Az emberek aggódnak amiatt, hogy ki rendelkezik a biometrikus adataikkal
MacKenzie Fegan a repülőtérre ment. Mint általában a repüléseknél, arra számított, hogy be kell mutatnia a beszállókártyáját, hogy felszállhasson a gépre. Ehelyett egy kamerába kellett belenéznie és egyáltalán nem kérték az útlevelét.
Ezt követően kérdéseket tett fel a JetBlue légitársaságnak. A beszélgetést megosztotta az interneten.
Az utas ezt a kérdést tette fel: „Az arcfelismerés helyettesíti a beszállókártyámat? Anélkül, hogy beleegyeztem volna?„
A JetBlue Airways válaszában közölte, hogy ezt az eljárást el lehet utasítani és elnézést kért az utastól.
Fegan ezek után aziránt érdeklődött, hogy ki rendelkezik a fényképével és milyen módon jutott hozzá: „Feltehetően az arcfelismerő rendszer úgy működik, hogy a fényképemet összehasonlítja valamivel, hogy megállapíthassa a személyazonosságomat. Honnan tudja a JetBlue, hogy én hogy nézek ki? ” – írta.
A JetBlue válaszában közölte, hogy az Amerikai Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériumának az adattárából származnak az információk.
Az utas válaszában felháborodásának adott hangot, hogy a kormány az ő személyes adatait a tudta nélkül kiadta egy magántársaságnak, és még ha vissza is utasítja az arcfelismerést, az adatai akkor is a légitársaság birtokában vannak. A légitársaság „megnyugtatta” az utast, hogy az adatait nem tárolják, csak elérhetőségük van hozzá. Az utas még azt is szerette volna tudni, hogy technikailag hogyan zajlik ez a beazonosítás, amire válaszul egy cikket linkeltek be, amely tájékoztat az eljárás részleteiről:
„A fotót összehasonlítják egy előre feltöltött fotóadatbázissal, amelyben a járat összes utasának képe szerepel.”
Mennyire kell tehát aggódnunk amiatt, hogy a JetBlue-hoz hasonló cégek hozzáférnek ezekhez az adatokhoz?
„Van ok aggodalomra - írta az Electronic Frontier Foundation (Elektronikus határ alapítvány) a Twitteren. Példátlan, hogy a kormány milyen részletes adatokat gyűjt össze és azokat ügynökségekkel és privát partnerekkel is megosztja. A magánélet védelmében megfelelő felügyeletre és szabályozásra van szükségünk.”
Mindez a színfalak mögött megy végbe egy ideje, és valószínűleg egyre elterjedtebbé válik. A Delta légitársaság tavaly Atlantában nyitotta meg az első arcfelismerő terminált. A Belbiztonsági Minisztérium egy múlt heti jelentésében bejelentette, hogy 2023-ra szeretné kiépíteni arcfelismerő technológiát úgy, hogy az az indító repülőterek utasai 97% -ánál használható legyen.
Ez kényelmes és meglehetősen sci-fi-szerű, de úgy tűnik, hogy az adatvédelmi aggályok miatt az utasok felháborítónak találják.
A furcsa nevű „Biometrikus kilépés” rendszer az arc fotóját, amit akkor készít, amikor az utas a kamerába néz, összehasonlítja a vám- és határvédelmi hatóság (CBP) adatbázisában szereplő képpel, amely az útlevél és vízumkérelem benyújtásakor készül, - számol be a The Hill nevű portál.
„Miután elkészült egy jó minőségű fénykép, miért is ne lehetne azt átfuttatni az FBI adatbázisán? Miért is ne lehetne átfuttatni a letartóztatási parancs alatt álló személyek állami adatbázisán?” – tette fel a The Verge portálnak a kérdést Alvaro Bedoya professzor, Georgetown adatvédelmi és technológiai központjának alapító igazgatója.
„Abból a világból, amelyben pusztán a személyazonosságod megállapítása folyik, hirtelen egy másik világban találod magadat, amelyben a repülés okot ad bűnüldözési vizsgálódásra.”
Úgy néz ki, hogy a vám- és határvédelmi hatóság az adattárában tárol minden olyan képet, amely megvizsgálásra van megjelölve (pl. mert valakinek lejárt a vízuma, vagy egyáltalán nincs vízuma).
Sok adat van, amelyekre az FBI és más ügynökségek szeretnék rátenni a kezüket, és ezekből még több lesz, ha a rendszer a következő négy évben kiépül.
Forrás: IFL Science