Beszállítók A GE-CO Ipar 4.0 megoldásai inkább úttörőek, mint piaci jellegűek

A GE-CO Ipar 4.0 megoldásai inkább úttörőek, mint piaci jellegűek

Pörge Béla | 2020.09.25 10:49

A GE-CO Ipar 4.0 megoldásai inkább úttörőek, mint piaci jellegűek

Fekete Gergő (bal) és Tar József egyéni vállalkozó, gépkiszállítás után | Fotó: GE-CO Hungary Kft.

A koronavírus érzékenyen érintette a GE-CO Hungary Kft.-t is, ám a cég nem állt le, fejlesztésekre és korábbi projektek megvalósítására használta a plusz időt, ami a járvány miatt a rendelkezésére állt. A tavaszra tervezett szakmai napot ősszel tartja meg a vállalat, de online kiállításban nem gondolkoznak a GE-CO-nál. Interjú Rieth Thomas cégvezetővel.

Hirdetés

A GE-CO Hungary Kft. „Automatizálás, Ipar 4.0 és robotizálás az iparban” címmel április 2-án és 3-án tartott volna szakmai napot. Hogyan látják most a megrendezés lehetőségét, mikor kerülhet sor az eseményre?

Jelenleg minden napról napra változik. Nem tudjuk pontosan, hogy a vírus második hullámának köszönhetően milyen rendezvény, milyen körülmények között, milyen biztonsági óvintézkedések mellett lesz megtartható.

Mindemellett igen, szeretnénk ősszel házi kiállítást tartani, amit a Lamitec és a GE-CO közösen tart majd, ennek a részletei kidolgozás alatt vannak. A kiállításokkal kapcsolatban sok a bizonytalanság, hiszen a járványügyi szabályozások bármikor szigorodhatnak.

A nagy bizonytalanság miatt nem merült fel a lehetősége annak, hogy a GE-CO online tartson szakmai napot?

Rengeteg online platform van, ahol a gépeink megtekinthetők, az online információáramlás jól működik, ezért egy online kiállításnak nem látjuk értelmét. A kiállítás lényege számunkra a személyes jelenét még akkor is, ha csak szűkebb célirányosabb érdeklődői kör jön el.

Őszi kiállításunk tematikája eredeti terv szerint az Ipar 4.0 és a robotika lett volna, ezen most kicsit szűkítünk. Ugyanígy a robotok lesznek középpontban, de kevesebb robotot állítunk majd ki, mint amennyit áprilisban szerettünk volna, és főleg a kollaboratív robotoké lesz a főszerep.

A téma: melyek az alapfeltételei az utólagosan kialakított robotos automatizálásnak, az elmúlt években egyre gyakrabban jelent meg a vállalat kommunikációjában. Ez jelentheti azt, hogy a gépértékesítés ráépül az új szolgáltatásra, a vállalatok Ipar 4.0-s átszervezésére és automatizálási tanácsadásra?

Természetesen követjük azokat a piaci igényeket, amik a munkaerőpiaci nehézségekből fakadnak. Az ügyfeleink az egyébként rendelkezésükre álló gépkapacitás hatékony kihasználásához egyre gyakrabban képzelnek el robotos kiszolgálást, és mi ebben sokféle megoldással rendelkezünk.

Az Ipar 4.0 megoldásaink inkább úttörő jellegűek, nem annyira a piaci igényeket követik. Ezekben a személyre szabott rendszerekben mi vetünk fel számos olyan kinyerhető és monitorozható adatot, amikről az ügyfél esetleg még nem is hallott, viszont ezek nagyban elősegíthetik a működés hatékonyságának növekedését.

A gépkereskedés mellett hangsúlyos a karbantartás és a szervizelés a GE-CO tevékenységei között?

A gépkereskedés adja a működésünk és bevételeink gerincét, karbantartással viszont nem foglalkozunk. A szervizelés kiemelten fontos tevékenységnek számít nálunk. Maximum 48 órán belül kivonulunk az ügyfélhez. Úgy gondoljuk, az a legjobb vevő, aki az értékesítés utáni szolgáltatásainkkal is elégedett, mert akkor szívesen választ minket újra, ha gépet kell vennie.

A karbantartásra inkább megtanítjuk az ügyfeleinket, mert összpiaci szempontból senkinek nem éri meg, ha a magasan képzett szervizmérnökök karbantartással vannak lekötve.

Milyen kapcsolatban áll a GE-CO az egyetemekkel? Az Ipar 4.0 rengeteg adatot igényel, ezek kinyerése egy külön szakma.

