkahelyeden akadnak problémáid.

Professzionális tanácsadók vagy terapeuták segíthetnek beazonosítani a stressz forrásait, és új módokat mutatni ezeknek a leküzdésében.