2021 sem volt csupa mosoly és derű filmes fronton. Úgy alakult, hogy nekünk tavaly valamiért a szuperhősök okozták a legtöbb keserűséget. Mutatjuk a tíz legrosszabb mozis emlékünket.

1. Halálos iramban 9 (F9)

Nem voltak illúzióink. Tudtuk, hogy a kilencedik részre a Halálos iramban karakterei nem kezdenek el varázsütésre értelmes dolgokat mondani vagy teret adni a fizika alapvető törvényeinek, de azért arra sem voltunk felkészülve, ami a legutóbbi rész apropóján történt. Az F9 egy vicc. Egy alkotás, ami olyan, mintha a franchise kifejezett paródiája lenne, csak épp nagyon nem annak szánták. Okés, értjük, hogy ebben a sorozatban még annyi realitást sem kellene keresnünk, mint egy Marvel-moziban, de ez a legutóbbi már a saját keretrendszerében sem értelmezhető, önmaga törvényszerűségeit is úgy lépi át, hogy azt képtelenség minimálisan is komolyan venni. (Kritikánkat itt találod.)

Vin Diesel közben végleg kisajátította ezt a cirkuszt, és ezzel párhuzamosan elkezdett elmenni az esze. A bemutató előtti nyilatkozatai már egy megbomló elméről tanúskodnak. Szerinte ugyanis a Halálos iramban filmtörténelmi jelentőségű mű, amit a tragikusan elhunyt Paul Walker angyala vezérel, meg persze CSALÁD... és igazából nincs is türelmünk tovább sorolni azt a temérdek baromságot, ami ezzel kapcsolatban elhagyta már Diesel száját.

Szívből reméljük, hogy a már jó ideje emlegetett – és kétrészesre tervezett – lezárás viszonylag gyors és fájdalommentes lesz!

2. Space Jam: Új kezdet (Space Jam: A New Legacy)

Nem vártunk megváltást a Zűr az űrben folytatásától, de azért a habkönnyű szórakozás nem volt nagy elvárás, ugye? Ehhez képest a Warner nagy dérrel-durral beharangozott allstar-show-ja echte kínosra sikerült, amit egyszerre lehetett megköszönni a fantáziátlan forgatókönyvnek, és annak, hogy LeBron James felennyira sem szerethető, mint az első részben szereplő Michael Jordan.

Azt vártuk, hogy a Space Jam 2-ben ott lesz mindenki, aki számít, és bár a háttérben valóban felbukkant egy rakás ikonikus figura a Warner istállójából, a cselekményhez vajmi kevés közük volt. (Kritikánkat itt találod.) Ilyen az, amikor berendelsz egy ízletes fagylaltkelyhet a létező összes feltéttel, aztán a kezedbe nyomnak egy tölcsért, benne két gombóccal, melyekben jégdarabok ropognak.

3. Wonder Woman 1984

A #MeToo okozta fordulat miatt nagyon fontos lett a női hősök jelenléte, amit Hollywoodnak 2021-ben már tényleg sikerült teljesítenie, csak sajnos a minőséget nem minden esetben tudták szállítani. Ennek a jelenségnek több képviselője is befért a listánkba, melyek közül az első a 2017-es Wonder Woman folytatása. Az még könnyedén lett a DC filmes univerzumának addigi legjobb darabja, a második részre azonban látványosan elfogyott a lendület. (Kritikánkat itt találod.)

Nem csoda, ha az egyszeri néző néhány hónap távlatából már csak a túltolt girlpowerre, a ripacs Pedro Pascalra és a töménytelen mennyiségű paraszt férfira emlékszik, illetve arra, hogy valami elképesztően idióta módon hozták vissza a halott Chris Pine-t. Patty Jenkins rendezőnő utólag mindent a stúdióra fogott, amit készek vagyunk elhinni neki, ha cserébe a már készülő harmadik résszel helyrehozza a dolgokat.

4. A halottak hadserege (Army of the Dead)

Zack Snyder tíz év alatt lett csodagyerekből Hollywood hisztis óvodása. Miután sikerült népharagot generálnia, amiért a Warner lecserélte őt Az Igazság Ligája rendezői székében, a stúdió végül megengedte neki, hogy elkészítse a saját verzióját, amivel kapcsolatban a legnagyobb dicséret, hogy jobban sikerült, mint Joss Whedon mozis változata. Ennek aztán egészen érthetetlen módon még a fekete-fehér verziója is elkészült, ami már intő jel lehetett azok számára is, akik még mindig úgy gondolták, hogy Snyder kisujjában van a filmművészet.

A Netflix által berendelt zombis akciófilm kampánya már attól volt hangos, hogy ezúttal tényleg nem pofázott bele senki, hogyan vezényelje le a rendező az alkotást. Ő maga is hangsúlyozta, hogy ez a da real shit, nem valami megbarbarizált szarság, ezzel is odaszúrva a Warnernek, melynek fejesei ezután már egészen biztosan tízszer is meggondolják, akarnak-e a jövőben együtt dolgozni emberünkkel.

