Az idei évben befejeződtek a nagyobb versenysorozatok és kihirdették a bajnokokat. A legnagyobb bajnokságokat sok kritika érte, hogy unalmasak, sablonosak és kirekesztők. Azt halljuk, hogy a szebbik nem sokkal nehezebben tud érvényesülni és előre jutni az autósport elitjében. Emiatt hozták létre például tavaly a kifejezetten női versenyzőknek szánt – Formula-3 szabályrendszerű – W Series-t is.

Ha mögé tekintünk a világsajtó által gondosan felépített falnak és kizárólag a tényekre fókuszálunk, akkor láthatjuk, hogy bár valóban nincsenek könnyű helyzetben a hölgyek, de a világ autósportjának bizony sok legendás és tehetséges női szereplője volt az elmúlt évtizedekben.

Vegyük szépen sorba, milyen autóversenyző amazonokat adott nekünk a sporttörténelem!

Mouton olyan helyeken, olyan autókkal száguldozott, amitől mi önmagában rettegnénk - ő legendákat hagyott maga mögött eközben

Engedjen meg annyi szubjektivitást nekem a Kedves Olvasó, hogy a kedvenc női autóversenyzőmmel kezdjem a sort, a ralilegenda Michéle Moutonnal. 1976 és 1986 között versenyzett a napjainkban már 69 éves francia „femme fatale”. Négy világbajnoki futamgyőzelmet szerzett a legendás B csoportos „szörnyeteggel”, az Audi Quattróval, olyan ellenfelek között, mint Walther Röhl, Stig Blomquist vagy a tragikus halált halt Henri Toivonen. A 600 lóerős bestiákat terelgetni a korszak ralipályáin önmagában is embert próbáló feladat volt, de ilyen körülmények közt versenytempóban helyt állni a legjobbak között bizony kizárólag egy dolgon múlt: a tehetségen. (Túlélni pedig a szerencsén.) Nem számított, hogy férfi vagy nő az illető, csak a képesség. A ralivilágbajnokságon kívül indult még a Le Mans-i 24 óráson és 1985-ben első nőként megnyerte a híres amerikai hegyi felfutót, a Pikes Peak-et.

Macskák vontatta hintón száguldott Freyja, a germán istennő, akihez hasonlítani tudnám a listámon másodikként szereplő Jutta Kleinschmidtet. A közel hatvan esztendős német versenyző versenyautóit ugyan macskák helyett többszáz tüzes ló(erő) hajtotta, de varázsolni Ő is jól tudott. Három alkalommal motorral, és tizenkét alkalommal pedig autóval vágott neki az akkor még tradicionális vonalvezetésű Párizs-Dakar ralinak és 2001-ben meg is nyerte azt. Ironikus módon a toronymagasan esélyes japán Hiroshi Masuoka és hősünk volt férje, a Dakar menő és autóépítő francia Jean-Louis Schlesser volt az, akiktől  2 perc és 23 perc előnnyel elvette a győzelmet. A győzelmen kívül még szerzett egy ezüst és két bronzérmet az évek alatt a Szahara homokjában. Sporttörténeti érdekesség továbbá, hogy 2003 és 2006 között az az olasz versenyzőnő Fabrizia Pons volt a navigátora, aki már a fentebb említett Michéle Mouton mellett is mitfahrerként olvasta az itinert a 80-as évek első felében.

Kleinschmidt a Szahara királynője

Listám képzeletbeli harmadik helyére került Claudia Hürtgen, a GT és Endurance autózás elismert alakja. Hürtgen 1993-ig különböző formulaautós sorozatokban versenyzett, de a Formula 3 bajnokság monacói futamán elszenvedett súlyos balesetéből felépülve a kor biztonsági színvonalát tekintve jóval biztonságosabb túraautózást választotta. 1997 és 1999 között a GT kategóriában indult Le Mans-ban, ahol a legjobb eredménye egy kategória 3. hely lett. Indult még Daytonában, Sebringben és az Amerikai Le Mans szériában is. 2005 óta megszakítás nélkül küzd az ADAC GT Masters sorozatban és a német VLN bajnokságban is. A VLN a Nürburgring-Nordschleifén zajló többfordulós endurance bajnokság, melynek csúcsa maga a nürburgringi 24 órás verseny. A 2006-os versenyen két versenyautóval, két csapatban állt rajthoz egyszerre, ahol összesen 11 órát töltött a volán mögött, versenykörülmények között! Magyar vonatkozású érdekesség, hogy hazánk legnagyobb túraautó tapasztalattal rendelkező versenyzője, Walter Csaba 2009 és 2011 között három teljes szezonon át osztotta meg volánját Claudia Hürtgennel előbb egy Alpina B6 GT3, majd egy BMW Z4 GT3 ülésében az FIA GT3 túraautó bajnokságban.

