Az ezredfordulós generáció sok mindent kivégzett tavaly. Szinte naponta jelentek meg a híradások, amelyek egy iparág, vagy egy intézmény haláláról adtak hírt, melyek az Y nemzedék áldozataivá váltak. Folytatódik ez a trend az idén is? A fiatalok hozzájárultak a házasság, az ajtócsengő, a szalvéta és még a reggeli gabonapelyhek kimúlásához is. Maradt még valami "megölnivalójuk"?
Megkérdeztek kutató- és marketing szakembereket, hogy mi várható 2019-ben a fogyasztói szokások alakulása terén.
Mint tudjuk, bizonyos étteremláncok lépéstartással küzdenek, de ez nem azt jelenti, hogy az iparág haldoklik. Olyan erős brandek, amelyek odafigyelnek a fiatalok által diktált trendekre, nem kell, hogy aggódjanak. – mondja Jeff Fromm, a Futurecast, egy amerikai tanácsadó cég elnöke. A Sturbucksot nem fogja ez a generáció taccsra tenni.
De bizonyos éttermek nem fognak tudni alkalmazkodni a változó fogyasztói ízléshez, állítja Jason Dorsey, a Center for Generational Kinetics elnőke, az Y generáció vezető kutatója. Például azt jósolja, hogy
"...olyan élelmiszerboltok fognak előretörni, amelyek egészséges és könnyen elkészíthető, otthon fogyasztható ételeket árulnak."
Várható az úgynevezett ál-éttermek növekvő népszerűsége is, amelyek csak házhoz szállítanak, és valójában csak online módon léteznek egy mobil applikáció révén.
Ez a generáció nem lelkesedik olyan nyilvánvalóan csillogó dolgok iránt, mint a gyémántgyűrű és a drága kocsik, állítja Dorsey. De ez nem jelenti azt, hogy az Y nemzedék ne szeretne költekezni. Tavalyi kiadásaik rekordot értek el olyan rövidtávú kényeztető élményszerzések terén, mint a hétvégi utazások, a spa napok és bor-túrák. Ha mindenképpen csillogásra vágynak, akkor a luxuskocsit és designer ruhákat bérbe veszik.
Egy másik előrejelzés szerint a tanulásban, önfejlesztésben, önképzésben is nagy változások várhatók. A hagyományos, igen drágává váló akadémiai képzés helyét a szakemberek által vezetett olcsóbb és elérhetőbb online kurzusok és workshopok veszik át.
Dorsey szerint a fitnesz és a wellness soha nem látott jelentőségre tesznek szert. De, mint mondja:
"...a súlyemelés és köredző gépek helyett a jövő a speciális fitnesz foglalkozásoké, amelyek közösséget, baráti kapcsolatokat, sőt versengést ígérnek."
A hagyományos edzőtermeknek fitnesz foglalkozásokat, és olyan közösség-orientált szolgáltatásokat is kell nyújtaniuk, mint a gyermekfelügyelet és a turmix-bár.
Tényleg hibáztatható az ezredfordulós nemzedék bizonyos iparágak megszűnéséért?
"Az igazi gond az, hogy a vállalkozások nem alkalmazkodnak. A trendeket illetően ez a nemzedék irányjelző. Majd meglátjuk milyen hatást gyakorolnak az előttük járó generációk vásárlási szokásaira"
– mondják az elemzők.