Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 29. 12:06 Világ

A civil és a piaci nyomás együtt mentheti meg az alaszkai vadont

Ahogy a magyar sajtóban is több helyen megjelent, a Trump-kormányzat egy huszáros hajrával még megnyitna az olajipar előtt egy hatalmas, közel magyarországnyi nagyságú alaszkai természetvédelmi területet. Ezt sokan ellenzik, és a Bloomberg összefoglalója szerint valójában nincs is túl nagy esély a megvalósulására.

Ennek egyik oka, hogy különböző előírások miatt a koncessziókról szóló árverés első életszerű időpontja 2021. január 19. – egy nappal a projektet ellenző Biden-adminisztráció hivatalba lépése előtt. Így egyetlen nap alatt kellene lezavarni egy olyan folyamatot, amely normális esetben mindennel együtt nagyjából két hónapig tart. Ráadásul ezt követően még egy sor engedélyt meg kell szerezniük a nyerteseknek, mielőtt a kutatás elkezdődhet, és az új kormányzat aligha lesz ebben segítőkész.

Ennél is jelentősebbek azonban a piaci környezetből és a társadalmi nyomásból fakadó akadályok. Számítások szerint 80 dollár feletti olajár kellene ahhoz, hogy a szóban forgó területről megérje kitermelni az olajat, miközben kétséges, hogy tartósan lesz-e még ilyen szinten valaha az árfolyam. (Az amerikai könnyűolaj hordónként jelenleg 45-46 dollár.)

Az olajár idei beszakadása nyomán a nagyvállalatok drasztikusan visszavágták beruházási költségeiket, ráadásul van olyan is köztük, amely már kinyilvánította, hogy nem érdekli a sarkkörön túli kitermelés. Kisebb szereplők ettől még pályázhatnak, de környezetvédő csoportok már velük szemben is elkezdték a nyomásgyakorlást, hogy eszükbe se jusson ilyesmi.

Ez önmagában talán még kevés lenne, de – részben szintén a fosszilis források kitermelésének egyre rosszabb PR-ja miatt – a Bank of Americán kívül az összes nagy amerikai pénzintézet kinyilvánította, hogy nem fog finanszírozni sarkkörön túli kitermelést. Imidzsükre kevésbé kényes magántőkealapok ugyan beszállhatnak a bankok helyett, de nekik magasabbak a hozamelvárásaik, ami még inkább kétségessé tenné az amúgy is kérdőjeles megtérülést. Márpedig külső finanszírozás nélkül – a nagy olajipari szereplők távolmaradása miatt – biztosan nem lesz semmi a kitermelésből. A koncessziós terület megvásárlása önmagában nem túl drága – angol holdanként (nagyjából 4047 négyzetméter) akár 5 dollár is elég lehet -, az Isten háta mögötti térségben viszont minden egyéb sokba kerül a szakemberek odavonzásától az infrastruktúra kiépítéséig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLefagyasztanák az olvadó tundrát, hogy ki tudják szedni alóla az olajatA ConocoPhilps nevű olajcég nem tart a permafroszt kiolvadásától, de tudósok szerint az évtized végére nem marad belőle semmi Alaszka északi részein.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ alaszka Donald Trump klímaváltozás kőolaj-kitermelés természetvédelem usa Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.