Elemzések Meddig lesz még kormánykerék az autókban?

Meddig lesz még kormánykerék az autókban?

autopro.hu/D.Á. | 2021.10.23 16:23

Meddig lesz még kormánykerék az autókban?

Fotó: Facebook/altairengineering

A közlekedés jövője vélhetően az elektromos, önvezető autók köré szerveződik majd, de a teljes átállás nagy valószínűséggel nem mostanában történik meg. A hagyományos autógyártók elől egyre fogy a levegő; egyrészt saját tevékenységük nyomán, másrészt a digitalizáció egyértelmű térnyerése miatt, így pedig helyzetbe kerülnek az új szereplők és technológiai vállalatok.

Hirdetés

Az elektromos autózásra való tömeges átállás egyik legfőbb akadálya a fejletlen töltőhálózat, aminek kiépítettsége egyre javul, de még mindig sok munka van vele. Nem kell azonban mindent az alapoknál kezdeni, innovációra is lehet további innovációt építeni. A modern digitális szolgáltatásokat kínáló Altair vállalat technológiai igazgatója, Brett Chouinard megemlítette, hogy például bőven azelőtt is volt villamos hálózatunk, hogy az elektromos autózásban gondolkodtunk volna, villanymotor pedig már jóval a belső égésű előtt létezett. A gyorsabb, hatékonyabb és nagyobb léptékű technológiai fejlődést kikényszerítik az olyan szereplők, mint a feltörekvő kínai elektromosautó-gyártók. Az ő autóik ma már valóban versenyképes alternatívát kínálnak, amit a hagyományos autómárkák maguknak köszönhetnek, mert már 30-40 éve kiszervezték a gyártási folyamataikat Kínába.

Önvezető jövő

Az Altair háromnapos, Future.Industry névre hallgató, az ipar jövőjéről szóló konferencián és előadássorozaton téma volt az önvezetés is. Számos autó rendelkezik ma már egyes autonóm funkciókkal, de következik ebből a teljesen önvezető elektromos autók megvalósulása? Mostanában még valószínűleg nem, az emberek még nem állnak készen lemondani a kormánykerékről. Jim Jeffers, az Intel fejlett vizuális megjelenítésért és renderelésért felelős részlegének igazgatója és senior mérnöke például a részleges önvezetés koncepcióját kedveli, de legyen bármilyen szintű az önvezetés, továbbra is komoly tesztekre és szimulációkra ugyanúgy szükség van.

Chouinard szerint a biztonság egy energiamenedzselési kérdés – meg kell akadályozni, hogy egy baleset energiái közvetítődjenek az autók utasaiba. Ennek passzív módja az olyan energiaelnyelő rendszerek, mint a légzsák vagy az ütközési zónák, aktívan pedig a baleset megelőzésén és elkerülésén lehet dolgozni. Például az önvezetés által.

A hagyományos autógyártók mellett az olyan techcégek is foglalkoznak a témával, mint az Apple, ami nemrég két szabadalmat is benyújtott az önvezető autókkal kapcsolatban, így izgalmas kérdés, hogy honnan jönnek majd a legsikeresebb megoldások. Chouinard szerint nem biztos, hogy a szektort ma uraló vállalatok tíz év múlva is vezető pozícióban lesznek. A hangsúlyt a szoftveres kapacitás és a töltőhálózat fejlesztésre kell fektetni, hiszen a jövő egyre inkább elektromosnak néz ki — írja a Machine Design.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink