Alan Moore, a Watchmen írója szerint ezért Adam West a legjobb Batman, és ezért mételyezték meg a kultúrát a szuperhősfilmek

Az egykori képregényíró odaszúrt a képregénykultúrának

Alan Moore, a Watchmen írója szerint ezért Adam West a legjobb Batman, és ezért mételyezték meg a kultúrát a szuperhősfilmek

Nemrég adtunk hírt arról, hogy a Watchmen, a V mint Vérbosszú, A pokolból vagy a Batman: A gyilkos tréfa írója, Alan Moore saját filmet készített eredeti forgatókönyvből Mitch Jenkins rendezővel együttműködve, The Show címmel. A különleges, szürreális alkotás miatt a Deadline interjút készített Moore-ral, aki már egy ideje abbahagyta a képregényírást, és más médiumokkal foglalkozik. Az interjú során természetesen felmerültek a szuperhősfilmek és a képregények is, amelyekről az alkotó újfent abszolút negatívan nyilatkozott annak ellenére, hogy lesz egy szuperhősszerű figura a The Show-ban is.

"Nem láttam szuperhősfilmet Tim Burton első Batmanje óta. Ezek megmérgezték a mozikultúrát, és úgy általában a kultúrát is bizonyos mértékig. Évekkel ezelőtt azt mondtam, szerintem nagyon aggasztó jel, hogy felnőttek százezrei állnak sorban, hogy olyan hősöket lássanak, akiket 50 évvel ezelőtt 12 éves fiúk számára alkottak meg, és visszarévednek egy nosztalgikus gyerekkorba. Ez nagyon veszélyesnek tűnt, infantilizálta a társadalmakat." – nyilatkozta Alan Moore, aki szerint nem véletlen, hogy éppen 2016-ban választották meg a "nemzeti szocialista satsuma" Donald Trumpot elnöknek, és ekkor indult a Brexit is, amikor a szuperhősfilmek uralták a bevételi toplistákat.

 

Moore itt is kifejtette, amit már korábban, másütt is megtett, hogy a szuperhősfilmek és a képregények nagy része eszképista, azaz teljes mértékben szociálisan érzéketlenné teszik a befogadókat, elveszi a valóságérzéküket, és az emberek olyan hülyeségeket csinálnak, mint például, hogy Trumpra szavaznak. Ugyanakkor ha meg is jelennek ezekben valós társadalmi-politikai kérdések, akkor a szuperhősös sztorik leegyszerűsítik azokat, és látszatmegoldásokat kínálnak, vagy látszatválaszokat adnak.

De nem is ez a legfőbb probléma: a szuperhősös képregények eleve gyerekesek, az 1930-as években azért hozták létre őket az író szerint, hogy gyerekeket szórakoztassanak, és ha ezeknek a karaktereit valaki megpróbálja komolyan venni, annak csak groteszk lehet az eredménye. Alan Moore úgy gondolja, hogy a Batman: A gyilkos tréfa is azért volt röhejes annak ellenére, hogy ő írta, mert eleve röhejes a denevérnek öltözött Bruce Wayne. Állítása szerint meg is tagadta mind a képregényt, mind a belőle készült adaptációt.

Úgyhogy az alkotó szerint pont azért az Adam West nevével fémjelezett hatvanas évekbeli Batman-film és -sorozat a legjobbak, mert cseppet sem veszik komolyan magukat, hanem a helyükön kezelik ezt az egész képregényőrületet, ami eredendően komikus, komolyanvehetetlen. Moore szerint amúgy az eredeti alkotókat, így például a Marveles Jack Kirby-t is csak "meglopták" a filmstúdiók, és fényévekre kerültek azoktól a karakterektől, amelyeket létrehozott Stan Lee-vel együtt. Egyébként Moore azt jósolja, hogy mindennek egy kiadós gazdasági válság mellett az vethet véget, hogy a nyakló nélkül érkező szuperhősfilmek és alapanyagaik túl ismertté, sablonossá válnak, és ekkor megnőhet az érdeklődés a független, egyedibb sztorik iránt. De ez még nagyon odébb van.

 

Alan Moore The Show-ja a napokban debütált a spanyol sitges-i horrorfilmekre fókuszáló fesztiválon, és október 12-én kerül az amerikai mozikba. A filmben egyébként Tom Burke, Darrell D'Silva és Ellie Bamber mellett maga Alan Moore is szerepel. Moore a The Show-t egy nagy pilotnak szánja a 4–5 évadosra tervezett, ugyanebben a szürrális világban játszódó sorozatához. Az alkotó pedig mostanában operát és mágiával foglalkozó könyvet is írt. Igen, mágiával is foglalkozik, az Emmy-díjas Watchmen alkotója, Damon Lindelof ezért is mondta annak idején, hogy Alan Moore biztosan megátkozta őt.

Kommentek