14 °C, Budapest
14 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
10°
Szombat
2018.12.12. szerda, Gabriella
filter.hu filter.hu

Most akkor mennyi vizet is kell inni naponta!?

Öt szakértő nyilatkozik a "napi két liter víz" teóriáról - egyöntetűen. Vajon mi a válaszuk?

Mindannyian tudjuk, hogy a víz létszükséglet. Arról is sokat hallottunk, hogy naponta 8 pohár avagy 2 liter vizet kellene meginni. Ez elég merésznek hangzik, ha meggondoljuk, mennyi folyadék ez, és hát az ételek is tartalmaznak vizet…

Alább öt orvos- és sporttudományi szakértő mondja el, mit gondol a napi 2 liter víz fogyasztásról

Az öt, tudományos háttérrel rendelkező szakértő nagyjából egyetért abban, hogy a "két liter" szabály elnagyolt. De mit gondolnak erről konkrétan?

Karen Dwyer - nefrológus

Karen Dwyer nefrológus szerint csak szomjoltás céljából kell inni. A vizelet színéből lehet a legjobban megtudni, megfelelően hidratáltak vagyunk-e. A világossárga színre kell törekedni; ha a vizelet nagyon sötét, akkor kiszáradás fenyeget és több vizet kell inni; ha vízszerűen átlátszó a vizelet, akkor nem kell annyit inni.

A túlzott folyadékbevitel veszélyes lehet, különösen a szívbetegek esetében. A vese kiválóan képes koncentrálni a vizet, tehát ha „túl száraz” vagy, akkor a vese koncentrálja a vizet és üzenetet küld az agynak, hogy többet kell inni.

 

Vincent Ho - gasztroenterológus

Vincent Ho gasztroenterológus úgy véli, a napi 2 liter víz fogyasztását 1945 óta javasolják, amikor megjelent az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia Élelmiszer- és Táplálkozási Bizottsága kiadványában, hogy „egy felnőtt megfelelő vízfogyasztása általában 2,5 liter naponta”.  Az ajánlás így folytatódott: „amelynek legnagyobb részét az elfogyasztott ételek tartalmazzák.” Ez a folytatás többnyire elsikkad, holott ez tény. A karfiol és a padlizsán 92%-a például víz.

Nem jó mindenkitől ugyanazt követelni: egy egészséges felnőttnek valószínűleg nem kell további 8 pohár víz, bizonyos betegségekben vagy a trópusokon viszont még több folyadék is szükséges lehet.

 

Michael Tam - belgyógyász

Michael Tam belgyógyász szerint 8 pohár víz egy egészséges, böjtölő felnőtt napi folyadékszükségletének felelhet meg, ha az nem csinál semmit (pl. kórházban fekszik), és nem veszít folyadékot (pl. nem hány, nincs hasmenése). A hétköznapi életben másfajta folyadékvesztés fordul elő (pl. mozgás, melegben izzadás miatt), és más forrásokból szintén jutunk folyadékhoz: italokból, lédús ételekből, gyümölcsből, zöldségből stb, sőt – kevésbé nyilvánvalóan – az anyagcsere során is.

A zsírok, a szénhidrátok és a fehérjék energiává alakulása mind vizet szabadít fel. Tehát ahelyett, hogy arra koncentrálnánk, hány pohárral iszunk, egyszerűen igyunk, ha szomjasak vagyunk. A víz egészségesebb, mint az édesített italok.

 

Jon Bartlett - sporttudós

Jon Bartlett sporttudós hangsúlyozta, hogy a napi vízigény egyéni, belső és külső tényezők sokaságától függ. Elméletileg naponta 8 pohár víz kielégíti az alapvető élettani szükségleteket, de a tényleges napi vízigényt befolyásolja a tevékenység, az egészségi állapot és az éghajlat. Már az enyhe fokú kiszáradás is negatívan hat mind a mentális, mind a fizikai teljesítményre. Erre fokozottan kell figyelnie annak, aki a melegben aktívan mozog.

Akkor kell inni, ha szomjasak vagyunk. Ha többet mozgunk vagy melegebb van, akkor gyakrabban és többet igyunk.

 

Toby Mundel - mozgástudomány-oktató

Toby Mundel mozgástudomány-oktató azt mondja, sok tényező alakítja a nem csupán vízzel, hanem az elfogyasztott ételekkel, folyadékokkal is kielégíthető napi folyadékszükségletet. Ilyen tényező pl. a testsúly, az izmok és a testzsír, az izzadás mértéke (mozgás, meleg vagy párás levegő, túl sok ruha), a vizelet mennyisége (befolyásolják bizonyos gyógyszerek, nagy magasság), az egészségi állapot (láz, hányás, betegség – másfelől terhesség, szoptatás) és az étrend (magas víztartalmú ételek, szénhidrátok).

Az az egészséges felnőtt, aki ritkán szomjas és világossárga (vagy átlátszó) a vizelete, annak megfelelő a vízfogyasztása. Hasznos egy pohár alacsony kalóriatartalmú folyadék fogyasztása étkezés előtt és közben (segít megkülönböztetni az éhséget a szomjúságtól), illetve edzés előtt, alatt és után (különösen ha az edzés izzadással jár).

 

Azaz a verdikt: a túl sok folyadék ritka esetben még rosszat is tehet ... vagyis a több nem feltétlenül jobb!

Forrás: http://www.iflscience.com/

További fontos hírek és információk a testi jólétünkkel kapcsolatosan - görgess lejjebb!
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
További anyagok