Aztán befutott A halottak hadserege, a premier pedig kijazónító volt, mint egy hideg zuhany. (Kritikánkat itt találod.) Mi tényleg elfehéredő ököllel szorítottunk ennek a mozinak, ami ismét megmutatta, mire képes Zack Snyder, ha szabadjára engedik. Nem volt annyira rossz, mint az Álomháború, de a középszer alját súrolni továbbra sem üdvözlendő erény.

5. Kozmikus bűn (Cosmic Sin)

Kedves Bruce Willis! Miért? Miért tetted ezt magaddal, és miért tetted ezt velünk? A Kozmikus bűn azért az év egyik legnagyobb csalódása, mert megmutatta, hogy igenis van lejjebb, pedig azt hittük, hogy egy egykori hollywoodi sztár már tényleg nem mehet alá annak, hogy egy rosszul megírt magyar energiaital-reklámban csinál hülyét magából. Aztán tessék!

Willis ma már egykori önmaga teszkógazdaságos verziója. Egy olyan színész, aki már csak az arcát tudja áruba bocsátani, mert vagy nincs már kedve játszani, vagy az évek során teljesen elfelejtette, hogyan kell. A Kozmikus bűn értékelhetetlen mutatvány, celluloidhulladék, mondhatnánk, ha forgatnának még celluloidra. Egy olyan vicc, amiben Willis már ahhoz is kevés, hogy ő legyen a csattanó. Szégyen!

6. Örökkévalók (The Eternals)

Ismét egy Marvel-mozi, ami miatt elgondolkodtunk, van-e még tartalék ebben az univerzumban, vagy ideje lenne összepakolni és azt mondani, hogy „Gyerekek, köszönjük az eddigi figyelmet, de a játéknak a Végjátékkal volt vége!”. Pedig az Örökkévalók papíron nagyon jónak tűnt, hiszen egy kiváló rendezőre, Chloé Zhaóra bízták a projektet, és összetoboroztak egy rakás kiváló színészt, természetesen a végletekig ügyelve arra, hogy mindenféle rassz, nem, életkor és szexuális beállítottság képviselve legyen a hősök által.

Aztán a dolog valahogy nagyon nem állt össze. Valahogy senkire nem jutott elég idő, valahogy az akció sem volt a helyén, és valahogy az egész kellemetlenül feleslegesnek érződött, mintha csak azért küldték volna a vászonra ezt a formációt, hogy mégse szerénykedjen már a Disney három szuperhősfilmmel, ha egyszer végre újranyitottak azok a fránya mozik. Ha nem jött volna decemberben a remek Pókember: Nincs hazaút, tényleg azzal zárnánk az évet, hogy az MCU-t talán végleg át kellene költöztetni a tévébe, mert idén a Disney+-on megjelent kiváló sorozatok sokkal jobban szállították az érzést, mint mozis nagytestvéreik.

7. Post Mortem

Nem mindennap kapunk a nyakunkba magyar horrorfilmet, sőt, igazából a Post Mortem a zsáner első hazai képviselője, amit a nem túl eredeti, mégis átütően hangulatos és látványos trailerek miatt nagyon vártunk már. Túlzás lenne azt mondani, hogy a végeremény értékelhetetlen lett – kritikánkat itt találod –, de köszönőviszonyban sincs azzal, amit vártunk tőle.

Első próbálkozásként esetleg megteszi, amiből egy napon még kinőhet valami, ami nem okoz csalódást, de ez esetben a zavaros sztori, a hiányzó hangulat és az öncélú ijesztgetések miatt nem tudtunk nem lógó orral távozni a moziból.

8. Fekete Özvegy (Black Widow)

A Disney nem viccel, ha politikai korrektségről van szó. Ha leforgatják az első olyan filmjüket, melynek sztárja egy női szuperhős, akkor nem végeznek félmunkát, és nyilván a rendezői székbe is egy nőt ültetnek, sőt, a forgatókönyvet is úgy íratják meg, hogy a filmben szereplő férfiak buták vagy gonoszak legyenek. (Na jó, egy darab jófiú még egy ilyen moziban is engedélyezve van.) Persze a Fekete Özvegy nem ezért került ebbe a listába, hanem azért, mert az alkotás egyéb dimenzióira már nemigen sikerült ennyi figyelmet fordítani.

A lezárások után már szó szerint elepedtünk egy újabb nagyszabású, látványos és izgalmas szuperhősmoziért, az MCU ráadásul a bombasztikus Bosszúállók: Végjáték és a szintén remek Pókember: Idegenben után maratoni távollétet követően tért vissza a negyedik fázis első filmjével. Igazi mozis eseményt vártunk hát, egy élvezetes vidámparki látványosságot – hogy a Scorsese-fanok is értsék –, és ehhez képest kaptunk egy olyan tripet, ami simán elment volna vasárnap délután a tévében, de egyébként csak arra volt jó, hogy letörje a lelkesedésünket. (Kritikánkat itt találod.)