Sabine Schmitz otthona a Nordschleife - a különleges rekordokra pedig különösen nyitott

Mégis, autórajongó ismerőseimet, ha megkérdezném, hogy ki jut először eszükbe női versenyzőként, ha a Nordschleiféről beszélek, csak egy nevet mondana mindenki: Sabine Schmitz. A bájos szőke hölgy kis túlzással a fél életét töltötte a kicsivel több, mint 20 kilométer hosszú aszfaltcsíkon, ezért kapta a Nürburgring Királynője elnevezést rajongóitól. Nemcsak versenyzőként, hanem instuktorként is legendás, a híres Ring Taxik egyikében akár mellette is megtapasztalhattuk milyen egy kör a pályán profi autóval, profi versenyzővel. Egyik híres tévés szereplése volt, amikor a neves brit Top Gear stábja a pályán vele forgatott. A műsorvezető Jeremy Clarkson 9 perc 59 másodperc alatt ért körbe a pályán az általa próbált dízel Jaguar S-Type-al. Sabine ezt az időt jócskán, mintegy 47 másodperccel faragta le, megmutatva mennyit számít a rutin és a pályaismeret, majd fogadott Clarksonnal, hogy hamarabb körbe ér egy széria Ford Transit furgonnal, mint a britek fahumorú tévése tette azt a Jaguarral. Sikerült neki? Nos, majdnem. A mai igencsak potens és jól vezethető furgonokhoz képest még igencsak darabos mozgású és gyenge Transittal 10 perc és 8 másodperc alatt ért körbe, amiről egy vicces felvétel is készült.

Sabine Schmitz 1996-ban és 1997-ben kétszer egymás után is megnyerte a Nürburgringi 24 órást, ami nem is csoda, hiszen a mai napig több mint 20 ezer kört (!!), átlagosan évi 1000-1200-at tett meg a Zöld Pokolban. Ez több mint húszezer kilométernyi gyors kört jelent évente, csak a Nordschleifén. Sajnos az élet nem csak jót, de néha rosszat is ad mindannyiunknak, így ez alól a végtelenül szimpatikus német hölgy sem kivétel, akinél 2017-ben rákot diagnosztizáltak. A betegségből akkor kigyógyult, de idén ismét jelentkeztek nála a kór tünetei. Bízunk benne, hogy a küzdelme ismét sikeres lesz.

Európából a Nagy Vízen túlra, egészen pontosan az Egyesült Államokba ugorva, a Kedves (elősorban férfi) Olvasók biztos emlékeznek az amerikai autósport büszkeségére, a meglehetősen dekoratív Danica Patrick-re. A szemrevaló hölgy nem csak a szépségével, hanem az eredményeivel is emlékezetessé tudott válni. Rövid európai formula autós kitérő után 2005-ben robbant be az amerikai Indycar sorozatba, ahol egészen 2011-ig versenyzett, és a legjobb eredménye egy összetett 5. helyezés volt. Az Indy 500-on is többször megmérette magát, ahol a népes mezőnyben a 3. hely volt a legjobb eredménye 2009-ben. Az utolsó 2011-es aktív évében kipróbálta magát a NASCAR sorozat betétfutamain a Nascar Worldwide-ban is. Autósportos karrierje európai szemmel talán nem tűnik nagy sikertörténetnek, ám cseppet sem elhanyagolható tény, hogy a Forbes magazin szerint 2011-ben a világon a harmadik legjobban kereső sportolónő volt a két teniszcsillag Marija Sharapova és a Caroline Wozniacki mögött.

