Egy női alak, amely az előttünk álló jövőtől való félelmünket ábrázolja, vagy egy merész, új mozgalom plakátfigurája? A Bécsben megnyílt új kiállítás kapcsán azt láthatjuk, hogy Koloman Moser egyik műve az egység jelképét rejti egy bizonytalan korban.
Ha meg akarod érteni egy kor lelkét, ne az irodalomban kutass, vagy ne a gondolkodók írásaival birkózz. Inkább azt tanulmányozd, hogyan díszítik a naptáraikat. A naptárak designja híven tükrözi, hogy egy kultúra hogyan ábrázolja múló jelenlétét a világban. Az emberiség illusztrált történelme az ókori Egyiptomtól a mai napig még bemutatásra vár, annak a fejlődésnek a szemléltetésére, hogy miként díszítették a napoknak, heteknek és éveknek a merev szitaszövetét, amelyeken keresztül az életünk lassan csordogál.
Utódaink fogják majd eldönteni, mit árul el korunkról, hogy 2019 elején a legnépszerűbb fali naptárakat jógázó macskák, a Little Mix lányegyüttes, vagy a Liverpool FC tagjainak vonzó beállításai díszítenek (talán ugyanannak a témának különböző változatai). A bécsi Frommes naptárkészítő cég részére, az osztrák művész, Koloman Moser által 120 évvel ezelőtt készített varázslatos plakátja, érdekes betekintést nyújt a modern művészet egyik legambiciózusabb alkotásába. A plakát most Bécsben, a MAK-ban (Osztrák Iparművészeti Múzeum) tekinthető meg Moser sokszínű művészi alkotásainak szentelt kiállítás keretében. A 19. század utolsó éveiben Gustav Klimt-tel együttműködve alapították meg a Bécsi Szecesszió néven ismert úttörő művészeti mozgalmat.
Koloman Moser: Frommes naptár, 1899
A Frommes naptár számára megrajzolt, erősen stilizált portrét a titokzatos hölgy oldalirányú, merev nézése uralja, akinek a hideg távolbalátása megfelel az idők művészi hangulatának. Ezt a tipikus misztikus nőalakot, aki a homokórán átnézve úgy emeli azt a magasba, mint egy szent kelyhet vagy egy áldozati felajánlást, akár a fiatal Madame Blavatskyről is mintázhatták. Ő az az orosz okkultista filozófus és a Teozófiai Társaság alapítója, akinek az ősi bölcsességről szóló ezoterikus ideái Piet Mondriantól Vaszilij Kandinszkijon és Kazimir Málevicsen át Hilma af Klintig mindannyijuk művészi attitűdjét befolyásolta.
Ha közelebbről megnézzük a Frommes naptárához készített Moser plakátot, van egy részlet, amely egy egyszerű stilisztikai dísznek tűnhet, holott jelentése van - a művész integráló filozófiájának titkos rövidítése. A homokórát, melyet a szfinxszerű rossz tündér a magasba tart, egy saját farkába harapó kígyó vagy sárkány veszi körbe. Az „Uroborosz” néven ismert ezoterikus szimbólum az ókorban keletkezett, és az ókori Egyiptomban összekapcsolódott Ra, a napisten és Osiris, az alvilág és a túlvilág istene birodalmának az egyesülésével. A későbbi korszakokban az önpusztító kígyó szimbólumát az alkimisták és a teológusok egyaránt magukévá tették, a világ dolgainak örök harmóniáját jelképezve vele.
Gustav Klimt, a Szobrászat allegóriája, 1889
Klimt „A szobrászat allegóriája” című szobrának karját is egy kígyó karkötő fonja át, ezzel egységet teremtve a szecessziós művészek kreatív felfogásában. A Moser plakátján lévő, lepergő homokórát körülvevő Uroborosz azt a kozmikus rendet jelképezi, amely felülkerekedik az idő összevisszaságán a világban. Az ősi szimbólum Moser plakátját az Új Kor tarot kártyájává teszi, melynek rendíthetetlen bátorsága minden jövőbeli aggodalmat eloszlat.
Koloman Moser portré fényképe anonim fotóstól, 1903
Koloman Moser: Egy univerzális művész Gustav Klimt és Josef Hoffmann között című tárlat a Bécsi MAK-ban tekinthető meg 2019. április 22-ig.
Forrás: bbc.com