9. Venom 2. – Vérontó (Venom: Let There Be Carnage)

Tisztelettel, de a Venom első része sem volt magasművészet, gyorsan hozzátéve azt is, hogy az legalább képes volt elszórakoztatni a nézőjét, amíg tartott. A második rész azonban egészen más tészta. A megjelenés előtt olyan hírekkel bombázott minket a Sony, mint hogy a mozi stáblistájában Tom Hardyt a szerzők között is fel fogják tüntetni, a kedvelt színész ugyanis alaposan kivette a részét a sztori megírásából. Hardyt szeretjük, és okkal gondolhattuk, hogy ha egyszer a stúdió ennyire büszke az írói munkásságára, akkor valami egészen remek filmet sikerült összehozni.

Aztán jött a bemutató, és mi alig hittünk az érzékszerveinknek. A Vérontó olyan lett, mintha nem is Andy Serkis, hanem egy óvodás ült volna a rendezői székben. Hardy és Woody Harrelson láthatóan élvezték a forgatást, mert ezt a túláradó ripacskodást nem lehet összehozni, csak akkor, ha az ember vagy gyorsítók hatása alatt áll, vagy szétveti a jókedv. Az alakítások mellett a szöveg- és forgatókönyvet is el lehet árasztani negatív jelzőkkel: hektikus, kapkodó, hiteltelen, nevetséges, kínos, gyermeteg. Ez a mozi az a fajta trash, amiről nem tudod előre, hogy szemét, menet közben pedig már késő erre átprogramozni az agyad.

Tragédia, de az alkotás még ezek ellenére is össze tudott szedni 500 millió dollárt világszinten, vagyis a Sony egészen biztosan nem fog levonni semmilyen tanulságot, és ebben a szellemben fogja tovább építgetni saját szuper(anti)hősös univerzumát.

10. A holnap háborúja (The Tomorrow War)

Az év első felében már annyira vágytunk egy látványos blockbusterre, mint tikkadt sivatagi vándor egy korty tiszta vízre, az Amazon mozija pedig azt ígérte nekünk, pontosan ezt kapjuk majd, ráadásul az élményt a zárva lévő mozik helyett egyenesen a tévénk képernyőjéről szólíthatjuk magunkhoz. A kirobbanóan látványos és izgalmas trailereknek hála lelkesen huppantunk le A holnap háborúja elé, és ha nem így lett volna, a csalódás sem lett volna ennyire fájdalmas.

A végeredményben ugyanis nyoma sem volt sem az eredetiségnek, sem a következetességnek, ráadásul az egész sztori egy akkora ordas bakin alapult, hogy még akkor is nehéz lett volna komolyan vennünk a filmet, ha a többi részét okosan tudták volna megoldani. Nos, nem ez a helyzet, épp ezért kritikánkban – itt találod – sem cukroztuk a tényeket: ez bizony csapnivaló lett.

+1. The Suicide Squad – Az öngyilkos osztag (The Suicide Squad)

James Gunn frenetikus gyilkolásbalettjét egyszerűen imádtuk. Akkor mégis, miért szerepel ezen a listán? Azért, mert hiába volt szerintünk ez az alkotás a tavalyi év egyik legjobbja, sajnos óriásit hasalt a pénztáraknál. A 185 milliós gyártási költségekből mindössze 167 millió dollárt sikerült termelnie világszinten, ami egészen brutális égés, főleg, ha egyetértesz velünk abban, hogy ez a cím a DC filmes univerzumának magasan legjobb, legszórakoztatóbb darabja. (Kritikánkat itt találod.) A bukta oka összetett, és igazából az esett legkisebb súllyal a latba, hogy nem mindenkinek jött be az antihőscsapat véres újraértelmezése.

Először is, a film kampánya nem tudta rendbe tenni a fejekben, hogy ez a darab akkor most tulajdonképpen mi is akar lenni. Még sokakban elevenen élt David Ayer 2016-os mozijának emléke, melynek majdnem ugyanez volt a címe, ugyanezt a formációt helyezte a középpontba, és mely a túlpörgetett reklámkampány okozta hype után óriási csalódás volt megjelenése idején. A sors fintora, hogy az viszont anyagilag volt sikeres, hiába távozott a moziból dühösen a nézők legnagyobb része. A másik ok már sokkal nyilvánvalóbb: a Warner a mozis premierrel egyidőben az HBO Maxen is bemutatta a filmet, ezért nagyon sokan ott nézték meg többedmagukkal, vagy simán letorrentezték az alkotást, ez pedig súlyos százmilliókban mérhető, ha az emiatt elmaradt mozijegyvásárlásokat nézzük.

Így lett Az öngyilkos osztag egyszerre 2021 egyik legszebb és legrosszabb emléke.

2021-et persze még ezek ellenére is bőven volt miért szeretni:

2021 ötven legjobb filmje

Megint vége az évnek, megint jól össze lehet veszni. 2021-ben ezek voltak szerintünk a legjobb filmek.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Sony húsvéti ajándéka egy ingyenesen megnézhető Pókverzum-rövidfilm

Már itt is van a Szegény párák rendezője új filmjének első kedvcsinálója

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés