20 °C, Budapest
20 °C
Budapest
Holnap
12°
Holnapután
Szombat
2020.04.08. szerda, Dénes
filter.hu filter.hu

Kelj korán!

Rendkívül sok előnnyel jár, ha a szervezeted fel tud készülni és tiszta fejjel meg tudod tervezni a napodat, ha képes vagy időt szakítani egészséges, tápláló reggelire és talán még egy reggeli torna is belefér.

A szokás kialakítása

Fokozatosan hozzá tudod szoktatni a szervezetet, hogy egyre korábban és korábban ébredj fel a megszokotthoz képest. Mindig csak kevéssel, 15-20 perccel korábbra állítsd az órát és lassacskán sikerülni fog frissen és üdén kikelni az ágyból. Tulajdonképpen így nem csak a reggeli időszak lesz tartalmasabb, kreatívabb és nyugodtabb, de a korábbi ébredéssel járó előnyök kihatnak majd az egész napodra, ami nem egy elhanyagolható szempont. Ami pedig különösképpen megfontolandó az az, hogy mennyire sokat tehetsz így a saját egészségedért hosszútávon is. 

Stresszmentes reggel

Eltűnik a kapkodás, a sietség, marad idő átgondolni a teendőket és kiegyensúlyozottabban indul a nap. Akár tervezhetsz is előre, felírhatod a határidőnaplóba az elintéznivalókat, vagy listát vezethetsz róluk, netán jegyzeteket is készíthetsz a reggeli, tiszta fejjel kiötlött gondolataidról. Utóbbi igen hasznos módja annak, hogy sokkal jobban átlásd a dolgaidat, valamint az esetleges problémákra így, egyfajta élénk, szellemi frissességben találj egy azonnali megoldást. Bárhogy is teszel, egy, a szokásosnál korábbi ébredés fantasztikus segítség, amikor extra időt szeretnél magadra szánni és rendszerezni szükséges tevékenységeidet, elképzeléseidet vagy ötleteidet.

Csak aktívan!

Siker koronázza azt is, ha reggel sikerül beiktatnod egy rövid nyújtó gyakorlatsort, talán jógát, pilatest, vagy átsiklani párszor háton fekve az SMR hengereden. A reggeli mozgás igen hatásos lehet a bemerevedett izmoknak és természetesen javul tőle a közérzeted is. Torna után jóleső érzés lehet lazítani pár percig, esetleg meditálni, kikapcsolni. Érdemes időt szánni akár egy relaxációs gyakorlat megtanulására is, melyet alkalmazhatsz elalváskor az izmok és az elme ellazítására, vagy rögtön ébredés után is, vagy éppenséggel testedzés befejezéseként. A fizikai frissességtől szinte pezsegni fogsz és a tested is meghálálja. Próbáld meg kialakítani ezeket a szokásokat, majd ha már kezdenek kialakulni, megtartani őket. Ha sikerül, így tudod az új, hasznos reggeli szokásokat az esetenként rosszul berögzült szokások helyébe tenni és élvezni a változást!

A legfontosabb a kiadós reggeli 

Letaglózó statisztikát tett közzé a babamama, miszerint 4-10 éves korosztályban minden harmadik gyerek indul el úgy iskolába, hogy nem eszik reggelit. A felmérés kifejtette, hogy így rostszegényen és kellő energiabevitel nélkül indul a legtöbb gyerek napja. Egy másik tanulmányban, melyet a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar egyik egyetemi tanára, Dr. Törőcsik Mária publikált, pedig egy kicsivel több, mint a megkérdezettek fele, 56 százaléka reggelizett csak rendszeresen. Tehát, a legtöbben kihagyják a reggelit, vagy csak egy kávét öntenek magukba, mely rizikófaktor is lehet az elhízásban, hiszen mire odaérnél, hogy ebédelsz, a tested sokkal több kalóriát fog elraktározni.

Te hogy csinálod?

Mivel napi energiafelhasználásunk legalább 30%-át illene reggeliből fedezni, igazán fontos, hogy reggelizz, mielőtt útnak indulsz. Egy átlagos otthoni reggeli alapjában véve egy, vagy több fehér lisztből készült péktermék és szalámi, melyet természetesen sokkal előnyösebb lenne teljeskiőrlésű lisztből készült kenyérfélékre cserélni. A penny akciós újságja szerint náluk is lehet találni kész szendvicseket. Hogy tudnád még egészségesebbé tenni? Ott vannak a fehér húsok, vagy zabpehely, tojás, zöldség és gyümölcs, amivel már megfelelő reggelit tudnál készíteni. Ez azért is fontos, mert szellemileg és fizikailag is frissen tudnád magadat tartani, sokkal produktívabb lenne a napod és eltűnne a fáradtságérzeted, amivel annyira sokan küszködünk. Vagyis, ha összetett szénhidrátokban és rostban gazdagon reggelizel, sokat teszel azért, hogy a nap folyamán erőd és energiád legyen, hogy összeszedettebben gondolkodj, tervezz, rendszerezz és beoszd az idődet.

Hogyan tudod beszerezni a bőséges reggelikhez a hozzávalókat a legjutányosabb áron? 

Az összetett szénhidrátokat tartalmazó alapanyagok például a csicseriborsó, a zabpehely, az édesburgonya, a teljes kiőrlésű kenyér, a barna rizs, a lencse, vagy a zöldborsó. Rost pedig minden növényi élelemben megtalálható, mint például a diófélék, a magvak, a hüvelyesek, gyümölcsök, mint az eper, a citrusfélék, vagy az alma.

Felmerülhet benned a kérdés, hogy vajon egészségesebb és tartalmasabb reggeli készítése nem túl megterhelő-e a pénztárcádnak? Lapozgasd végig az akciós újságokat, hogy gazdaságosabban tudjál vásárolni, így egészen biztosan változatos, tápanyagokban dús és finom reggeliket varázsolhatsz az asztalra.