Danica Patrick nem csak tudásával, de szépségével is szívesen került előtérbe

A napjainkban is aktív generáció közül első helyen említhetjük a 22 éves Jamie Chadwick-et, aki 2015-ben a Brit Túraautó bajnokság GT4-es géposztályát nyerte meg, tavaly pedig a már említett női F3-as sorozat, a W Series első bajnoka lett. Az idei, meglehetősen csonka versenyszezonban a Formula Regional European Championship-ben versenyzett, ahol tavaly olyan feltörekvő nevek is megfordultak korábban, mint Frederik Vesti, Enzo Fittipaldi vagy David Schumacher, de nem sikerült olyan jól a szezonja és csak a 9. helyen végzett összetettben. A fentieken túlmenően a Williams csapat Forma-1-es teszt- és tartalékpilótája is.

Fiatal tehetségek is adódnak szép számmal - ő itt Jamie Chadwick

Szintén említést érdemel még a német Sophia Flörsch is, aki először a 2018-as Makaói Nagydíjon elszenvedett horrorbukásával került sajnos reflektorfénybe. A csigolyatöréséből felépülve tavaly a Formula Regional European Championship-ben versenyzett Ő is, és az év végi összesítésben a 7. helyet szerezte meg. Az idei évben feladta a formulaautós próbálkozásokat és a hosszútávú autózás mellett tette le a voksát. És milyen jól tette. A európai Le Mans szériában (ELMS) indulva, a kolumbiai Tatjana Calderonnal és a holland Beitske Visserrel egy ütőképes, fiatal hölgyekből álló csapatot alkotva, az LMP2-es Oreca Gibsonjukkal az idei Le Mans-i 24 órás versenyen az összetett 13. helyet szerezték meg több mint 60 indulóból, gyakorlatilag teljesen rutintalanul. A bajnokságban nem értek el ennyire előkelő helyezést, de ne feledjük, első évük volt a szériában úgy, hogy korábban mindannyian formulaautós sorozatban versenyeztek és hármójuk közül a legidősebb Tatiana Calderon is mindössze 27 éves.

Az LMP2-es hölgyek Le Mans-ban is tisztességgel helytálltak

Kis hazánknak is van mire büszkének lenni az autósportot képviselő hölgyek tekintetében. Nemrég ért véget a Rally Európabajnokság 2020-as szezonja, ahol a Vogel Adrienn–Notheisz Ivett páros az ERC3 kategória összetett 7. helyét szerezte meg a huszonnyolc indulóból. Adrienn a pályafutását a Lotus Ladies Cup-ban kezdte, ahol 2014-ben futotta első teljes szezonját, onnan pedig a Hankook Suzuki Kupában folytatta. Innen a lengyel KIA Platinum Cup sorozat következett, a rali világába 2019-ben érkezett meg.

Szerencsére hazai tehetségekből sincs hiány: Vogel Adrienn most épp ralizik

Ha magyar autósport és hölgyek, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül Keszthelyi Vivient sem. A fiatal debreceni származású hölgy a magyar túraautó kategóriák, mint pl.  a Swift kupa után 2017-ben a nemzetközi Audi TT kupában versenyzett, és 2018-ban már a Audi Sport Seyffarth R8 LMS GT kupában kezdhetett egy több mint 500 lóerős GT4-es Audi R8 volánja mögött. Itt a kezdő, azaz Rookie kategóriában bajnoki címet-, míg az összesítésben második helyet szerzett.

2019-ben a formulaautózás felé vette az irányt és tartalékversenyzőként sikerült bekerülnie a W Series mezőnyébe, ahol három versenyen állhatott rajthoz. A formaautós hölgykupát megelőzően az Ázsiai F3 bajnokságban is versenyzett, ahol az összetettben a 13. helyet szerezte meg. Ígéretes kezdetek, és hol van még a vége: ne feledjük, hogy Vivien már a 2000-es évek szülötte. A legfrissebb hírek szerint a Motopark csapatnak tesztel a közeljövőben és szerencsés esetben akár hosszabb távú szerződés is létrejöhet majd. Ezúton is kívánunk neki sok sikert ehhez!

Reméljük, a jövő évben további jó hírekkel szolgálhatunk majd az Autó Pult hasábjain, nemcsak a hölgy versenyzőket illetően.