Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Kibővíti e-autó-komponenseinek gyártását a BMW
2024.04.23 12:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem érdekel a fenntarthatóság, a lényeg hogy ne fertőződjek meg
A koronavírus-járvány jelentős változásokat hozott a közlekedési szokásokba és preferenciákba. Mindennél fontosabb szemponttá vált a fertőzésveszély minimalizálása, aminek eredményeként a közösségi közlekedési formák használóinak száma megcsappant. A járvány második hullámának beköszöntével úgy tűnik, hogy sok változás tartós lesz, így hát a vállalatoknak kulcsfontosságú, hogy tisztában legyenek, az emberek milyen közlekedési formákat, valamint járványvédelmi intézkedéseket tartanak biztonságosnak.
Pontosan ezért végzett május 8. és augusztus 28. között több alkalommal is felmérést a McKinsey hét ország lakosai körében. A lefedett országok minden alkalommal Franciaország, Németország, Olaszország, az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok, Kína és Japán voltak.
Nincs biztonságosabb az autónál
Nem is meglepő módon, augusztus végén a saját autót találták a legbiztonságosabb közlekedési módnak a megkérdezettek, ugyanis országtól függően 74 és 85 százalékuk vélte úgy, hogy elégséges védelmet nyújt számukra a koronavírussal szemben. A második helyen a gyaloglás vagy biciklizés áll 41 és 67 százalék közti aránnyal. A felmérésben szereplő négy közlekedési mód közül a fuvarközvetítésben (mint például az Uber) bízik az emberek legkevesebb, mindössze 2-12 százaléka. A tömegközlekedés megítélése valamelyest pozitívabb, azt már az utazók 5-14 százaléka gondolja biztonságosnak, ami némi javulás a május 8-án mért 2-10 százalékhoz képest. Persze jogosan feltételezhető, hogy a járvány második hullámának kitörésével az emberek bizalma ismét megingott.
A válaszokból továbbá kirajzolódik kettő érdekes tendencia is. Az egyik az, hogy minél fiatalabb egy korosztály, annál kevésbé tekintik biztonságosnak a saját autót, emellett az is megfigyelhető, hogy a magukat alacsony jövedelműeknek vallók szintén alacsonyabbra értékelik a saját gépkocsi nyújtotta védelmet.
Nem bíznak a hőmérőkben
A McKinsey arra is kíváncsi volt, hogy mely egészségvédelmi intézkedések növelik a közösségi közlekedési módok használatának esélyét – legyen szó tömegközlekedésről, autómegosztásról, fuvarközvetítésről, taxiról vagy közösségi mikromobilitásról.
Az emberek szemében a legtöbb plusz pont a rendszeres fertőtlenítésért jár: ezt 48 százalékuk jelölte meg az augusztus 28-i felmérés idején. A második helyen a fizikai távolságtartási szabályok (40 százalék) áll, míg a hőmérsékletmérés (29 százalék), a személyes érintkezést akadályozó fizikai elválasztók (26 százalék), illetve a buszok üresen várakozása indulás előtt (16 százalék) lejjebb vannak a preferencialistán.
Az olaszokat könnyű, de sokakat sehogy nem lehet rávenni
Az óvintézkedésekkel legkönnyebben a kínaiakat és az olaszokat lehet rávenni a közösségi közlekedés ismételt használatára. Utóbbi azért érdekes, mert Olaszországot különösen súlyosan érintette a járvány, így azt várhatnánk, hogy még szigorú intézkedések mellett is alacsony a használati hajlandóság.
A hét vizsgált országban a megkérdezetteknek 29 százaléka válaszolt úgy, hogy semmilyen körülmények között nem választaná a közösségi közlekedést.
Amit régen hanyagoltak, elsőszámú prioritássá lett
A koronavírus-járvány arra is hatással volt, hogy milyen szempontok szerint választunk közlekedési módozatot. Augusztus végén fontossági sorrend szerint az alacsony fertőzésveszély állt az élen. A járvány előtt ez még az egyik legkevésbé fontos kritérium volt a McKinsey által megfogalmazott hét közül.
Korábban az utazási idő rövidsége volt a legnagyobb hatással az emberek választására, ami mostanra visszacsúszott a második helyre. Harmadik helyen a személyes tér áll.
Sokat vesztette jelentőségéből a kényelem is, ami 2019-ben még a második legfontosabb szempontként volt számon tartva. Ma már csak a negyedik a szempontok rangsorában. A fenntarthatóság pedig, ahogy a pandémia előtt, úgy most is az utolsó helyen szerepel.