Agyagtábla írásbeli panasza Nannitól Ea-Nasirnak
Sokat lehetne beszélni arról, milyen változásokon ment át az emberi faj több ezer év alatt, de van egy dolog, ami nem változott a történelem során: mindig szerettünk reklamálni. A történelem legrégebbi ismert, írásbeli reklamációja az ókori Mezopotámiából származik és egy ékírásos agyagtáblán található.
A régészeti tárgy, amely az időszámításunk előtti 1750-re nyúlik vissza, és az ókori Ur városából származik, amely a zigguratjáról (lépcsős templom) híres, a mai Irakban található. A tábla szövege tulajdonképpen egy reklamáció, amelyet egy Nanni nevű férfi írt egy Ea-nasir néven ismert szállítónak.
Valójában több panasz is van a levélben. Ea-nasir a Perzsa-öbölben tett útja során valószínűleg rossz minőségű rezet szállított. Sőt, felelős félrevezetés és egy további szállítmány késedelméért is. És mindennek a tetejében még durva is volt a szolgákkal, akiket Nanni küldött az áru elszállítására. Ugye ismerős?
„Minek nézel engem, hogy ilyen megalázóan bánsz velem? - kérdezi Nanni a Mezopotámiai levelekben, melyek fordítását Leo Oppenheim kiváló asszirológusnak köszönhetjük. „Hozzánk hasonló, úriember küldöncöket menesztettem hozzád, hogy elhozzák a nálad letétbe helyezett pénzeszsákomat, de te megvetéssel kezeltél, többször üres kézzel visszaküldve őket, ráadásul ellenséges területen keresztül.”
De még nincs vége.
„Van-e a Telmunnal (település) üzletelő kereskedők között, valaki, aki így bánt volna velem? Egyedül te bánsz a küldöncömmel ilyen megalázóan.”
A tábla a British Museum állandó gyűjteményének része, de nincs kiállítva. A tábla nyelve akkád, a legkorábbi ismert szemita nyelv (a Közel-Keletről származó nyelvek gyűjtőneve, beleértve a hébert, az arabot és az arámi nyelvet). Ékírással íródott, ahogy sumér nyelven szokás volt. Az agyagtábla nem túl nagy, 11,6 x 5 centiméter (4,6 és 2 hüvelyk). De ami hiányozhatott méretben, az megvolt indulatban, amivel Nanni nem volt híján.
„Hogy bántál velem? Visszatartottad a pénzeszsákomat ellenséges területen; most rajtad a sor, hogy teljes egészében visszaadd a pénzemet” – követeli.
Mindennek dacára azonban azt gyanítjuk, hogy Nanninek nem volt más lehetősége, mint hogy Ea-nasirtól vásároljon, miután ezzel zárta a levelét: „Vedd tudomásul, hogy mostantól nem fogok tőled semmiféle rezet elfogadni, ami nem kiváló minőségű. Mostantól egyenként választom ki és viszem a saját udvaromba az öntvényeket, és fenntartom az elutasítás jogát, mert megalázóan bántál velem.”
Nos, nem tudjuk, te hogy vagy vele, de mostantól nekünk ez lesz a reklamációs taktikánk az ügyfélszolgálatoknál.
Forrás: IFL SCIENCE