Sokan és sokszor kongatják a vészharangot a magyar oktatás felett. Felhozzák ellene, hogy a rendszer nem kibontakoztatja, sokkal inkább frusztrálja a gyereket, nem az életre készít fel, képtelenek motiválni a tudás megszerzésére és a tanagyag nem egyéb, mint lexikális tudás bebiflázása.
Az utóbbi időben lesújtó eredményeket hozó PISA-felméréseket is gyakran emlegetik az oktatási rendszer kritikája kapcsán. Nem csoda, ha különböző, legtöbbször alternatív jelzővel illetett iskolák egyre-másra alakulnak az országban. Budapesten több is létezik belőlük, bemutatunk párat.
Magyarországon talán a legismertebb ilyen intézménytípus a Waldorf-iskola. A fővárosban több, egész pontosan nyolc darab található. (Pontos listájuk itt érhető el: http://www.waldorf.hu/intezmenyek/iskolak) A Waldorf intézmények nevelési elveit Rudolf Steiner filozófus dolgozta ki a XIX. században. Számára nagyon fontos volt az, hogy az oktatás független legyen bármiféle gazdasági-politikai hatástól, illetve hagsúlyt fektetett arra, hogy a városi ember amennyire lehetősége van, „visszataláljon a természetbe”. (Ez az oka, hogy a Waldorf óvodákban csak és kizárólag fából készült játékok találhatóak, a műanyag tiltólistán van.) A nevelés során nagy hangsúlyt kap a művészeti képzés, de nem klasszikus értelemben vett tehetséggondozás folyik, inkább azt szeretnék megmutatni, hogy a zene és a képzőművészet öröm mindenki számára. Buktatás, vagy akár osztályozás nem létezik, a gyerekek szöveges értékelést kapnak a munkájukról év végén. Ezekben az iskolákban olyan pedagógusok taníthatnak csak, akik diploma után elvégezték a speciális Waldorf képzést.
A Carl Rogers pszichológus nevét viselő intézmény a XI. kerületben, Kelenföldtől „kifelé”, az Aga utcában található. Mint az iskola neve is mutatja, a tanítás folyamán maximálisan figyelmbe veszik a tanulók egyéni értettségét és képességeit, így a nevelési program személyre szabott. (Különösen az első három évben.) Vallják, hogy egy stresszmentes és szeretetteljes légkörben az ismeretszerzés örömforrás lesz a gyereknek, nem pedig kényszer. A nagy hatású amerikai pszichológus, Rogers nevéről sokaknak először az erőszakmentes kommunikáció juthat eszébe. Nem véletlen, hogy az Aga utcai intézményben is nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy beszélgetőkörökkel, vagy a pszichodráma módszerével megtanítsák a gyerekeket arra, hogyan lehet konfliktusokat agresszió nélkül megoldani. (Valljuk be, erre nagy szükség is van a magyar társdalomban.)
Nagyon friss kezdeményezés, Halácsy Péter, a Prezi-alapítójának a neve juthat róla eszünkbe. A sikeres üzletember szerette volna saját gyerekeit megkímélni a magyar állami oktatástól, így gyorsan alapított saját iskolát és óvodát. Így lehetne sarkítva és leegyszerűsítve elmesélni a Budapest School létrejöttének történetét. Az intézmény „küldetést” olvasva nem meglepő, hogy az ötletgazda egy innovatív és igencsak sikeres vállalkozás vezetője. A lexikális tudás háttérbe szorul, helyette a kreativitás és az önbizalom kiteljesítése a cél. A modern idők kihívásaink való megfelelés jegyében a Budapest School honlapján hirdeti, hogy: "Az emberek szerint a tanulás nem csupán Google oldalak böngészéséből áll. Pedig, de. A tanulás Google oldalak böngészése. Mi a gond ezzel?" Lehet vitatkozni a mondat igazságtartalmán, de biztos, hogy az internet korának egyik legnagyobb kihívása, hogy megfelelően tudjunk kutakodni és szelektálni a rengeteg információ dzsungelében.
Senkinek sem meglepő, hogy ezek az intézmények nem olcsók, így a magyar társadalom egy jelentős szeletének anyagi okok miatt egész egyszerűen elérhetetlenek. (Ha több gyerek van a családban, akkor pedig különösen.) Talán vannak köztük jónéhányan, akik beíratnák ezekbe (vagy hasonló) intézményekbe a gyerekeket, ha tehetnék. Nekik csak azt tudjuk javasolni, hogy akármilyen nagy bennük az ellenérzés az állami oktatással szemben, érdemes körülnézni ezekben az iskolákban is, hiszen alsó tagozatban a tanító(nő) egyénisége a legmeghatározóbb az iskola minőségét illetőleg. És kiváló pedagógusok mindenhol akadnak. Persze az sem lenne hátrány, ha az állami oktatás egyre nagyobb része működne, működhetne a fentiekhez hasonló szellemiségben. És ez még nem jelentené azt, hogy mindent le kellene másolni...
Hamarosan folytatjuk és bemutatunk pár vidéki lehetőséget is.