20 °C, Budapest
20 °C
Budapest
Holnap
12°
Holnapután
Szombat
2020.04.08. szerda, Dénes
filter.hu filter.hu

Hogyan teremt közösséget a rádió?

A rádióadóknak alapvetően három típusát ismerjük: az állami finanszírozású, közszolgálati csatornákat, a főleg profitszerzési céllal működő kereskedelmi és a meghatározott társadalmi csoportoknak szóló közösségi adókat.

Míg az első kettőre valószínűleg mindenki fel tud sorolni pár példát, addig az utolsóról sokan még nem is hallottak. Ismerjük meg jobban a közösségi rádiókat.

Online találkozók a XXI. században

A nem is olyan távoli múltban, ha az emberek aktívan szerettek volna részt venni a közösségi életben, akkor ehhez el kellett menniük például a piactérre, kávéházba, kocsmába vagy egyéb olyan helyre, ahol sokakkal tudtak beszélgetni.

Napjainkban erre már nagyszerű alternatívát nyújtanak a különböző internetes fórumok, ahol kitárgyalhatjuk a minket érdeklő témákat, hangoztathatjuk a véleményünket. Sajnos ennek a megoldásnak az a hátránya, hogy a névtelen és arctalan kommentelők sokszor “trollkodnak”, vagyis szándékosan belekötnek a többi fórumozóba. Így a kulturált beszélgetés egy idő után értelmetlen vitává fajul. A rádióban azonban gátat szabnak az efféle modortalan viselkedésnek.

Nicsak, ki beszél?

Hazánkban a Tilos Rádió volt az első olyan közösségi csatorna, amely célzottan a hallgatói részvételre épül. A szerkesztők direkt úgy alakítják ki a műsorrendet, hogy az adások nagy része interaktív legyen. Vagyis a hallgató nem csupán passzívan figyeli a programot, hanem beletefonálhat, kérdezhet, véleményt alkothat.

A műsorvezetők pedig igyekeznek ebben partnerek lenni, így kvázi együtt viszik a műsort teljesen nyitott, kötetlen formában. Bár a Tilos alapvetően Budapesten és annak 40 km-es körzetében fogható, a különféle internetes oldalak, mint például az Online Rádió elterjedésével világszerte könnyedén hallgathatóvá vált. Az ilyen típusú weboldalak nagy előnye még, hogy egy helyen rengeteg különböző stílusú csatorna megtalálható, amelyek között egyetlen kattintással válthatunk.

A közösség ereje

Mint említettük, a közösségi rádiók sajátossága abban rejlik, hogy sokkal nagyobb teret engednek a hallgatóiknak, mint az egyéb adók, ahol maximum a kívánságműsorban van esély pár pillanatra adásba kerülni.

Emellett fontos még tudni, hogy a közösségi rádiók általában nonprofit jelleggel működnek. Azaz a műsorvezetők nem kapnak fizetést a munkájukért, sőt, sokszor ők maguk járulnak hozzá anyagilag a csatorna fenntartásához. Ha ez nem elegendő, akkor pályázati forrásokból, illetve a hallgatók hozzájárulásából tudják fedezni a költségeket.

Hogy ez mégis miért éri meg nekik? Mert így továbbra is létezhet egy olyan felület, ahol az egyszerű emberek is elmondhatják a véleményüket az éteren keresztül, ahol megértő fülekre vagy éppen hatásos ellenérvekre találnak.

Egy hely, ahol a műsorvezetők és a rendszeres hallgatók már hangról megismerik egymást, és együtt építhetnek fel egy összetartó, interaktív kis közösséget.