Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Hyundai egyszerű, gyors megoldással váltott belépőt a kiskategóriás crossoverek piacára: jól sikerült kisautójukat, az i20-t megemelték, látványosabb kiegészítőkkel ruházták fel, és utalva a többcélú életmódra, hozzátették az Active utónevet. Ám ezzel egy jóval keményebb, pezsgőbb szegmensbe léptek: vajon elég ide a kisautó tudása?

Új hajtáslánc és új változat egyben - galériaHa motorikusan kissé kilógott a sorból, a nagy kisautó összehasonlító tesztünk 5 fős mezőnyéből minőségével és kialakításával az i20 komoly benyomást hagyott, erős jövevénnyel gazdagítva a kategóriát. Azóta csupán egyetlen esztendő telt el, de máris komoly változások álltak be a modell történelmében. Például megjelent az egyliteres, háromhengeres turbómotor, valamint megérkezett az Active többcélú változat – mi pedig a kettőt egyben vettük górcső alá.

Nagyra tör: belépés a kis crossoverek népes világába

+20 mm és rengeteg új külső részletDe mit is hoz magával az i20 után billentett szócska? A Hyundai nem fejlesztett külön modellt a kisméretű crossoverek szegmensének meghódítására; inkább a meglévő alapokat dobta fel, ezzel egyfajta unikumot kínálva a kategóriában. Nézhetjük ezt egyszerű csomagnak is: a kb. 220 ezer forintos felárért az i20 futóművét 20 mm-rel emelték meg a mérnökök, amelyhez az üléspozíció magasabbra helyezése társult a könnyebb beülés és a jobb kilátás érdekében.

Elegánsról vagányra - galériaEmellett a külső karosszéria-alkatrészek közel 50 százaléka más – az első-hátsó lökhárító például teljesen új, de a tetősín, és számos részlet változott. A végeredmény szerintünk kissé megtöri a kisautó elegánsba hajló kialakítását – a gyönyörűen mintázott hátsó lámpák mellett kissé bazárinak hat a lökhárítóba épített két, kör alakú világítótest, valamint a szürkés műanyagból készült tanksapka-fedél. Viszont ezek összessége vagányabb megjelenést biztosít – minden más pedig ízlés kérdése.

Jó összeszerelés és letisztult belső tér fogad

Kisautónak nagy, crossovernek átlag alattiBelül még kevesebb módosítást találunk – de a jón nem is kell feltétlenül változtatni. Így az i20 jó minőségű anyagokból jól építkező, átlátható belső tere megmaradt, amelyet néhány színes kiegészítő igyekszik vidámabbra hangolni. A kezelhetőség példás, és az üléspozíció is. A helykínálat viszont maradt kisautósnak, így például négy 1,8 méteres férfi még éppen megfér belül, mint ahogy a 326 literes csomagtartó is kimondottan jónak számít a kisautók között, viszont a crossoverek alaposan felhizlalt mezőnyében nézve ez bizony az átlag alattinak számít – így tényleg inkább csak divatos második autónak vagy kis családnak felelhet meg az i20 Active.

Ügyes és gyors a navis központi rendszerAz alapokon nem változtattak a mérnökök, így például megmaradt az egészen jó, bár teljesen érzéketlen kormányzás. Emellett a futómű sem szenvedte meg a 20 mm-es emelést, még a peres, 17 colos kerekek dacára is egészen szépen rugózik, és kanyarban is ügyesen tart, amíg nem nehezítik a dolgát úthibák, amelyek a csatolt lengőkaros hátsó futóművek Achilles-ínját jelentik. A hangszigetelés maradt kisautós, így nagyobb tempónál már tolakodóvá tud válni a szélzaj – igaz, a zavaró szinttől még éppen távol marad.

Nagy újdonság az orrban: egyliteres turbómotor 100 és 120 lóerővel, 5 és 6 fokozattal

A legnagyobb újdonságot azonban a motortérben találjuk: a márka egyre több modelljében veszi át fokozatosan az 1,6 literes szívómotor helyét a vadonatúj fejlesztésű, háromhengeres turbómotor. Az egyliteres egység az i20-ban rögtön két verzióban áll rajthoz: a 100 lóerőshöz egy ötfokozatú, de hosszabb áttételű jár, míg a tesztautónkban található 120 lóerős kiadáshoz hatfokozatú, sportosan rövidre áttételezett kézi egység jár.

Önmagához képest kulturált és igazán gyorsMindenekelőtt ildomos elismernünk a mérnökök munkáját, ugyanis a kiegyensúlyozatlanságáról és kulturálatlanságáról híres 3-hengeres kialakítás ellenére majdhogynem csodát tettek: mind alapjáraton, mind pedig rész- vagy teljes terhelésnél, és a fordulatszámtól függetlenül csendesen és finoman jár az erőforrás. Padlógázra hallható egy kis dorombolós vibráció kíséretében hallható a háromhengeres hangszín, de ez is inkább érdekes és izgalmas, mintsem zavaró. A Hyundai által beígért kellemes karakter sem mellébeszélés, a kis erőforrás már 1500/perctől terhelhető, a kis turbó gyorsan felpörög, és az egyliteres egység 1800-2000/perctől pedig meglepően jó erőben van.

