.. Huszonnégy karátos csirkeszárny
16 °C, Budapest
16 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
Szombat
2018.11.21. szerda, Olivér
filter.hu filter.hu

Huszonnégy karátos csirkeszárny

Ötven darabot ezer dollárért!? Az Ainsworth étterem menüjén már szerepel...
Booking.com

A múlt héten, szinte minden alkalommal, amikor kinyitottam a laptopomat vagy a telefonomat, ugyanazzal a videóval találkoztam, amelyben csirkeszárnyakat sötét borostyán színűre sütnek, aztán megforgatják egy irizáló, élénk sárga mártásban, amely az olvadt aranyhoz hasonlatos. Majd a fémszínű szárnyak még csillogóbbá válnak, akárcsak a szakács kesztyűs keze: 24 karátos mikrorészecskék változtatják a forró szárnyakat aranyszínűvé.

Aki akarja, megrendelheti  az ételt az Ainsworth-ban, egy olyan étteremben, amelynek egységei vannak  New Yorkban, Hobokenben, Newarkban, és más amerikai városokban. Az aranyozott forró szárnyakból negyvenöt dollárba kerül tíz darab, vagy kilencven dollárba húsz darab, vagy akár ezer dollárt is el lehet dorbézolni ötven darabért, plusz egy aranyozott Armand de Brignac pezsgőért.

A  „gyomor-eldorádó” mögött álló kreatív elme Jonathan Cheban, egykori reklámszakember és  médiaszemélyiség, aki  annak ellenére, hogy határozott kísérletet tett, hogy befolyásos gasztronómiai személyiséggé címkézze át magát a Foodgod névvel – leginkább továbbra is Kim Kardashian "BFF"-jeként, vagyis legjobb barátjaként ismert.

Brian Mazza, az Ainsworth tulajdonát képező cég elnöke egy videóban - melyet az egyik manhattani éttermükben forgattak - mesélte el, hogy Chebant az éjszakai élet világából ismeri, és ihletet kapott a vele való közös munkára. A történet szerint a felkérés nem volt túlbonyolítva:

"Azt mondtam neki: Haver, működjünk együtt!"

Miután a szárnyakat a porzuhataggal bearanyozták, azok a Cheban előtt álló asztalon kötnek ki, aki az Insider egy riporternőjével ül együtt és fesztelenül beleharap az egyikbe, amitől a szája olyan arany színűvé válik, mint egy egyiptomi királynő, vagy egy tavaszi model a Prada luxus divatcég kifutóján, esetleg egy Diane von Furstenberg táska.

A luxus ételek megbízható propagandaeszközök a figyelemre éhes éttermek számára. Egy étel, vagy ital azonban nem képes szemet gyönyörködtető, égig érő árat elérni a nemesfémek vagy az ásványok besegítése nélkül. Legjobb példa erre az az eset, amikor egy tízezer dollárt érő martinivel telt pohár alján egy gyémánt pihent, amelyet a Vaucluse-ban, egy hollywoodi éjszakai klubban szolgáltak fel.

A gyémántok azonban örökre megmaradnak

...miután a vendég megitta a martiniját, hazaviheti a megmaradt szuvenírt.

Az Ainsworth csirekszárnyai (vagy a Brooklynban eladott aranylemezzel borított fánk, valamint az aranyozott maki tekercsek Tokióban) éppen ellenkezőleg – azt a hanyag eleganciát sugallják, amellyel az értéket éppen hogy megsemmisítik.

Olyan ez, mintha Kobe-i marhahúsból hot-dogot készítenének, vagy mintha egy szivar meggyújtásához egy korai Picassót használnának gyufa helyett.

Az arany fogyasztása jóval korábbi korszakokra nyúlik vissza

Az arany evése az ókori időkig nyúlik vissza, de a közösségi média „hangszórója” egy újfajta magamutogató arany fogyasztást indított be. A középkori alkimisták, az  egyiptomi fáraók és a viktoriánus költők is fogyasztották. A legendás milánói séf, Gualtiero Marchesi, a modern olasz konyha egyik megteremtője, a sáfrányos rizottóról volt híres, amelyet aranylemez négyszöggel tálalt.

Az arany egy közömbös fém, amely nem lép kémiai reakcióba az emberi testel. (Bár egy, az interneten terjesztett, összeesküvés-elmélet szerint az arany fogyasztása emberfeletti szintekre emeli az agyműködést.) Az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyelet, az FDA, nem tanulmányozta rigorózusan az arany fogyasztásának hatásait, az EU azonban azt ártalmatlannak minősíti.

A nemesfém íztelen és szagtalan, és nem bomlik le az emésztés során

A test elfogyasztja, metabolizálja és kiválasztja. Ez az utolsó lépés nem elhanyagolható módon történik: olyan, mint a tintahal vagy a cékla, az arany ugyanis a távozáskor láthatóvá válik.

A művész Tobias Wong kihasználta ezt a tulajdonságot hírhedtté vált 2005-ös „Arany Pirulái”-val.  A 24 karátos aranylemezzel töltött zselatinkapszulák azért készültek, hogy a megvásárlója lenyelje azokat.

Vajon mi itt az üzenet!? A művészet az arany szar ígérete, vagy talán pont annak az előállítási folyamata? :)

Forrás: https://www.newyorker.com

További burzsuj javaslatainkért görgess lejjebb!
Tárgy
Élmény
Tárgy
Élmény
Tárgy
Élmény
Tárgy
Élmény
További anyagok