A szép embereknek kétségtelenül könnyebb az életük: boldogabbak, egészségesebbek, több barátjuk van, és nagyon sokan azt hiszik: többet is keresnek.
Általában úgy gondolják: aki szép, az magabiztosabb, jobban feltalálja magát társaságban, a munkáltatók használhatóbbnak tartják, és ennek magasabb bér az eredménye. A Journal of Business and Psychology szaklapban nemrég megjelent tanulmány azonban cáfolja a „szépség-prémiumot”.
Satoshi Kanazawa, a London School of Economics and Political Science tanára és Mary Still, a bostoni University of Massachusetts professzora 20 ezer fiatal amerikaival készített interjúsorozat adatait elemezték. 16 és 29 éves koruk között 4 ízben kérdezték a fiatalokat és mérték a fizikai vonzerejüket.
Kiderült, hogy a gyakorlatban nem olyan egyszerű a „rondaságot büntető bér” elmélete. Ha figyelembe vettek más szempontokat is, pl. az egészséget, az intelligenciát, akkor arra jutottak, hogy határozottan többet keresnek a lelkiismeretes, extrovertált és kevesebbet idegeskedő emberek.
Sőt: akiket „nagyon rondának” jelöltek, azok mind többet keresnek, mint a szimplán „rondák”, néhány esetben pedig a „nagyon rondák” jövedelme az „átlagosakénál” és a „vonzókénál” is nagyobb volt.
A Brit Pszichológiai Társaság online népszerűsítő folyóiratában, a BPS Digestben Alex Fradera felhívta a figyelmet, hogy a tapasztalatok iránti nyitottság – bár általában a magasabb bérhez kapcsolódik – ebben a tanulmányban meglepő módon az alacsonyabb jövedelemmel és a nagyobb vonzerővel korrelált.
A nagyon rondák sokkal kevésbé nyitottnak bizonyultak, és Fradera szerint éppen ez lehet a magasabb jövedelem magyarázata: beleássák magukat egy szűk szakterületbe, minden mást kizárnak. A magyarázatot alátámaszthatja, hogy a nyitottság fordítottan arányos a határozottsággal.
Still megjegyzi, hogy a korábbi kutatások nem tértek ki az igazán csúnya emberekre, nem képeztek külön „nagyon rondák” és „rondák” csoportokat, így nem tudták dokumentálni a nagyon rondák „csúnyaság-prémiumát”.
Forrás: http://www.iflscience.com/, http://uk.businessinsider.com/, https://www.facebook.com/Journal-of-Business-and-Psychology-405452449502285/, https://digest.bps.org.uk/