Beszélj bármilyen ingatlanügynökkel, és azt fogja javasolni, hogy vásárold meg a legkisebb házat egy drága környéken. Így otthonod megőrzi az értékét. Ha viszont egy kevésbé felkapott környéken a legnagyobb házat veszed meg, az azzal jár, hogy az ingatlanod a környék átlaga felé fog leértékelődni.
De kiderül, hogy a vásárlástól önmagában nem leszel boldog.
A kutatások arra mutatnak rá, hogy az ember boldogabb, ha a kevésbé felkapott környéken a legnagyobb ház az övé. Ennek az a magyarázata, hogy az emberek hajlamosak társadalmi összehasonlításokat tenni, azaz magukat másokkal összehasonlítani.
Ha olyannal hasonlítod magadat össze, akinek jobban megy, mint neked, azt felfelé mutató társadalmi összehasonlításnak nevezzük, és ez inkább boldogtalanná tesz (bár néha motiválhat is, ha szeretnél hozzájuk hasonló lenni).
Ha viszont olyannal hasonlítod össze magadat, akinek kevésbé megy jól, ettől elégedettebbnek érzed magadat. Ha a tiednél drágább házak előtt mész el rendszeresen, akkor rosszul érezheted magadat azon a környéken, ahol laksz, és ez általános elégedetlenséghez vezethet.
A NEM TELJEsült CÉLOK PROBLÉMÁJA
A másokkal való összehasonlítgatás természetes dolog, ami sokféleképpen nyilvánul meg. Az ember figyeli, hogy mások milyen ruhában, milyen kocsival járnak, mit csinálnak a családjukkal és a barátaikkal, milyen képeket osztanak meg a közösségi médiában.
Az összehasonlítást motiválják többek között a célok, amelyeket el akarsz élni.
Tegyük fel, hogy mindig szerettél volna egy bizonyos fajta autót, de nem engedheted meg magadnak, hogy megvedd. Általánosságban elmondható, hogy az el nem ért célok irányítják a figyelmedet arra, hogy éppen az azzal kapcsolatos dolgokat vedd észre. Ha egy levelet szeretnél elküldeni, jól jön, ha észreveszel egy postaládát. De ha van egy kocsi, ami után vágysz, és aztán látsz embereket, akik a valóságban vezetik is azt az autót, az rossz érzésekkel fog eltölteni. Azok az emberek, akiknek van ilyen autójuk, azt sugallják, hogy ők megengedhetik maguknak azt, amit te nem. Úgy tűnik tehát, hogy több pénzük van, mint neked.
Ez a dolog ismétlődően megtörténhet veled. A közösségi médiában látod barátaid fényképeit olyan nyaralásokról, melyekről te legfeljebb csak álmodozhatsz. Az irodai parkoló tele van olyan autókkal, amelyeket szívesen vezetnél. Látsz zsúfolásig telt éttermeket, ahová te legfeljebb különleges alkalmakkor térhetnél be.
Ne hagyd, hogy ezek a pillanatok lehangoljanak!
Először is, valószínűleg túlbecsülöd, hogy másoknak mennyi pénzük van. Lehet, hogy egy barátod rengeteg más dologról lemondott, hogy olyan autója legyen, amilyenre te is vágysz. Vagy talán a barátod adósságba verte magát, hogy megvegye. Ahogy apám mindig mondta: „Veszélyes, dolog mások zsebében turkálni.”
Másodszor, az összehasonlítás során valószínűleg leértékeled mindazokat a dolgokat, amikkel már rendelkezel. Az a vágyad, hogy megvegyél egy bizonyos autót vagy elmenj egy nyaralásra, arra ösztökél, hogy azokra a dolgokra figyelj, amelyek nincsenek, de szeretnéd, ha lennének. Azokat a dolgokat viszont, amikkel már rendelkezel és már megtettél, és amelyek életed hátterét jelentik, nem értekeled megfelelően.
Végül, ha megszerzed az autót, vagy összejön a nyaralás, nem fognak hosszú ideig boldoggá tenni. Bármely cél elérése csak átmenetileg befolyásolja a boldogságot.
A „hedonikus adaptáció” fogalmának a kutatása rámutat arra, hogy ha az ember elér egy célt (vagy vesz valami új dolgot), akkor az csak egy ideig teszi boldoggá. De aztán már a következő célra összpontosít, amit el szeretne érni, és az el nem ért cél elégedetlenné teszi.
Az elégedetlenség valójában jó dolog, mert energiát ad a cselekvéshez. Ha valamit akarunk, az motivációként hat. De az elégedetlenség önmagában frusztráló is lehet. Ezért fontos, hogy elkerüljük az elégedetlenséget olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyek eléréséhez semmit sem tehetünk. A más emberek zsebében turkáló, felfelé mutató társadalmi összehasonlítás ilyen terméketlen elégedetlenséget teremthet.
Legközelebb, ha úgy érzed, hogy erre az útra tévedtél, készíts magadban egy hála listát mindazon dolgokról, amelyek örömöt szereznek neked. Ez vissza fogja terelni a figyelmedet a saját sikereidhez, és eltávolít azoktól a dolgoktól, amelyek más embereknek megvannak, de neked nincsenek.
A cikk szerzőjéről:
Art Markman, PhD, az austini Texas Egyetem (USA) pszichológia és marketing professzora.
Forrás: Fast Company