Az Ipar 4.0 megfoghatatlan dolog, aminek vannak tudósai, tanárai az ipar minden területén, de mi velük élő kapcsolatot nem ápolunk. Az Ipar 4.0-át rengeteg módon lehet oktatni, de ezek mind gondolatébresztések, a technológiát viszont mindenki arra használja, amire neki kell. Mi a forgácsolószektor gyakorlati ismerői vagyunk, itt vannak kézzelfogható ismereteink, és tapasztalataink.

Mekkora cégek alkotják a GE-CO ügyfélkörét?

Egyéni vállalkozóktól a nagyvállalatokig minden előfordul, de ügyfélkörünk legnagyobb szeletét a kkv-k adják. Mindenkit egyformán fontosnak tartunk, hiszen az egyéni vállalkozóból vagy a kis cégekből lesz a jövő nagyvállalata, erre van is példa a mostani ügyfeleink között több is.

A mi szemünkben minden ügyfél egyformán fontos, mindenkihez 24-48 órás reakcióidővel megyünk ki, függetlenül attól, mekkora vállalkozásról van szó.

Mennyire felkészültek a magyar kkv-k az ilyen jellegű fejlesztésekre tudásban és anyagiakban?

Együtt tanuljuk az ebben rejlő lehetőségeket. Ma már több ezer robot dolgozik Magyarországon és nagyobb az innovációs hajlandóság, mint korábban. A kollaboratív robotok korszaka is itt kopogtat az ajtónkon, amiben nagy fejlődési lehetőséget látunk.

Az ügyfélkörünk mindig is nyitott volt az újdonságokra, a modernizációra, mely végeredményben az ő sikerük kulcsa. A pályázati támogatások is, és a banki rendszer is sokkal könnyebben ad pénzt egy jó ötlethez, mint mondjuk 20-25 éve, tehát ma már nem nehéz pénzhez jutni.

Hogyan érintette a társaságot a koronavírus-válság és a vele járó termelészuhanás az autó- és gépiparban?

Érzékenyen. Egyfelől már a járvány kirobbanása előtt is tapasztalható volt egy lassulás az autóiparban, melyet a vírushelyzetre hivatkozva hozott világméretű intézkedéshullám az esetszámmal egyetemben exponenciálisan felgyorsított, szinte teljesen behúzva a féket.

Szerencsére gyorsan és hatékonyan dolgozunk, és ez igaz a döntési mechanizmusainkra is. Nagyon hamar mi is foganatosítottunk számos, cégünk stabilitását megóvni hivatott intézkedést, és ezek sikeresnek bizonyultak. Cégünk a teljes vírus előtti létszámmal továbbra is végzi a dolgát, a szolgáltatásunk színvonalán bizonyos területeken még javítani is tudtunk azzal, hogy kihasználtuk ezt az időt olyan ötletek megvalósítására, amire az elmúlt években egyszerűen nem volt időnk és energiánk a konjunktúra mellett.

A gépeladások nem álltak le a járvány alatt sem, az elmúlt néhány hónapban is számos gépet adtunk el. Az eladási számaink természetesen nem hasonlítanak a tavalyi adatokhoz, de a cégünk egészséges működését biztosítják. Az egyéb tevékenységek, mint például az automatizálás, szintén folyamatban vannak.

Fotó: GE-CO Hungary Kft.

Hogyan változik gépkereskedelem működése, a gépgyártók és kereskedők kapcsolata a válság következtében?

Természetesen minden változik. Bár a rendszer struktúrája marad a megszokott, sokkal nagyobb odafigyeléssel közelítünk meg minden projektet. Amiben jelentős változást hoztak az intézkedések, azok a szakmai utak, gyárlátogatások, gyári mérnökök személyes bevonása egyes feladatmegoldásokba, külföldi tréningek, gyári gépátvételek. Ezeket a feladatokat most újra kell gondolnunk.

Gondot okozhat a cégek számára, hogy a külföldi partnerekkel dolgozó vállalatoknál a szervizelés a járványvédelmi intézkedések miatt csúszik. Ilyenkor felértékelődik a magyarországi szervizgárdával rendelkező termékek ázsiója.

Mely gépgyártók erősödhetnek meg a kialakult helyzetben partnereik közül?

Másképp közelíteném meg ezt a kérdést: újrarendeződhet a piac. Lehet, hogy egy-két kisebb gépgyártó csődbe megy, bezár, felvásárolják, vagy összeolvad más gyártóval. Szerencsére az általunk képviselt cégek nagyságuknál, tőkeerejüknél, vagy különleges potenciáljuknál fogva stabilan állnak a jelenlegi változó környezetben. Egy biztos, mi öt év múlva is itt leszünk.

