22 °C, Budapest
22 °C
Budapest
Holnap
24°
Holnapután
21°
Szombat
24°
2018.06.20. szerda, Rafael
filter.hu filter.hu

Narancslé - biztos, hogy egészséges!?

Táplálkozási szempontból a narancslé nem sokkal jobb egy szénsavas limonádénál. De miért hiszik olyan sokan, hogy egészséges?
Booking.com

Megkongatták a vészharangot az Amerikai Egyesült Államok narancstermelői, mert az utóbbi 15 év legalacsonyabb szintjére csökkentek a narancslé-eladások. Jönnek föl viszont az egzotikus gyümölcslevek és az energiaitalok, megtépázva a 100 éve frissnek, egészségesnek, természetesnek kikiáltott narancslé reputációját.

BIZTOS, HOGY EGÉSZSÉGES A NARANCSLÉ?

A múlt század 20-as éveinek elején az amerikaiak kávét ittak a reggelihez. A narancstermelőknek a legjobbkor jött Elmer McCollum ambiciózus biokémikus, aki rengeteg cikket publikált a vitaminok gyógyító, élethosszabbító hatásairól és a vitaminhiányos étrend veszélyeiről.

A „vitamániára” rátelepedve a termelők országos marketing-kampányt indítottak, azt állítva, hogy naponta egy pohár Sunkist narancslé „biztosítja az egészséget adó vitaminokat és savakat”. A 20-as évek végén – McCollumot követve - a vitaminok átadták dobogós helyüket a savaknak. McCollum ugyanis áttért arra, hogy a fáradtság, kimerültség oka lehet acidózis, ami ellen citrom-, narancsféléket ajánlott. (A túl sok savat a vérben ma is több népszerű elmélet használja, ezzel indokolják pl. a lúgosítást.)

Ennek révén a narancslé-kampányok a gyümölcslé egészséges voltának újabb oldalát domboríthatták ki.

A 30-as évek közepén a C-vitamin hódított. A II. világháborúban az amerikai katonák C-vitamin ellátását a kormány narancslé-konzervvel próbálta megoldani. 1948-ban született meg a gyorsfagyasztott narancslé-koncentrátum, amit csak ki kellett engedni, vizet hozzáadni és máris lehetett inni. Épp a legjobbkor, mert hiába kiáltották ki a marketing-kampányok a narancslét a legjobbnak mindenre – pár találásától a nátha eltüntetéséig -, az amerikaiak csak nem fogyasztottak annyit, amennyit a narancstermelők szerettek volna.

1949-ben viszont már 38millió liter „frissen fagyasztott, finom, C-vitaminban gazdag” koncentrátum fogyott. Az 50-es évek elején a félkész ételek mellett a narancslé-koncentrátum lett fő a marketing-téma: azt emelték ki, hogy a háziasszony időt, fáradságot spórol vele.

Egészen a 80-as évek közepéig a gyorsfagyasztott narancslé-koncentrátumból készített ital uralta az amerikaiak reggelijét, ám ekkor kiszorította a „frissen préselt” nimbusza. A 90-es években hódította meg a hipermarketek polcait a „nem koncentrátumból” készült dobozos narancslé, ami azonban egyáltalán nem friss. A narancs olaját és ízanyagát kivonják, a maradékból kipréselt lé pedig akár egy évig is a raktárban várja a gyártó igényéhez igazított extraktum íz-sűrítményének visszatöltését.

Változások vannak azonban: részben Harvey Levenstein és Alissam Hamilton leleplező könyvei hatására nemrég perek is indultak pl. a Tropicana márka tulajdonosa, a Pepsi ellen, merthogy a narancslé egyáltalán nem „természetes”, ahogy állítja.

A brit kormány adót vetett ki a gyümölcslére

...és figyelmezteti a fogyasztókat, hogy a gyümölcslében ugyanannyi cukor van, mint a Coca-Colában. Eközben a marketing-kampány új iránya a kis pohár narancslé - mondván, hogy abban is benne van minden, ami az egészséghez kell -, hátha sikerül az egészséges ital reputációját helyreállítani.

Forrás: https://www.theatlantic.com/, https://blogs.wsj.com/, https://library.duke.edu/, https://www.huffingtonpost.com/, https://www.bloomberg.com/, https://www.telegraph.co.uk/

Olvass tovább, egészségtippeink következnek!
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
Mozogni kell!
Kellékek, étrend
További anyagok