23 °C, Budapest
23 °C
Budapest
Holnap
24°
Holnapután
19°
Csütörtök
23°
2020.05.25. hétfõ, Orbán
filter.hu filter.hu

10 pontos webshop audit a magasabb konverziók érdekében

Az UX, vagyis a felhasználói élmény javítása legalább olyan fontossá vált a weboldalak és webshopok esetében, mint a SEO. Az alábbi listában éppen ezért nem a sokat ismételt SEO feladatokra, hanem az UX-re helyezzük a hangsúlyt. Megpróbálunk tehát választ adni arra a kérdésre, melyek azok a területek egy webshop esetében, amelyekre egy webshop audit során koncentrálni kell.

Az utóbbi években a Google algoritmusa, amely a weboldalak, webshopok rangsorolását állapítja meg, nagyon sokat változott. Ahogy a keresőmotorok algoritmusa egyre bonyolultabbá válik, úgy hárít egyre több feladatot és egyre több felelősséget a SEO és UX szakemberekre. 2020-ben egy SEO szakembernek egyre több területen kell helytállnia. A technikai SEO mellett a linképítés, a tartalom marketing, az analitika is feladatai közé tartozik. Az utóbbi években pedig egy egyre növekvő terület, az UX vagyis a felhasználói élmény növelés ad újabb feladatokat és kihívásokat a webshop tulajdonosoknak.

Az UX, vagyis a felhasználói élmény javítása legalább olyan fontossá vált a weboldalak és webshopok esetében, mint a SEO. Az alábbi listában éppen ezért nem a sokat ismételt SEO feladatokra, hanem az UX-re helyezzük a hangsúlyt. Megpróbálunk tehát választ adni arra a kérdésre, melyek azok a területek egy webshop esetében, amelyekre egy webshop audit során koncentrálni kell.

1. Van megfelelő érték ajánlat?

Bármilyen furcsán is hangzik, a webshop elhagyások egyik fő vezető oka az, hogy a látogató nincs tisztában azzal, hogy mi a webshop célja, milyen típusú termékekre fókuszál, mit kínál a látogatónak. Ha a weboldalra érkező látogatót nem tájékoztatjuk a lehető leggyorsabban ezekről az információkról, akkor a statisztikák szerint nagyon gyorsan, sokszor görgetés nélkül elhagyja az oldalt.

2. Megfelelően gyors a weboldal?

A webshop auditok során az egyik első feladat, amit elvégzünk, a sebesség lemérése. Ez azt jelenti, hogy megnézzük asztali gépen és mobilon mennyi idő alatt töltődik be. A statisztikák szerint ugyanis ha egy webshop 3-4 másodpercnél lassabban töltődik be, akkor a látogatóinak több, mint 30%-át is elveszítheti. Ez egy valószerűtlenül nagy számnak tűnik, de sajnos megállja a helyét. Éppen ezért lett az utóbbi időszakban kiemelten fontos a webshopok sebesség optimalizációja.

3. Nincsenek reszponzívitásbeli problémák?

Olyan sok éve hajtogatják már a szakemberek a mobilra optimalizáltság fontosságát, hogy nehéz elképzelni vannak olyan webshopok, amelyek még nem léptek ebbe az irányba. Pedig vannak. Webshop auditálásaink során sok „hibrid” megoldással találkozunk. Ez alatt az értem, hogy történtek lépések a reszponzívitás irányába, a webshop főbb elemei valóban jól működnek mobilon, de kisebb-nagyobb hibák vannak, amelyek miatt mégsem mondható, hogy a webshop magas felhasználói élményt nyújt mobilon. Ezeket a hiányosságokat sürgősen orvosolni kell.

4. A webshop szövegek jól olvashatók?

Valahol az előző ponthoz kapcsolódik a szövegek olvashatósága is, mivel ez a probléma elsősorban mobilon jelentkezik. Ha kicsi a betűméret, formázás, tördelés nélküliek a szövegek, pl. termék leírások, akkor a látogató bele sem kezd az olvasásba, rövid időn belül elhagyja az oldalt. A webshop elemzést erre a pontra vonatkozóan te is el tudod végezni: menj ki a napra, vedd kezedbe a mobilod, hívd be a webshopod és olvasd el a szövegeket. Ha nincs problémád vele, akkor átmentél a teszten.

