.. ALL - a tudósok rájöttek a gyermekkori rák okára
Szombat
2018.11.21. szerda, Olivér

ALL - a tudósok rájöttek a gyermekkori rák okára

A tudósok úgy gondolják, hogy rájöttek, mi okozza a leggyakoribb gyermekkori  rákot,  és azt is, hogyan lehet megelőzni
Booking.com

Több mint 30 éves kutatás megállapította, hogy az akut limfoid leukémia (a továbbiakban: ALL), a gyermekek leggyakoribb rákos megbetegedése, nagyon egyszerűen megelőzhető. A tudósok úgy vélik, hogy a megszállott tisztaság és a baktériumoktól való félelem ténylegesen szerepet játszhat a betegségben, ez ugyanis megakadályozza a gyermekek immunrendszerének megfelelő kifejlődését.

Az ALL, a vérrák egy fajtája, a csontvelőt érinti. Bár a betegség 4 éves és annál fiatalabb gyerekek esetében a leggyakoribb, de felnőtteknél is előfordul. Az USA-ban évente mintegy 6000 embert diagnosztizálnak ezzel a betegséggel. Napjainkban az ALL-ban szenvedő gyermekek 90% -a gyógyítható, bár a kezelések nagyon kellemetlenek. Izgalmas hír az a felfedezés, hogy a betegség megelőzhető.

A korábbi tanulmányok széles skálájára alapozva a kutatók a Nature Reviews Cancer című szaklapban tették közzé a megállapításaikat arról az elméletről, hogyan vezethet a túlzott tisztaság a betegséghez.

Körülbelül minden 20 gyermekből egynek van genetikai hajlama az ALL-ra, de ha immunrendszere megfelelően tud fejlődni, akkor nem betegszik meg. Ha azonban az első életévében egy gyerek nincs sokféle baktériumnak kitéve, az immunrendszere nem fog olyan jól fejlődni, és az nem fogja tudni, hogyan kell megbirkóznia a fertőzésekkel. Ez a magyarázata annak, hogy a tisztaság kapcsolatba hozható az allergiák kialakulásával.

Továbbá, ha a genetikai hajlammal rendelkező és a gyengén fejlett immunrendszerű gyerek  influenzával megfertőződik,  a későbbiekben egy második genetikai mutáció jöhet létre. Ez az, ami miatt a gyerek nagyobb valószínűséggel betegedhet meg az ALL-ban. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül megkapja, de fogékonyabbá teheti őt a betegségre.

Modern életmódunk azt is jelenti, hogy igyekszünk mindent patyolat tisztán tartani, hogy szándékosan megvédjük gyermekeinket minden lehetséges baktériumtól

De furcsa módon ezzel nem teszünk igazán jót. Növekedésünk során testünknek  természetes módon érintkezésbe kell kerülnie mindenféle szennyeződéssel, mivel ez teszi az immunrendszerünket képessé arra, hogy elbánjon az ártó baktériumokkal.

Ezért gyermekkorban a más gyerekekkel való gyakori együttlét, a háziállatok közelsége, vagy a játék a piszkos környezetben, igen hasznos az egészség szempontjából. De ha valaki a gyermekkorát szuper-tiszta környezetben töltötte, sokkal nagyobb eséllyel lesz asztmás és allergiás. Sőt, az autoimmun betegségeknek, mint az 1-es típusú cukorbetegség és a sclerosis multiplex (MS) is nagyobb a kockázata. Nagy valószínűséggel a steril életmód az oka, hogy ezek a betegségek  ugrásszerűen megnőttek az elmúlt évtizedekben, - de csakis  a fejlett országokban! A kevésbé fejlett országokban, ahol az emberek több kórokozónak vannak kitéve, nem ment végbe ilyen drámai emelkedés.

"A probléma nem a fertőzés. A probléma a fertőzés hiánya." állítja Mel Greaves professzor, vezető rákkutató, a The Guardian című lapban.

Mindazonáltal, mint a legtöbb dolog esetében, valószínű, hogy nincs egyetlen bűnös a betegség kialakulásában, azaz a tisztaság hozzájárulhat, de valószínűleg nem az egyetlen ok. Az ALL esetében  a genetikai hajlam és a véletlen is szerepet játszanak, és a kutatók figyelmeztetnek arra, hogy az akut leukémiás gyerekek szülei ne érezzék magukat felelősnek a betegség kialakulásában!

Az új eredmények mindenképpen segíthetnek a betegség leküzdésében a jövőben, és a kutatók tervezik az ALL esetében a megelőző kezelések kidolgozását is.

További gyerekhírekért olvass tovább!