Gyorsulásban is meglep, de igazán nagyot rugalmasságban lép

Nem gyorsaságra van, de könnyen kapcsolhatóOlyannyira, hogy a gyorsulást mérve a gyári 10,4 másodperces adatot kirobbanó erővel 9,5-ös adattal múlta felül a Hyundai újdonsága, így okkal feltételezhetjük a könnyű karosszéria dacára, hogy valójában legalább 130 lóerővel van dolgunk. Különösen, hogy a gyorsulást egy apró hiányosság nehezítheti: a hirtelen váltásokat az egyébként nagyon jól kapcsolható hatfokozatú szerkezet nem szereti, így a gyors kuplungolást követően megtorpanás várható, amelyet a turbólyuk fokoz: az egységnek kell egy lélegzetvételnyi idő, hogy ismét odapakoljon.

De ha kell, akkor alacsonyabb fordulaton is szépen odapakol az egység. Persze hozzájárul a viszonylag rövid áttétel is, de a negyedikben mért 7,2 másodperces 60-100-as gyorsulás becsületes adat. Olyannyira, hogy ezzel már a kétliteres kategóriának is simán odapirít az apróság; rugalmasságban pl. jobb a kétliteres, 165 lóerős Mazda6-nál, de némelyik 1,4-es turbómotornál is jobban odateszi magát az egység ezzel az áttétellel.

Nagyobb turbómotoroknak és még nagyobb szívóknak is odaver rugalmasságban

A tempó ára: iszákos az egységA teljesítményre tehát nem lehet panaszunk – de sajnos a másik oldal is ezzel arányos. Hajlamos az iszákosságra az egyliteres, méghozzá olyannyira, hogy a korábbi 1,6-osnál is többet vesz magához. Ez normakörünk tekintetében 5,9 litert jelent, amely bizony 1,1 literrel múlja felül a gyári adatot, és jó fél literrel a konkurencia átlagát. Persze országúton ennél jóval kevesebbel is elvagyunk, viszont 130-as tempónál már 6,7 litert vesz magához az egység, és városban is nehezen jövünk csak ki kevesebből.

A kistestvérek jobban hangzanakÍgy aztán rögtön két jobb alternatívát is tudunk, házon belül. Egyrészt most akciósan 300 ezer forinttal olcsóbban miénk lehet a 100 lóerős verzió, amelynek hosszabb áttételű 5-ös váltója valamivel jobb étvágyat is biztosít. Sportautós ambíciókat az i20 Active nem dédelget, így viszont még vele is bőven jól megy, rugalmasságban pedig a gyári adatok alapján is csak annyit vesztünk, amennyit az eltérő váltóáttétel okoz. Még 200 ezerrel kedvezőbb áron pedig ott van a 100 lóerős 1,4-es, amely még kulturáltabb és takarékosabb, miközben hozzá is hatos váltó jár, és bár jóval kevésbé rugalmas, lassúnak nem mondható a valóságban még 11 másodperc alatti 0-100-as sprintjével.

Árazásban a nagyok mellett - galéria

Egy kis króm és lakk: igényes részletekSpórolni pedig nem árt az árakból, ugyanis az i20 Active nem kimondottan olcsó, már amennyiben a listaárakat nézzük. Normafelszereltségünk szerint például az egyliteres csúcsmotorral 5,37 millióba kerül a modell, amelynél például egy Nissan Juke valamivel jobban felszerelve tud listaáron 300 ezerrel olcsóbb lenni, de említhetnénk még a kétliteres szívómotorral szerelt Mazda CX-3-at (5,4 M) vagy a valamivel drágább, de jóval nagyobb, picivel jobban felszerelt Honda HR-V-t (5,7 M).

Mindez persze csak fél igazság, az i20-hoz ugyanis egészen kedvező áron lehet extrákat rendelni, ráadásul a gyári árakból verziótól függően lazán 4-600 ezer forintos kedvezményeket kínál meghirdetve az importőr – egy jó alkuval egy igazán szépen felszerelt 1,4-est pedig elhozhatunk 4,5 millió forint környékén, ami egészen értékarányos vételt jelent.

Néhány szóban

A kisautóként egészen ügyes i20 crossoveres átdolgozását két irányból lehet nézni. Egyrészt az Active csomag révén viszonylag kedvező felár ellenében csempészhetünk crossoveres felhangot a kisautóba, másrészt viszont ettől teljes crossover nem lesz a modellből. Teljes körű családi igények kiszolgálására vannak jobb kis crossoverek, viszont ha sikerül jó kedvezménnyel megcsípnünk, az i20 Active is számos boldog pillanatot fog okozni, köszönhetően átlátható, szépen összerakott belső terének és izmos erőforrásának – kár, hogy az egyliteres turbómotor jóval szomjasabb, mint azt a gyári adatok sugallják. Emiatt a szívó 1,4-es jóval kedvezőbb választásnak bizonyul.

Előnyök: Átgondolt, könnyen kezelhető belső tér; Minőségi, masszív kialakítás; Nyomatékos, erős, fajtájához képest kulturált erőforrás; Jól kapcsolható váltó

Hátrányok: A kategória átlagához képest kisebb méretek; Nagy tempónál lehetne halkabb; A gyári adatoknál jóval magasabb fogyasztás; Lehetne kedvezőbb árú

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek