69 esztendővel ezelőtt éppen a mai a napon mutatkozott be a sajtónak a Mercedes-Benz 300 SL, amely elsőként versenypályán bizonyított, hogy aztán a vásárlók is a kegyeibe fogadják. Múltidézés mellett mesélünk az idén érkező új generációról is.

Már a neve is sokat elárul: „S”, mint szuper, „L”, mint könnyű. A 300-as jelzés pedig a „Superleicht” háromliteres, soros hathengeres motorjára utal, amely közvetlen befecskendezéssel 215 lóerős teljesítményt hozott ki magából.

Az SL története a versenypályán kezdődött

A 300 SL első megmérettetése a május elején kezdődő Mille Miglia volt, amelyre már sirályszárnyas ajtókkal érkezett a modell – erre a megoldásra azért volt szükség, hogy a speciális bukókeret elférjen, amely az alumínium-magnézium lemezekből készült karosszériát merevítette. A versenyautó M 194-es kódú motorja a a sorozatgyártású M 186-tal állt rokonságban, de alapos módosítások után karburátoros formában is 170 lóerőt hozott ki magából. Érdekesség, hogy a sorhatost 50 fokkal meg kellett dönteni balra, hogy a súlypont kellően alacsony legyen – a kenésről pedig szárazkarteres olajzás gondoskodott.

Le Mans-i rajton a győzelem felé

Öt verseny, négy győzelem: a Mille Miglia, a Le Mans-i 24 órás, a berni sportversenyek, a Nürburgringi nagy megmérettetés és a Carrera Panamericana sem jelentett akadályt a versenyautónak, amelynek sorozatgyártású kiadása – 300 SL Coupé néven, majd Roadster formában 190 SL néven – 1954-ben jelent meg. A mai napig meghatározó sirályszárnyas modellből mindössze 1400 példány készült, amelyek manapság már több százmilliós áron cserélnek gazdát.

A 190 SL-lel mi is randevúztunk - méltó kísérettel

Az SL későbbi történelme is bővelkedett ikonikus mérföldkövekben. 1963-ban jött a Pagoda: a 300 SL Roadster és a kényelemre hangolt 190 SL utódja új fejezetet nyitott a sportosság, a kényelem és a biztonság tekintetében. A karosszéria tervezői között ott volt Barényi Béla, aki biztonsági intézkedéseivel jó néhány SL-pilóta életét mentette már meg.

Hangulatos korabeli fotók a galériánkban

Ezt a vonalat folytatta az R 107-es kódnéven futó harmadik generáció, amely 1971-ben mutatkozott be. Az immár V8-as motorral is elérhető típus nem kevesebb, mint 18 évig készült, ami abszolút rekordnak számít. Nem véletlen, hogy a kupé verzióval együtt összesen közel 300.000 ezer példányban gyártották le a sorozatot.

Szerény 18 évig árulták - ez ma már jóformán 2,5 modellciklus

1989-ben ott folytatta a modellsorozat, ahol elkezdte: a csúcstechnikával. Az R 129-es sorozat sok tekintetben mérföldkő volt. Biztonság terén a csupán 0,3 másodperc alatt aktiválódó bukókeret szolgált szenzációval, teljesítmény tekintetében pedig a 7,3 literes V12-es motorral szerelt SL 73 AMG jelentette a csúcsot, amelynek 525 lóerős teljesítménye olyan adat, amelyre manapság, bő 20 esztendő elteltével is felkapjuk a fejünket. Tinédzserkori emlékeinkben még él egy magyar rendszámos példány, amelyet anno sok-sok hónapon át hirdettek talán 7 milliós áron a Képes Autó Bazárban, ami már csak azért is nagy szám, mert a világon összesen kevesebb, mint 100 példány készült a típusból. Most állapottól függően úgy bő 100 milliót érhet az ominózus autó. Ha még megvan valahol, valaki nagyon jó befektetést csinált vele.

Helytálló rendszámmal: az SL 73 AMG ilyen állapotban soha nem lesz már 310 ezer euró alatt

A kiválóságra való törekvés az R 230-as széria alapkoncepciójában is megnyilvánult. A mindössze 16 másodperc alatt nyitható keménytető egyesítette a kupé és a kabrió műfajt, valóra váltva az ügyfelek álmát.

Az első keménytetős kivitel neve összefonódott az AMG kiadásokkal

Az ötödik generációs SL neve szorosan összefonódott az affalterbachi sportrészleggel: az összes eladott R 230-as modell harmada AMG motoros volt. Közülük is kiemelkedett az SL 65 AMG Black Series, amely 670 lóerős teljesítményével új dimenziókban mozgott.

A legutóbbi generáció tesztjéhez kattinson a képünkre

Csúcstechnika tette az R 231-es szériát még inkább méltóvá az SL elnevezésre: a 2012-ben bemutatkozott típus az első nagyszériás sorozatgyártású autó volt teljesen alumínium karosszériával, amely 140 kilogrammos súlycsökkentést tett lehetővé, miközben a torziós merevség 20 százalékot javult.

A sikersorozat az idei évben folytatódik: 2021-ben mutatkozik be a vadonatúj, R 232-es SL.

A rövidesen bemutatkozó újdonságról van néhány alaposan álcázott fotónk, amely sokat nem árul el az újdonságról. Néhány megállapítást azonban már most tehetünk, hiszen több részlet is árulkodik az AMG GT-vel való hasonlóságról. Az eltérő kipufogóvégek pedig arra utalhatnak, hogy két különböző motor lapul a tesztautók motorháztetője alatt.

Az utolsó két SL nyitható keménytetős kialakítást kapott, ezzel szemben az új modell visszatérhet a hagyományosabb vászontetős kialakításhoz. Ez a megoldás is a fő célt szolgálhatja: elődjénél könnyebb, gyorsabb és vonzóbb SL-t szeretnének létrehozni a Mercedesnél. A kupé-kabriók néha véleményes esztétikumáról már nem is beszélünk.

Kis dudor a csomagtartón; csak nem egy diszkrét szárny lapul az autó farán?

Az AMG még sosem felügyelte egy SL fejlesztését, de a nyolcadik generációt a sportos megoldásokért felelős csapatra bízták. A hosszú, lejtős motorháztető és a karakteres hátsó sportos arányú autót mutat. A szögletesen tagolt hűtőráccsal a németek vagy szembe fordulnak a trendekkel, vagy csupán egy átmenetileg odabiggyesztett alkatrészt látunk a képeken.

A lekerekített hátsó rész nem véletlenül hasonlít a Mercedes-AMG GT-jére: a következő SL az AMG GT-vel közös műszaki alapokra kerül. A nagy arányban alumíniumból készített MSA (Modular Sports Architecture) platform bevezetésével a két, viszonylag alacsony példányszámú széria jövedelmezőségén kívánnak javítani.

Kerek és szögletes kipufogókat is láthatunk; talán két különböző motorral tesztelnek?

Biztosan fontos szempont volt a pénzügyesek megnyugtatása, de a közös technikából a vevők is profitálnak. A legújabb SL sokkal sportosabbá válhat, emellett a kényelemről sem kell lemondani az utasoknak. Tobias Moers, a Mercedes-AMG vezérigazgatója megerősítette azt is, hogy kizárólag roadster változatot készítenek az új SL-ből.

A sindelfingeni gyárban építik majd össze az AMG GT-t és az SL-t is. Az alapokon kívül a futómű, a kormányszerkezet és még a 48V-os hibrid hajtáslánc is közös pontjuk lehet. Bár túl sok konkrétumot nem árultak el az SL műszaki paramétereiről, a hátra épített duplakuplungos váltóval megvalósulhat a transaxle elrendezés – hasonlóan a GT-hez.

Klasszikusabb arányokat kaphat a karosszéria

A fotók alapján a jelenlegi 461x187x131 cm-es befoglaló méreteknél nagyobbra nőtt autóra számítunk, akár még a 2+2 üléses elrendezés sem kizárt. Annak ellenére sem, hogy az utastér arányaiban hátrébb kerül (vagyis nagyobb lesz az első tengely és a tűzfal közötti távolság).

A jelek szerint az AMG a Porsche 911 praktikumát kívánja elérni az SL esetében. A plusz két ülés rövid távon utasok számára is alkalmas, illetve sokszor megkönnyíti a csomagok elhelyezését.

Vászontetőt minden roadsterre!

A motorokkal kapcsolatos tervek szerint egy 3-literes sorhatossal kezdődhet a paletta. A 370 lóerő körüli erőforrást egy nagyjából 22 lóerős indítómotor-generátor egység teheti enyhe hibriddé. A hathengeresből készülhet egy erősebb, 400 lóerő fölötti kivitel is – természetesen az AMG-sek hathatós közreműködésével.

Szerencsére nem maradunk V8-as nélkül. A négyliteres turbósból is két verzió érkezésére számítunk. Az erősebb kivitel 600 lóerőnél is többet adhat, a villanyos rásegítés pedig bő 30 lóerő lehet. Ekkora teljesítmény nem indokolja a V12-es verzió kifejlesztését, így az SL-eknél valószínűleg nyolc henger lesz a maximum.

Sehol egy gyémántmintás hűtőrács. Diktálja a trendet a Mercedes, vagy később beáll a sorba?

A széria automata váltó kilenc sebességes lesz, az AMG-variánsok pedig egységesen megkaphatják a Speedshift csomagot, így brutálisan gyors váltásokra lesznek képes az autók. Nem tisztázott, hogy hátsó- vagy összkerékhajtással (esetleg mindkettővel) látják el az SL-eket, de az utastér a csúcskategóriás testvérekhez méltó lesz.