7 °C, Budapest
7 °C
Budapest
Holnap
15°
Holnapután
Péntek
11°
2020.11.24. kedd, Emma
filter.hu filter.hu

Fogyasszunk növényi fehérjét

Sokan azt gondolják, csak a vegán életmódot követő emberek számára való a növényi fehérje, pedig ez nincs így. Egészségünkre kifejezetten jótékony hatással bír a növényi protein. Nézzük, melyek ezek.

Miért kell a fehérje?

A fehérje mindannyiunk szervezetében megtalálható. A kötő- és izomszövetekben éppúgy jelen van, mint a bőrben vagy a hajban. Aminosavakból épül fel, mely szintén létszükséges életünkhöz. A fehérjebevitelt sokszor a testépítéssel kapcsoljuk össze, mert fontos szerepe van az izomnövekedésben.

Szükséges kiegészíteni a növényi fehérjéket?

Léteznek teljes értékű és korlátozott fehérjék is. Előbbinél valamennyi esszenciális aminosav megtalálható, míg utóbbi csak néhány aminosavat tartalmaz, ami miatt komplettálnod - vagyis kiegészítened - kell őket. Nézzünk egy példát. A tökmagban gazdagon vannak aminosavak, kivétel a metionin és lizin, ezekből kevés van benne. A tésztában sok a metionin, de kevés a lizin. A parmezánnak viszont kimagasló a lizin tartalma. Tehát, ha ezt a hármat összekeverjük, máris tökéletesen kiegészítik egymást, és teljes fehérjeértéket nyertünk.

A fehérje és komplettálás kérdéskörét átnézve, most jöjjön, hogy kiknek is ajánlott a növényi fehérje.

  • Sportolók számára (akár speciális étrend esetén is)

Húsmentes étkezés esetén a szükséges fehérjét növényi forrásból kell biztosítani a szervezet számára. Növényi fogyasztásból lehet mennyiségi fehérjét bevinni, de ajánlott kiegészíteni növényi fehérjeporral, ahogy azt a Fittprotein.hu oldalán is láthatjuk, a kiváló fehérjeturmixok választékát nézve. Ráadásul a fehérjeporok nagyon jó felszívódással bírnak, és az emésztést is könnyítik. Alacsony szénhidrát- és zsírtartalom jellemzi őket, magas fehérjetartalom mellett. Válasszunk adalékmentes fehérfejorrást, amely csak természetes módon előforduló cukrokat tartalmaz!

  • Allergia, ételintolerancia esetén

Aknék, pattanások jelenléte vagy emősztőrendszeri problémák, puffadás okán érdemes kivizsgáltatni, szenvedünk-e valamilyen érzékenységben, allergiás állapotban. Laktóz vagy tejfehérje érzékenység esetén egyértelmű, hogy növényi fehérjékre kell váltani.

  • Egészséges életmódot követőknek

A változatos étrend fontosságát talán nem szükséges hangsúlyozni. Innen következik, hogy a mindennapi hús vagy épp tejtermék fogyasztása nem célszerű. Ha tartunk néha egy kis szünetet, és növényi fehérjeforrások után nézünk, sokat tehetünk szívünkért, normál koleszterinszintünkért is.

Növényi fehérjeforrások

Tulajdonságaikat megvizsgálva elmondhatjuk, hogy rendkívül értékes vitamintartalommal és ásványi anyagokkal, nyomelemekkel bírnak. Azonban - típustól függően - 100 grammban 18-36 gramm az átlagos fehérjetartalom, mely tehát nem maximalizált. Ezért van szükség a korábban említett proteinporok alkalmazására. A legkedveltebb típusok: szójabab, tempeh, lencse, vesebab, tofu.

Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
További anyagok