Hétfő
2019.11.22. péntek, Cecília

Lehet, hogy túl gyakran zuhanyozol?

Zuhanyoztál ma reggel, ugye?

Szuper!

Bevallom, én is zuhanyoztam, de elég rosszul érzem magam emiatt.

Ennek oka, hogy meglepően meggyőző az az érvelés, hogy a rendszeres zuhanyozás - azaz az illóolajok és a mikroorganizmusok bőrről való ledörzsölése - rossz hatással van az ember egészségére, az illatára és testének egyensúlyára.

De ez egy nehéz cikk téma, ugyanis nincs olyan kutatás, amely pontosan meg tudná mondani, hogy milyen gyakran kellene tisztálkodni és milyen módszerrel. Valójában arra a kérdésre, hogy „Milyen gyakran kell zuhanyozni?" semmilyen rendelkezésre álló kutatás nem ad választ.

Ezzel szemben, egyre több bizonyíték van arra, hogy az agyon samponozott/agyonmosott életmódunk sok más tényezővel együtt károsítja az emberi mikrobiomot, azt a komplex rendszert, amelyet a tudomány még nem ismer teljes egészében.

A túl sok zuhanyozás árthat a bőrnek, és még a test működését is megzavarhatja.

A mikrobiom a baktériumok, gombák, vírusok és más mikróbák összessége, amelyek a testünkben és a testünkön élnek. Tudjuk, hogy ezek a kis mikroorganizmusok nagyon fontosak az egészségünk szempontjából. Nélkülük az immunrendszerünk, az emésztésünk, sőt még a szívünk se működne tökéletesen, vagy akár le is állna a működésük.

A mikrobiomot értelmezhetjük úgy, mint egy párhuzamos és kiegészítő szervrendszert, amely összefonódik a nedves szövetek nagyobb térfogatú szerveivel, amelyek hétköznapi tudásunk szerint az emberi test gépezetét alkotják.

A kutatók azonban azt állítják, hogy a tudomány jelenlegi állapota csupán egy kicsiny rálátást enged a mikrobiomoknak az életünkben betöltött szerepére.

(Egy másik probléma, hogy a témában végzett kutatások finanszírozása nem koncentrált, és a támogatási rendszer specializálódott mikrobiom-kutásokra irányul. Ennek az az eredménye, hogy az érdekelt tudósok nem tudnak koordinált, multidiszciplináris kutatásokat végezni.)

Meggyőző közvetett bizonyítékok arra utalnak, hogy a zuhanyozás károsítja a bőrön lévő mikrobiomot, ami viszont károsítja a bőr egészségét.

Tágabb értelemben eléggé világos, hogy a házakban élő, urbanizált és sterilizált (azaz civilizált) életformát élő emberek mikrobiomja kevésbé komplex és kevésbé életerős.

Tanulmányozva az Amazonas területén élő Yanomami falu lakóit, akiknek „dokumentáltan nem volt korábbi kapcsolatuk nyugati emberekkel” arra az eredményre jutottak, hogy bőrük, szájuk és székletük a baktériumok olyan gazdagságát tartalmazta, amilyent egyetlen emberi populáció sem, amelyet addig vizsgáltak. A baktériumok között voltak antibiotikum-rezisztens fajok is, jóllehet sosem kerültek kapcsolatba antibiotikumokkal.

Megállapították, hogy a samponnal és szappannal való zuhanyozás megfosztja a bőrt a mikrobák gazdagságától, valamint a szükséges olajoktól, amelyet aztán a kozmetikai ipar megpróbál kondicionálókkal és hidratálószerek segítségével visszapótolni.

Jó okunk van azt gondolni, hogy a mindennapi élet olyan bőrhibái, mint például a pattanások, a normál mikrobiom zavaraiból erednek.

Mit tegyünk a testszaggal?

Arra a következtetésre jutottunk tehát, hogy a túl gyakori zuhanyozás rossz az egészségünkre nézve. De nincs tudomásom publikált kutatásról, ami erre vonatkozna.

(Ha mégis lenne, és elkerülte a figyelmemet, várom, hogy hamarosan halljak róla a beérkezett üzeneteim között, és ennek megfelelően frissítem majd a cikket.)

