11 °C, Budapest
11 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
Hétfő
2018.12.14. péntek, Szilárda
filter.hu filter.hu

Ezek a szokások biztosan károsítják a vesédet

Itt van a vesét súlyosan károsító szokások listája.

A veséknek kulcsfontosságú szerepük van egészségünk megtartásában: segítik a vörösvértestek képződését, a vérnyomás és a létfontosságú ásványi anyagok vérszintjének szabályozását, a belső szervek méregtelenítését, továbbítják a szervezet számára szükségtelen vizet. Ezért nagyon fontos, hogy csökkentsük a vesebetegség kockázatát, hagyjunk fel rossz szokásainkkal, helyettesítsük azokat jó szokásokkal.

Itt van a vesét súlyosan károsító szokások listája.

Vizeletvisszatartás

A veseproblémák egyik fő oka, hogy nem ürítjük ki időben a húgyhólyagot. Ha nem törődünk vele, hogy pisilni kell, a vizelet tovább marad a hólyagban, a baktériumok sokkal gyorsabban szaporodnak. Ennek aztán végül súlyos következményei lehetnek, pl. a vese fertőződése és a vizelet-inkontinencia.

Túl sok ülés

A rendszeres mozgás normalizálja a vese egészségének fontos tényezőit, a vérnyomást és a cukor-anyagcserét. Viszont 30%-kal növeli a vesebetegség kockázatát, ha folyamatosan, hosszú ideig mozdulatlanul ülünk.

Aki több mint 8 órát ül a munkahelyén, az próbálja meg bevezetni az aktív életmódot a szabadidejében: hetente 2-3 alkalommal tornázzon, és ne hagyjon ki egyetlen alkalmat sem a sétára a környéken.

Túl sok edzés

A hosszan tartó, túlzottan erős edzés rhabdomyolysist okozhat. Ebben a betegségben a vázizomzat károsodik, az elpusztult rostok tartalma a véráramba kerül. Ez súlyos komplikációkkal, akár veseelégtelenséggel is járhat.

Aki tehát többet, hosszabban edz, és izomfájdalmat érez, továbbá a vizelete sötét színűvé válik, forduljon orvoshoz minél hamarabb.

Túl sok fájdalomcsillapító

Bár a módjával szedett gyulladáscsökkentők - mint pl. az aszpirin vagy az ibuprofen - biztonságosak, a túlzásba vitt rendszeres használatuk károsíthatja a vesét és akár teljes veseelégtelenséget is okozhat. A recept nélkül kapható fájdalomcsillapítók ugyanis lassítják a véráramlást a vesékhez és rontják azok működését, különösen már fennálló vesebetegség esetén.

Tehát akkor se felejtsük el, hogy fájdalomcsillapítóból a lehető legkevesebbet vegyük be, és a lehető legrövidebb ideig szedjük, ha szörnyen fáj valami.

Nem iszunk elég vizet

Hidratáltnak kell lenni, hogy segítsük a vesék vizelet-kiválasztását, ami eltávolítja a szervezetből a nátriumot és a toxinokat. Az állandóvá váló kevés vízivásnak súlyos következményei lehetnek, pl. a fájdalmas vesekövek.

A legtöbb ember veséjét napi 1,5 – 2 l víz rendben tartja. A számításnál csak a vizet lehet figyelembe venni, egyéb folyadékokat nem.

Honnan lehet tudni, hogy eleget ittam-e? A vizeletnek világossárgának kell lennie, a sötétebb szín vesekárosodásra utalhat.

Kevés alvás

A jó éjszakai pihenés nemcsak az általános jóllét miatt különösen fontos, hanem a vesék egészsége miatt is. Az alvás/ébrenlét ciklus szabályozza és koordinálja a vesefunkciót, ennek a szervnek a szövetei csak alváskor frissülnek fel. Aki tehát nem alszik eleget, az megszakítja ezt a folyamatot, ez által nő a vesebetegség kockázata.

A nem megfelelő alvás érelmeszesedést is okozhat. Ebben a betegségben megkeményedik az artériák fala, hajlamos a rögösödésre. A véráramlás rosszabb, a vérnyomás emelkedik. Ez túlterheli a vesét, és idővel veseelégtelenség következhet be.

Szénsavas üdítők

Egészségügyi szakértők szerint szoros kapcsolat van a szénsavas üdítők fogyasztása és a veseproblémák között. Egy 2009-es tanulmány kimutatta, hogy súlyosan károsodott a vesefunkciója annak a 3000 nőnek, aki naponta 2 vagy több szénsavas üdítőt ivott. Csak a mesterségesen édesített üdítőknek volt ilyen hatásuk, a cukorral édesítetteknek nem.

Túl sok hús

Felszaporodnak a vérben a savak, ha túl sok állati fehérjét fogyasztunk. Ez acidózist okozhat; ilyenkor a vesék nem képesek a szervezet pH-ját egyensúlyban tartani. Idővel súlyos emésztési és krónikus veseproblémák tapasztalhatók.

Az ajánlott napi fehérjebevitel 1 – 1.6g / testsúly-kilogram. Túl sok hús helyett inkább együnk több gyümölcsöt, zöldséget és egyéb fehérjeforrásokat is iktassunk be az étrendbe, pl. tojást, halat, babot, csonthéjasokat.

Túl sok só, túl sok cukor

Az ételeinkben levő nátrium 95%-át a vesék metabolizálják. Ha tehát túl sok sósat fogyasztunk, a szerveinknek sokkal erősebben kell dolgozniuk, hogy megszabadítsanak a fölösleges nátriumtól. Ez idővel a vesefunkció romlásához, vízvisszatartáshoz vezet, ami a vérnyomást emelheti.

A cukor túlzásba vitt fogyasztása is elősegítheti a magas vérnyomás kialakulását, hizlal és növeli a cukorbetegség kockázatát. Ezek a veseelégtelenség leggyakoribb okai.

Az ajánlott napi sóbevitel 3,75g (0,75 kávéskanál); a napi cukorbevitel 25-38g (6-9 kávéskanál). A vese egészsége érdekében oda kell figyelni a bevásárlásnál: a csomagolt készételeknek, konzerveknek általában magas a só- és a cukortartalmuk.

Nem törődünk a banális fertőzésekkel

A köhögést, a náthát, az influenzát, a torokgyulladást, egyéb mindennapi betegségeket a szervezet antitesteknek nevezett fehérjékkel győzi le. A molekulák betelepedhetnek a vesék szűrő szöveteibe, és gyulladást okozhatnak. A hosszú ideig tartó betegség tehát súlyosan károsíthatja a vesét.

A vesét védendő mindig megfelelően kell kezelni a baktériumos fertőzéseket – otthon kell maradni, eleget aludni, és szükség esetén antibiotikumot szedni.

Forrás