A felmérésben a leghíresebb hiphop rapperek legjobb számainak 35,000 szavát hasonlítottam össze. Így újabbakkal, pl. Drake-kel lehetett összevetni az olyan termékeny rapperek szóhasználatát, mint amilyen pl. Jay-Z.
Hány egyedi hiphop szó van a rapper legjobb számainak 35,000 szava között?
3-5 stúdió-album vagy középlemez állhat 35,000 szóból. Bekerült a felmérésbe mixtape is, ha albumon nem sikerült a rappernek 35,000 szavát fellelni. Elég sok olyan rapper van, akinek nem volt elegendő hivatalos anyaga a felméréshez (pl. Biggie, Chance the Rapper). 2014-hez képest egyértelmű a tendencia: az újabb rapperek kevesebb új szót használnak. Ezt mutatja az alábbi táblázat, amelyben a rapper első albumának megjelenésétől számított évtizedben a legjobb számainak 35,000 szava közül az új szavak előfordulását regisztráltam.
Hány egyedi hiphop szó van a rapper legjobb számainak 35,000 szava között (korszakonként)?
Az elemzésben a rapper legjobb számainak első 35,000 szavát vizsgáltam, elsősorban a stúdió-albumokban. Így a rapper korszaka az albumok kiadási évével is jellemezhető. Pl. A 90-es éveket nevezhetjük Jay-Z korszakának is: 1996-ben jelent meg a With Reasonable Doubt, 1997-ben az In My Lifetime, Vol. 1 stb. Ugyanakkor Jay-Z-nek máig is vannak számai.
Az újabb rapperek viszonylag kevesebb új szót használnak, ez azonban nem jelenti azt, hogy a hiphop leengedett volna. A műfaj létezik; a komplex költészettől olyan elemek felé mozdult el, amelyek hagyományosan a popzenéhez kapcsolódnak: repetitív dalszerkezet és –éneklés (Joe Carmanica nemrég írt erről a New York Times-ban: úgy véli, Drake volt az elmozdulás motorja, ő népszerűsítette az utóbbi évtizedben a rap+éneklés variációt).
Lil Uzy Vert 2,556 új szavát jobban értékelhetjük, ha Beyoncé 2,433 szavával hasonlítjuk össze, vagy akár azzal, aki a legnagyobb hatással volt rá: Marylin Manson 2,466 szavával.
A műfajtól elhajló rapperek is vannak. Ha Childish Gambino Awaken, My Love!-ja kevésbé hiphop a 90-es évek hagyományos keleti parti értelmében, akkor méltányos-e összehasonlítani őt az új szavaktól tarkálló Wu Tang-albumokkal? Érdemes szemügyre venni az alábbi táblázatban a műfaji meggondolások befolyását a szószámításra: a rock, a country és a hiphop világából vett 500 darabos véletlen mintán vizsgáltam 35,000 szót.
35,000 szóból az egyediek száma a rock, a country és a hiphop világából vett 500 darabos véletlen mintán
(oszlopok balról jobbra: ) (2. oszlop:) (3. oszlop:) (4. oszlop: ) (5. oszlop: )
211 minta Country Rock Hiphop
105 minta 2,800 egyedi szó 3,800 egyedi szó 4,800 egyedi szó 5,800 egyedi szó
0 minta
Összefoglalva: ha a rapper eltávolodik a hiphop szerkezettől, várhatóan kevesebb egyedi szót használ majd. Ezzel együtt érdekes az eredmények dimenziója.
Lássuk az élenjárókat a 150 rapper közül!
1. Aesop Rock
Az első elemzésben nem szerepelt, mert jelentéktelennek tartottam. A Reddit közössége felhördült, szerintük Aesop az abszolút első. Valóban magasan felülmúlja a többi rappert.
2. Busdriver
Az elemzés frissítése előtt belemerültem az olvasók kéréseibe: Busdriver a legtöbb kívánságlistán szerepelt. Csak ő és Aesop Rock használt 7,000-nél is több egyedi szót a legjobb számaik első 35,000 szava között.
4, 5, 7,10,15 és 20: Wu-Tang Clan Ain’t Nuthing Ta F’ Wit
Nagyhatású a Wu-Tang Clan 5. helye, különösen azért, mert 10 tagjuk szintén előad számokat, a legkülönbözőbb stílusokban. GZA, Ghostface, Raekwon és Method Man szóló munkái szintén az első 20 helyen belül vannak, GZA a 4.
28, 54: Outkast, E-40
E-40 persze a felső 20%-ban van, sok szleng kifejezés feltalálója. Az Outkast széles szókincse határozottan a stílusuk funkciója is: gyakori a keverékszó, a déli kiejtés és a kiagyalt szleng.
49, 59: Busta Rhymes, Twista
Mindketten egyformán a gyorsaságukról ismertek, ezért jó látni, hogy a számaik éppen olyan különbözőek, mint másoké a műfajban.
Végül is mi ez az egész?
Eldobtam az agyam ettől a poéntól: az io9-en író Robert Gonzalez szerint „Jay-Z a Black Album-on levő Moment of Clarity-ban a Common-nal és Talib Kweli-vel” állítja szembe a költészetét (egyébként mindkettőnek diverzifikáltabb a szókincse, mint neki).
A szókincset token elemzéssel határoztam meg. Minden egyes szó külön szónak számított, ugyanannak a szónak az egyes és a többes számú változata is. Nem vettem bele a számításba az olyan szavakat, amelyekben aposztróf (’) van. De még így sem tökéletes a módszer. A hiphop tele van nehezen átírható szlenggel, keverékszavakkal, ismétlődésekkel és szólókkal.
A hiphop-nak további kvantitatív elemzése található Tahir Memphill alapvető munkáiban (ő inspirálta a fenti elemzést is) és Martin Conner Rap Elemzésében.
A szókincs-számítási adatok itt elérhetők.