11 °C, Budapest
11 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
10°
Szombat
2020.11.25. szerda, Katalin
filter.hu filter.hu

Erre az 5 dologra figyelj, mielőtt belevágsz az e-learningbe

A SKOLL már több mint egy évtizede az online oktatási rendszerek, képzések és tananyagok elismert hazai szakértője. Tanácsaik azoknak az újdonsült online oktatóknak szólnak, akik nemrég csöppentek bele az e-learning világába tanárként - vagy akik hamarosan belevágnak az online oktatásba.

1. Tudd, hogy ki a célközönség

A tananyag megfelelő kidolgozásához elengedhetetlen, hogy meghatározd, kinek fog szólni. Másfajta készségei, előismeretei és igényei vannak például a nyugdíjas korosztálynak mint a tizenéveseknek. Az életkoron kívül lényeges az őket körülvevő szociokulturális környezet, illetve, hogy mennyire motiváltak. De az is számít, mennyire homogén vagy éppen sokszínű, heterogén a célközönséged. 

Mindez alapvetően befolyásolja, milyen megszólítást, stílust, arculatot vagy multimédia-elemeket használhatsz a tananyag megalkotása során.

2. Legyen koncepciód

Mindenekelőtt tedd fel magadnak a kérdést, hogy mi a célod az e-learninggel? Egy jogszabályi előírásnak való megfelelés? A cég működésének, hatékonyságának növelése? Ismeretterjesztés, szemléletformálás?

Ezután már könnyebben ki tudod jelölni a tananyag alapvető kereteit és elemeit. Például a tananyag:

  • tartalmát,
  • struktúráját, 
  • grafikai arculatát,
  • a felhasznált technológiai eszközöket.

A koncepció alapján pedig megírható, vagy ha már megvan, a koncepcióval összhangba hozható a tananyag alapját képező forrásanyag. 

 

3. Tedd a tananyagot könnyen feldolgozhatóvá

Az online oktatás esetén számításba kell venni, hogy képernyőn olvasni alapvetően más, mint papíron. Nehezebben követhető a szöveg, kevésbé átlátható - ezért fontos, hogy szellős, jól tagolt legyen az anyag. A bekezdések inkább rövidebbek legyenek a szokásosnál, és minél több képpel, ábrával, grafikonnal vagy akár videóval illusztráld őket. De egy-egy interaktív feladat vagy kvíz is sokkal érdekesebbé, élményszerűbbé teheti a tanulást, és oldja az anyag esetleges monotóniáját. 

Ugyanilyen lényeges a tananyag tartalmi tagolása. Ne egy ömlesztett, homogén egység legyen, emeld ki a kulcsszavakat, tételmondatokat, fontos állításokat. Ezek jól láthatóan különüljenek el a magyarázó részektől. Érdemes az anyagot kisebb, 5-10 perc alatt feldolgozható egységekre bontani - ezzel is alkalmazkodva az online tanulás ritmusához.

Illuszráció: skoll.hu 

További lehetőségek, amelyekkel változatosabbá teheted a tananyagot:

  • videóprezentáció,
  • oktató kisfilm,
  • animáció,
  • képernyővideó, szoftverszimuláció.

 

4. Kommunikálj a tanulókkal

A személyes jelenlét hiányának ellensúlyozása érdekében mindenképpen szükséges a tanulókkal történő interaktív kommunikáció lehetőségének megteremtése. Vagyis optimális esetben a diákok kérdezhetnek tőled az online oktatás közben. Ha pedig egymással is tudnak kommunikálni, kérdezni, válaszolni, jegyzeteket, linkeket stb. megosztani, az még jobb. 

A fordított irányú kommunikáció ugyanakkor legalább ennyire fontos. A tanulóknak szüksége van folyamatos visszacsatolásra, megerősítésekre. Az a jó, ha tudják, hogy amit tesznek, az helyes vagy helytelen, valamint, ha tisztában vannak vele, hogy a tanár szerint hol tartanak a tananyagban. Az online oktatás során nagyon fontos, hogy visszajelzéseket kapjanak a teljesítményükről. Ahogyan az is, hogy a tanár tájékozódjon affelől, melyik az az anyagrész, amit esetleg újra át kell venni, elmagyarázni, elmélyíteni, hogy megalapozott legyen a diákok tudása. 

 

5. Ne habozz szakértőktől segítséget kérni

Az e-learningbe a kétszikű növények szaporodásától a pun birodalom bukásán át a kríziskommunikáció műhelytitkain keresztül a szakszerű elsősegélynyújtásig rengeteg különböző terület beletartozhat. Sőt, a videós formátumok segítségével még a mozgásorientált gyakorlatok (pl. tánc koreográfia tanulás) is magas színvonalon megtaníthatók. Emiatt azonban a tananyag összeállítása során számos nehézséggel találhatja magát szemben, aki először próbálkozik ilyesmivel. 

Arról nem is beszélve, hogy sokan egyik napról a másikra váltak online oktatókká. Mert annak ellenére, hogy a mindennapok lassacskán kezdenek visszatérni a korábbi kerékvágásba, a koronavírus-járvány alaposan a feje tetejére állította életünket. Ez különösen igaz az oktatásra, ahol sokan próbálnak a távoktatás jelentette új feladattal megbirkózni. Van, aki szülőként, van, aki tanulóként vagy dolgozóként, és olyan is van, aki tanárként. A jelenlegi, rendkívüli helyzetben a fentebb olvasott jó tanácsokon kívül további útmutatásra, segítségre is szükségük lehet azoknak, akik nemrég csöppentek bele az e-learningbe - vagy akik most fogják elkezdeni e-tanári tevékenységüket. 

A SKOLL több mint tíz éve foglalkozik online oktatási rendszerek, képzések és tananyagok fejlesztésével, bevezetésével és üzemeltetésével. A SKOLL csapatának - pedagógusok, trénerek, grafikusok, narrátorok, a filmes stáb tagjai, fejlesztők, projektvezetők, tanácsadók - elsődleges célja, hogy inspiráló interaktív tananyagokat alkossanak. Olyan e-learning tananyagok fejlesztésén dolgoznak, amelyek egyedülálló tanulási élményt jelentenek a tanulók számára. 

A SKOLL a különböző technológiák mellett a pedagógiai módszertanok használata terén és az oktatás minden más aspektusát tekintve is a legmagasabb szakmai színvonal megvalósítására törekszik. Ha úgy érzed, hogy a legszélesebb értelemben vett e-learning területén belül bármiben segítségre lenne szükséged, fordulj hozzájuk bizalommal.