5. Biztonságos a webshopod?

A biztonság alatt elsősorban az utóbbi időszakban „kötelező” HTTPS kapcsolatot értem. Mivel a Chrome böngésző már nem biztonságosnak jelöli meg a HTTPS-el nem rendelkező webshopokat, ezért gondolhatod mekkora bizalomvesztés a látogató részéről, ha egy hitelkártyás fizetés előtt ezt látja a fejlécben. Webshopok számára kötelező a HTTPS kapcsolat!

6. Milyen minőségűek a termék képek?

A webshop vásárlásaink során több, mint 70%-ban a vizuális elemekre, semmint a szövegekre támaszkodunk. Egy gyenge minőségű, kis képeket felvonultató webshop lényegesen rosszabb esélyekkel indul a vásárlók kegyeiért, mint egy olyan site, ahol több, nagy felbontású, nagyítható kép van. Éppen ezért a webshop auditálás egyik fő területe az, hogy megvizsgáljuk a termék képeket.

7. Ki van töltve az ALT text?

A képek leírására szolgáló ALT szöveg nem is jelenik meg a webshop-ban, akkor vajon miért foglalkozik vele a webshop elemzés? A válasz az, hogy a termék vásárlásaink során egyre nagyobb mértékben támaszkodunk a Google képkeresőre. Azok a webshopok, ahol nincsenek kitöltve a termék ALT szövegek, esélytelenek arra, hogy a képkeresőből forgalmat szerezzenek.

8. Milyen minőségűek a termék leírások?

Egy több ezer vagy több tízezer terméket felvonultató webshop esetében rendkívül nehéz mindegyik termékhez egyedi, megfelelően hosszú leírást írni. Éppen ezért a webshop tulajdonosok általában bele sem fognak ebbe a folyamatba, helyette átveszik vagy lefordítják a gyártóktól kapott leírásokat.

Ezzel csak az a probléma, hogy sokan mások is hasonlóan cselekednek, így óhatatlanul kialakul az a helyzet, hogy sok webshop ugyanazokkal a termék leírásokkal fog megjelenni, ami a Google szemében gyenge minőségű tartalmat jelent és egyrészt lehetetlenné teszi a jó helyezéseket, másrészt a felhasználó felé is kevés információval szolgál.

9. Vannak bizalomépítő elemek a webshopban?

Ez az a terület, ahol a tengerentúli cégek több éves előnyben vannak. Ahány amerikai webshopot megnézünk, nagyon profi, magas színvonalon űzik a bizalomépítő elemek használatát, mert tudják, hogy különösen kritikus döntések esetében mennyire sokat számítanak az elköteleződés kiépítésében.

Bizalomépítő elemeknek nevezzük az alábbiakat:

  • Biztonságos vásárlás logók
  • Ügyfél visszajelzések
  • Ügyfél logók
  • Ügyfél értékelések
  • Tanusítványok
  • Cégünkről számokban
  • Közösségi média oldalak

Azt javaslom, nézz meg pár iparági amerikai oldalt és lesd el hogyan alkalmazzák a bizalomépítő elemek használatát.

10. A kapcsolat felvételi adatok jól látható helyen érhetők el?

A webshop elhagyások egyik vezető oka az, ha a látogató nem találja meg a kapcsolat felvételi lehetőséget. Ez olyan magától értetődőnek tűnik, noha sok webshop audit elvégzése után azt látjuk, hogy sokan mintha szándékosan rejtenék el pl. az e-mail címet webshopjukról. Nem szabad a látogatót egy bizonyos kapcsolat felvételi lehetőségre ráerőltetni. Muszáj a lehető legtöbb módot megadni neki, hogy utána maga választhassa ki azt, ami számára a legszimpatikusabb. Legyen tehát jól látható helyen, folyton szem előtt:

  • cégnév
  • telefonszám
  • cím
  • e-mail cím
  • közösségi média elérhetőség
  • + kapcsolat felvételi űrlap
Hazai cikkek
Külföldi érdekességek
Hazai cikkek
Külföldi érdekességek
Hazai cikkek
Külföldi érdekességek
Hazai cikkek
Külföldi érdekességek
További anyagok