A magyarok a palacsintára, a svédek a húsgolyóra esküsznek

Virágkorát éli az otthoni főzés, mint az egyik legfontosabb hozadéka az Európában jellemző korlátozásoknak.

A Mastercard tizenkilenc európai országban kétezer embert kérdezett arról, hogy milyen változásokat tapasztaltak az otthoni gasztronómia területén. A kutatás szerint egy átlagos magyar felnőtt jelenleg 40 százalékkal több időt, heti 20 órát tölt el a konyhában.

A Mastercard kutatása szerint a megnövekedett főzési kedv együtt jár azzal is, hogy szeretünk új dolgokat tanulni és alkalmazni a főzés során. A magyarok döntő többsége (60%) állítja, hogy sokat tanult a konyhai fortélyokról az elmúlt egy évben, és kifejezetten nyitott új receptek kipróbálására. Közel ugyanennyien (55%) állítják, hogy az utóbbi időszakban nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges táplálkozásra.

Talán a szakácskönyvek ideje lejárt? A válaszadók 54%-a arról számol be, hogy elsősorban televíziós főzőműsorok, internetes blogok, közösségi média, valamint különböző streamingszolgáltatások segítségével fejlesztette főzőtudását. Bár nagy a nyitottság az új receptek és ételek felé, a legnépszerűbb hazai étel mégis a régi kedvencnek számító gulyás–palacsinta összeállítás – mutatta ki a Mastercard kutatása.

Másik fontos változás, hogy a lezárások következtében többször eszik együtt a család. A megkérdezett magyarok többsége (60%) szerint ezek a közös étkezések újra összehozták a családot. Nem csoda, hogy a többség (82%) szívesen megtartaná a rendszeres közös étkezés szokását.

„Gyertek át, főzünk valamit!” – ez a mondat egyre kevesebbszer hangzott el az elmúlt évtizedben, ahogy a személyes meghívások száma egész Európában csökkent. Azonban úgy tűnik, hogy az elmúlt egy évben itt is változás van – derül ki a kutatásból. Amikor ezt a szabályok engedték, a felmérésben résztvevők fele (46%) meghívta családját, barátait vendégségbe, és sokan (17%) virtuális vacsorát rendeztek. Hasonlóan a szűk családi közös étkezésekhez, honfitársaink bő kétharmada (74%) szeretné megtartani a vacsorameghívást, mint közösségi élményt a korlátozások feloldása után is.

Talán nem meglepő, hogy változás van az élelmiszer-vásárlási szokásokban is. Magyarországon kicsit kevésbé népszerű az online bevásárlás, mint az EU többi országában, talán a lazább nyitvatartási szabályok miatt. Honfitársaink negyede (26%) próbálta ki az online bevásárlást a lezárások alatt, míg az EU-átlag ennél valamivel magasabb volt (30%) a Mastercard kutatása szerint.

Top ételek Európában:

Egyesült Királyság és Írország: Roast dinner. Hagyományos brit főétel, amit készítenek malacból, marhából, bárányból és akár idény szerinti szárnyasokból is, köretként zöldségek, sült burgonya és yorkshire-i puding kerül mellé.

Franciaország: Crêpes.

Olaszország: Spaghetti alla Carbonara.

Németország: Rindsrouladen. Szalonna, hagyma és gyakran savanyúság köré tekert marhahús vörös káposztával.

Spanyolország: Tortilla.

Lengyelország: Naleśniki. Lengyel palacsintaféle, készítik vékony és vastag tésztájú változatát is.

Oroszország: Kotleti. Sült húspástétom.

Ukrajna: Borscs.

Törökország: Köfte.

Magyarország: Palacsinta.

Románia: Mămăligă. Puliszka.

Hollandia: Stamppot. Tört burgonya, amit valamilyen más főtt zöldséggel vagy savanyú káposztával kevernek össze.

Portugália: Bacalhau a bras. Sós szárított tőkehal vékonyra vágott tojásos sült krumplival.

Svédország: Húsgolyó.

Belgium: Frieten. Sült krumpli, amit Belgiumban először alacsonyabb, majd magasabb hőmérsékletű olajban sütnek ki, sokszor a két sütéskor eltérő típusú olajat használva.

Csehország: Guláš. A magyar gulyás cseh megfelelője, többféle fűszerezéssel és körettel, a leggyakrabban marhalábszárból készítik.

Ausztria: Bécsi szelet.

Szlovákia: Kapustnica. Káposztaleves.

Call Now Button