20 °C, Budapest
20 °C
Budapest
Holnap
29°
Holnapután
29°
Szerda
28°
2019.09.15. , Enikõ
filter.hu filter.hu

Az injektorokról haladóknak

Túl van már több sikeres autójavítási feladaton. Megszerelte magának ügyesen és olcsón. A következő ilyen feladatra készül, amely során gépjárművének injektora lesz a soros. Nem szeretnénk a kedvét szegni, de jobb, ha bele sem kezd. Ez egy jóval összetettebb feladat, amelyhez a kezdő autószerelési ismeretek, és alap szerszámok meglehetősen kevesek.

A kódok

Talán már sokan hallottak róla, de sosem a pontos információt. A kódok olyan egyedi azonosítók, amivel a gyártó lát el minden egyes befecskendezőt. A betűkből és számokból álló kódsor meghatározza az adott injektor szállítási mennyiségét és egyéb apró részleteket az egyedi tulajdonságaival kapcsolatban.

Ez a speciális tulajdonság csak az újabb gépjármű kivitelekre jellemző. Az idősebbeknél erre vagy egyáltalán nincs szabályozás vagy csak nem ennyire kifinomult.

Az injektorok jellemzői

A modernebb common rail injektoroknál használják ezt a kódrendszert, mivel csak így biztosítható hogy a gépjárművek a tőlük elvárt precizitással működjenek. A CR injektoroknál meghatározó értékeket mikronban adják meg. Viszont a mértékegység apró mérete miatt azért ezt 100 százalékos pontossággal beállítani nem is lehetséges.

Az egyes injektorok alapvetően más és más mennyiséget szállítanak, az eltérés körülbelül plusz vagy mínusz 5 mg/löket. Jelen pillanatban ez az elérhető legpontosabb szabályozási érték, amely tartható.

Ennek az értéknek a további pontosítása érdekében a technikusok a teljes irányítást a motorvezérlő számítógépnek, az ECU-nak adták át. Ez a komputer képes szabályozni az injektorokon található kódok alapján azt, hogy mennyiben térjen el a valóságos befecskendezési érték a névlegestől. Nagyon fontos, hogy az injektorok a gyári előírásoknak megfelelően szállítsanak, és összehangolt munkájuk tökéletes legyen.

A kódok elemzése

Az injektorok felújítása során a csúcs- és az egyéb alkatrészeket is cserélik. Ezért az új alkatrészekhez új kódot is szükséges generáltatni a gyári próbapadi gépen. Ilyenkor a motorvezérlő egység az injektor tulajdonságait kódolja a számítógépnek.

A méréshez a különböző padok gyári szoftverekkel felszerelve alkalmasak. Bosh injektoroknál az IMA kód meghatározza az emissziós besorolást. Az A kód az IMA előírásoknak megfelelő, a B nem tökéletes és új kódot generál, a C felújításra szorul. A tesztelést az A érték eléréséig kell folytatni. A Piezós és a Delphi injektorok kódolása egészen máshogy működik. Ott a karakterszámok egyes jegyei különböző tulajdonság értékeket jelölnek meg.

Amennyiben az új alkatrészekkel és a régi kóddal indulnánk útnak, azzal a befecskendező rendszer élettartamát drasztikusan lecsökkentjük. Sőt megnövekedhet a fogyasztás, és a motor járása is egyenetlen lehet. Úgyhogy a saját maga biztonsága és a gépjárműje egészsége érdekében ne kezdjen szerelgetni, mindenképp forduljon a problémájával a felszerelt és képzett Tamorin szervizhez.