17 °C, Budapest
17 °C
Budapest
Holnap
21°
Holnapután
18°
Vasárnap
19°
2020.05.28. csütörtök, Emil, Csanád
filter.hu filter.hu

Internetről letöltött képeket használsz? Ezt kell tenned a jogsértések elkerülése érdekében

Az internet tele van vizuális tartalommal, de vajon ingyenes-e ez a tartalom, szabadon letölthető és felhasználható-e? Eláruljuk, hogy nem az, és elmagyarázzuk, melyek azok a leggyakoribb helyzetek, amikor megsértheted a törvényt, és ezért be is perelhetnek. Miért? Nagyon egyszerű, vannak szerzői jogi törvények, és ezekről bővebben itt olvashatsz.

A PR és a marketing összekapcsolódik a stratégiai kommunikációval, de az üzenetük nemcsak szavakra vagy szövegre utal. Az egyes kampányok fontos részét képezik azok a képek, amelyekkel a kommunikátorok érzékenyítenek, vagy felépítik a szervezet hírnevét, és pozicionálják a márkájukat. A képek információkat szolgáltatnak, és egy bizonyos színezetet, hangnemet vagy lelkiállapotot közvetítenek. Érzelmi kötődést alakíthatnak ki a fogyasztókkal, és lehetővé teszik, hogy az üzenetek „megragadjanak” az emberek fejében.

A képeket azonban gyakran másodlagos eszközként kezelik, és nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget nekik a kampányokban, ami komoly jogi kérdéseket vethet fel. Ahogy etikátlan az írott tartalom plagizálása, illetve az információforrás hivatkozásásának elmaradása, ugyanez vonatkozik a képekre is.

Íme 4, a kommunikátorok általánosan elkövetett hiba, és néhány tipp, hogyan lehet ezeket elkerülni:

Biztonságosak a keresőmotorok?

A marketingesek tévesen azt gondolják, hogy a népszerű keresőmotorokból letöltött képek biztonságosak. Ha kellene rá engedély, a képet nem is lehetett volna letölteni, nem igaz? Hát nem így van. Mielőtt nyilvánosan használsz egy képet – akár prezentációban, cikkben, sajtóközleményben vagy blogbejegyzésben – győződj meg arról, hogy rendelkezel engedéllyel a kép felhasználására az adott célnak megfelelően. Győződj meg róla, hogy a kép nem áll szerzői jogi védelem alatt; ezt könnyen megteheted vízjelek, szerzői jogi szimbólum vagy a tulajdonjogra utaló egyéb jelzés felkutatásával. Arra is rákereshetsz, hogy a képet védik-e hivatalosan szerzői jogok.

Képzelj el egy előadót egy fontos konferencián, amint a saját márkájáról beszél. Az előadó elbűvölő, az előadása teljesen informatív, aztán egyszer csak egy vízjelet tartalmazó kép jelenik meg a képernyőn. Ez közömbösséget, hanyagságot jelez, sőt a tekintélyét is alááshatja azzal, ha kiderül, hogy „lenyúlt” és felhasznált valamit az internetről anélkül, hogy foglalkozott volna a szerző/képforrás kérdésével.

Licencek és engedélyek letöltése

Az engedély nélküli vagy a nem megfelelő felhatalmazással rendelkező képek használata potenciális jogi következményeket vonhat maga után – még akkor is, ha a képek szabadon felhasználhatók. Ha egy fontos menedzser olyan képet használ, amelyen emberek szerepelnek, ők általában hivatásos modellek. A fotós valószínűleg szerződést írt alá ezekkel az emberekkel, egy modellszerződésnek nevezett jogi dokumentumot. Ha ezeket a képeket a megfelelő licencek és engedélyek nélkül használod, akkor beperelhetnek a használatukért.

2017-ben Leah Caldwell több mint 2 milliárd dollárra perelte be a Chipotle-t, azzal érvelve, hogy az üzletlánc reklámjában az engedélye nélkül használta fel a képét. Caldwell egyszer evett a Chipotle-ban, és egy fotós készített róla egy képet. Nem volt hajlandó aláírni a modellszerződést a képekre, a Chipotle mégis számos helyen hirdetett a képével. Caldwell azt állította, hogy a Chipotle jogtalanul használta a képét „kereskedelmi haszonszerzés céljából, az elvárásait és az ésszerű adatvédelmi kérelmeket figyelmen kívül hagyva”.

A kétmilliárdos per elég drámai, de az ehhez hasonló kisebb-nagyobb pereskedések mindenütt megjelennek. Annak érdekében, hogy megvédd a márkádat minden lehetséges felelősségre vonástól, győződj meg róla, hogy a stockfotó-ügynökségek vagy a fotósok, akikkel dolgozol, ellenőrizzék az összes képet és a rajtuk szereplő személyeket, és ezáltal biztonságosan használhasd őket. Nem használhatod fel a menő srác fotóját, amely a boltod előtt készült, és amelyet később közzétett a Facebookon. Mindig kérj hozzájárulást, vagy vásárold meg az engedélyt, ha lehetséges.

Védjegy megsértése

Nemcsak az emberek, hanem a védjegyek is súlyos problémákat okozhatnak. Ha a kép hátterében logó, autó-márkajelzés vagy akár egy híres graffiti szerepel, az szintén jogi problémákhoz vezethet akkor is, ha nem ez a kép fő fókusza.

Például az Adidas azon cégek egyike, amely hírhedten agresszív módon védi logója csíkjait más sportruházati cégektől. Kettő vagy négy csík használata sportruházaton könnyedén peres eljáráshoz vezethet, ha pedig három csíkot használsz, akkor tetemes összegtől szabadulhatsz meg az Adidas cég javára. A képek felhasználása előtt alaposan elemezd azokat a lehetséges védjegyjogi problémákkal kapcsolatban, a technikai és esztétikai megfontolásokon kívül.

A közösségi média kockázatai

A közösségi média és más weboldalak, köztük az Instagram is, tele vannak képekkel, de ez nem jelenti azt, hogy kereskedelmi célokra felhasználható fényképek.

Az egyik leggyakoribb hiba, amelyet a kommunikátorok elkövetnek, az, hogy olyan képeket használnak fel, amelyek nem tartoznak hozzájuk, hogy reklámozzanak valamit, amelyet kereskedelminek lehet tekinteni: egy terméket, egy szolgáltatást, vagy akár csak egy rövidke „jó reggelt”-et az ügyfeleknek. Ha egy kép egy vállalat oldalán vagy ahhoz kapcsolódó oldalon jelenik meg, ahhoz engedélyt kell szerezni. És igen, még az Instagram véleményvezérei is képviselhetnek védjegyeket, így a képeik újrafelhasználása problémákat okozhat.

A biztonság érdekében letöltheti a kereskedelmi stock fotókat a Dreamstime webhelyről.