A probléma része lehet, hogy nehéz elég nagyszámú kísérleti alanyt összehozni, akik hosszú ideig hajlandóak abbahagyni a zuhanyozást, hogy megbízhatóan ellenőrzött vizsgálatot lehessen végezni rajtuk. Ehelyett a zuhanyzás mellőzéséről szóló tudományos publikációk többnyire önmagukon végzett kísérletek története.

Ezek a történetek, legalábbis anekdotikus formában, választ adnak a zuhanyozás elhagyásával kapcsolatos legfontosabb kérdésre: mi tegyünk a bűzzel?

A probléma az alábbi: a mikrobiomot alkotó néhány baktérium rossz szagú vegyi anyagokat választ ki, amelyek hozzáadódnak a test redőiből és hajlataiból származó szagokhoz. Ezek tisztításának abbahagyása, vagy dezodorral való megölése elég durva helyzetet teremthet.

A zuhanyzást mellőzők azt mondják, hogy a probléma abból adódik, hogy a mikrobiomunk annyira össze van zavarva.

A legjelentősebb példát valószínűleg James Hamblin írta le a The Atlantic-ban, aki 2016 júniusában egy cikket tett közzé, elmagyarázva, döntését, hogy fokozatosan lemond a napi zuhanyozásról.

- Először zsíros, büdös állat voltam - írta.

De az elmélet szerint, ahogy a test alkalmazkodik az új mosdatlansághoz és a megváltozott mikrobiomhoz, sokkal kellemesebb illatú lesz, bár egy kicsit földszagúbb, mint az Old Spice.

Úgy tűnik, hogy Hamblinnak ez bejött.

Ha láthatóan piszkos vagyok, például egy futás után, le kell mosnom a szúnyogokat az arcomról, mert mit szólnak ez emberek... Ha izzadt a fejem, behajolok a zuhanyba, és benedvesítem. De nem használok sampont vagy szappant, és szinte soha nem állok a zuhany alá ...

... És minden rendben van. Felébredek, és perceken belül elindulhatok. Korábban előfordult, hogy rossz szagokat éreztem egy hosszú nap végén, vagy edzés után, de most már nem érzem. Legalábbis az orrom nem érzi. Megkértem a barátaimat, hogy szagoljanak meg, és azt állítják, hogy minden rendben van. (Hacsak össze nem fogtak, hogy tönkretegyenek.)

Valóban egészségesebb a zuhanymentes életmód?

Bár nem teljesen világos, hogy olyan emberek, mint a Hamblin, egészségesebbek-e, mint mi, többiek (egy kicsit zavaros a koncepció), nincs egyértelmű ok arra sem, hogy úgy véljük, kevésbé egészségesek, mint mi vagyunk. Plusz, ahogy Hamblin rámutat, bizonyos, hogy sok időt, vizet és pénzt takarítanak meg reggelente.

Ha úgy dönt valaki, hogy csökkenti a zuhanyozást, vagy elkezdi teljesen kihagyni, akkor ajánlatos, hogy egy ideig elkerülje azokat, akik fontosak neki.

Hamblin beszélt Julia Scott újságírónak, aki a The New York Times Magazin című folyóiratban számolt be a saját zuhanymentes életmódra való átállásáról. Scott az AOBiome nevű cég termékeit használta, melyek a bőr egészséges mikrobiomjának támogatására szolgálnak, és megállapította, hogy egy ideig egy kis hagyma szaga volt, legalábbis néhány barátja szerint, amíg a teste nem alkalmazkodott.

Azt is megállapította, hogy a kísérlet végén egy egyhetes zuhanyozás teljesen elpusztította az újonnan kifejlődött mikróba kolóniáját.

Tehát így áll az ügy: jóllehet osztom a nézetet, hogy a bőröm szappannal és a kozmetikumokkal való tisztítása valószínűleg rossz dolog, de ha őszinte akarok lenni, nem vagyok elég bátor ahhoz egyelőre, hogy ráálljak a zuhanymentes életmódra.

Időközben megkérdeztem Hamblint a Twitteren, hogy tovább éli-e zuhanymentes életmódját, de nem válaszolt.

Ha válaszol, majd megkérdezem, hogy milyen szaga van.

Forrás: IFL SCIENCE