29 °C, Budapest
29 °C
Budapest
Holnap
25°
Holnapután
28°
Szerda
28°
2018.07.15. , Henrik
filter.hu filter.hu

Alternatív iskolák vidéki városokban

Ahogy sok mindenben, úgy az alternatív oktatási lehetőségeket tekintve is a fővárosi lehetőségek a jobbak. Első cikkünkben közülük mutattunk be párat, most pedig a vidéki iskolákon a sor.
Booking.com

Szokták mondani, hogy a magyar oktatási rendszer ezer sebből vérzik. Hosszan lehet vitatkozni, hogy mi és milyen mértékben nem működik az állami rendszerben, de az jól megfigyelhető, hogy egyre többen vannak, akik inkább magánkézben lévő iskolába íratják be gyermeküket.

Ezek a szülők legtöbbször azzal érvelnek, hogy túl sok felesleges lexikális tananyag, az oktatás során nem veszik figyelembe az egyéni különbségeket és a gyerek jó eséllyel egy nagy adag frusztrációt szed össze amire elvégzi a nyolc osztályt. Az állami rendszertől független iskolák nagy része a fővárosban található - első cikkünkben közülük mutattunk be párat -, de vidéken is működik már pár.

Ismerjünk meg néhányat belőlük!

Waldorf

A Waldorf-iskolák viszonylag elterjedtek az országban. Nemcsak Budapesten van belőlük több, hanem a környező településeken is sok helyen fellelhetőek. Fót, Gödöllő, Páty, Solymár, Pilisszentlászló, Tök, Vác és Veresegyház mind-mind otthont ad egy Waldorf-típusú intézménynek. De ezen felül több nagyvárosban is ott vannak. (Vagy nagyobb város melletti faluban. Például a nemesvámosi Waldorf Iskolába jellemzően a 2-3 kilométerre lévő Veszprémből járnak ki a gyerekek.) A pontos lista itt érhető el: http://www.waldorf.hu/intezmenyek/iskolak

Ezen iskolák népszerűsége annak köszönhető, hogy sokkal nagyobb szabadságot és kezdeményezést ad a gyereknek, mint a megszokott, állami rendszer. Osztályozás és buktatás nem létezik, a gyerekek szóbeli értékelést kapnak év végén. Hagyományos értelemben vett tantárgyak sincsenek, úgynevezett „epochális órarend” van. Az azt jelenti, hogy 3-4 (esetenként) öt héten keresztül ugyanazt a tantárgyat tanulják tömbösítve a diákok. Az epochális órarend lehetőséget ad arra, hogy a tanagyagban jobban elmélyedjenek, több szempontból is megvizsgálják a tanultakat.

A művészeti oktatás szintén nagy hangsúlyt kap a Waldorf-iskolákban. Általános, hogy a diákok megtanulnak egy hangszeren játszani. (Vagy legalább belekóstolnak a tanulásba.) De nem a hagyományos „tehetséggondozás” zajlik, hanem szeretnék megismertetni mindenkivel (még azokkal is, akiknek esetleg nincs affinitásuk a zene iránt), hogy a művészet örömforrás.

Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

A Balaton-Felvidéken található Pécselyben alakult pár éve. Vannak diákok, akik nap, mint nap bejárnak az intézménybe, de a Wesselényi Iskola specialitása, hogy segít olyan szülőknek, akik valamilyen okból otthon oktatják a gyermeküket. Ehhez szükséges az, hogy a gyerek magántanulói jogviszonyban legyen. Ezek után már csak internetkapcsolatra és Skype-ra van szüksége és az intézmény munkatársai online formában rendelkezésre állnak az ismeretek elsajátításakor.

Személyesen évente kétszer kell a virtuális téren kívül megjelennie a gyereknek az iskolában, a félévi és az év végi vizsga alkalmával.

Az intézményben kis létszámú osztályokban folyik az oktatás, külön odafigyelve a gyerekek képességeire. Egyéni tanrend igény szerint választható. A Balaton-felvidék népi mesterségeinek, mezőgazdaságának és lovas kultúrájának megismertetése szintén az oktatás részét képzi. Az iskola megalapítóinak nem titkolt célja, hogy szeretnének hozzájárulni a vidékre is jellemző elvándorlás megakadályozásához.

Nebuló Általános Iskola

A miskolci intézmény viszonylag hosszú múltra tekint vissza, 1994 óta működik. Az alapítványi fenntartású iskolában kis létszámú csoportokban oktatják a diákokat, általános hogy tíz fő alatt van egy osztálynak a létszáma. Ennek az egyik haszna, hogy egy-egy gyerek sokkal több figyelmet kap, jobban ki tudja bontakoztatni a képességeit, illetve a beilleszkedési nehézségeket is sokkal eredményesebben lehet orvosolni.

Az iskola kifejezetten vár olyan gyerekeket, akik valamiféle tanulási nehézséggel küzdenek, vagy speciális nevelési igényűek. Számukra mindig jut elég figyelem és türelem az iskolában.

A nyelvtanulásnak kiemelt szerepet biztosítanak, már elsőben megkezdik az angol nyelv oktatását heti öt órában. Ehhez „csatlakozhat” a francia negyedik osztálytól. Az iskola tanulói országos versenyeken kéttannyelvű iskolák diákjai között is megállják a helyüket.