Megerősödhet a lízing- vagy bérleti szerződések szerepe az értékesítésben a következő időszakban?

Ezt nem hiszem. A teljes finanszírozási szektor nem lesz nyertese ennek a helyzetnek, sőt. A sok állami támogatás és a kisebb beruházási kedv inkább csak nehezíti az ő életüket is.

Milyen jellegű forgácsoló gépek a legkeresettebbek jelenleg? Nyári akciójuk is volt, ahogy a honlapjukon látható. Ezt mennyire látták működőnek?

Hatékonyság, komplexitás, gyorsaság. Ez kell mindenkinek, bár ez mást jelent most, mint régen. Az ügyfélkörünk annyira szerteágazó ipari szektorban tevékenykedik, hogy nem tudok kiemelni egy géptípust. A kis esztergáktól a 8-9-tengelyes automatizált esztergákon keresztül a portálmaróig mindenféle gépet adtunk el az elmúlt hónapokban. A mi szektorunkban jó években is az eladások száma alapvetően kicsi. Ilyen a szektor természete, ezért egy-egy géptípus éves eladási számai az egyes projektektől függenek.

A Doosannal karöltve hirdetett nyári akciónk meghozta gyümölcsét: ezek az akciók inkább a döntés előtt állókat segítik hozzá ahhoz, hogy kicsit hamarabb indítsanak be egy beruházást, illetve egyes konkurencia harcokban segítenek minket sikerhez.

Az elmúlt évben elindították a CNC lemezmegmunkáló gépek értékesítésével, automatizálásával és szervizelésével foglalkozó Lamitec Kft-t. Ott a partnereknek csak a harmada volt a tervek szerint járműipari beszállító. Igazolta az élet az elképzeléseiket? Kisebb volt ezen a területen a lassulás, mint autóipari ügyfeleiknél?

A Lamitec ügyfélköre valóban erősebb az autóiparon kívül, és ennek az előnyei észrevehetőek voltak egészen a COVID-dal kapcsolatos megszorításokig. A márciusban bevezetett korlátozások azonban egyformán érintettek minden szektort. Különösen érezhető volt ez az olaszországi alapanyaggal dolgozó cégekre, legyen szó akár öntvényekről, lemezekről, vagy zártszelvényekről.

Milyen egyéb változás, fejlesztés várható a vállalatnál?

Pillanatnyilag a belső folyamatainkon finomítunk, és a szakembergárda tudásbázisát bővítjük, rendszerezzük. Infrastrukturális fejlesztésünk épp két éve valósult meg, amikor beköltöztünk az új csarnokunkba, ami méretében és színvonalában még jó ideig maximálisan ki fogja tudni elégíteni az ügyfeleink igényeit.

A szlogenjük, „Toljuk az ipart”, egyik munkatársuk megfogalmazása szerint azt jelenti, hogy segítenek az iparág szereplőinek a minél jobb eredmények elérésében. Mennyiben erősödhet a tanácsadás szerepe a szolgáltatásokban a jövőben?

Munkatársunk jól fogalmazott. Cégünk minden tagja azon dolgozik, hogy minél nagyobb hozzáadott értékkel tudjuk végezni az olyan egyszerűnek tűnő „megveszem-eladom” kereskedői tevékenységet. A hozzáadott érték alapja a mi cégüknél az a felhalmozott tudás, amit huszonkét éve gyűjtünk, amiből azok az előremutató gondolatok és tanácsok származnak, amivel ügyfeleink gyorsabban, hatékonyabban, gazdaságosabban tudnak helyt állni az ő viharos piacukon.

Összegyűjtöttük az elmúlt években megjelent interjúkból a GE-CO-ról megfogalmazott vevői véleményeket:

  • minden gyártói igényt ki tudnak elégíteni, legyen az egyedi gyártás, vagy az egészen más típusú gépparkot igénylő szériagyártás, tömeggyártás;
  • ár-érték arányban kiváló gépeket kínálnak a piacon;
  • a GE-CO Hungary Kft. törekszik nagyon rugalmasan kezelni a vevő igényeit;
  • a gépforgalmazó vállalat nagyon rövid szervizidővel áll rendelkezésre;
  • a GE-CO szervizhálózata legkésőbb 48 órán belül reagál probléma esetén;
  • a tizenkét fős csapat szakembereinek képzésére rendkívül sok időt és energiát fordít a cég.

Ezek közül, melyiket érzi a legfontosabbnak a további fejlődéshez?

Azt érzem a legfontosabbnak, hogy a meglevő és a potenciális ügyfeleink minél szélesebb köre ismerkedjen meg a GE-CO és a Lamitec szolgáltatási színvonalával, és tudjon azonosulni a fent elhangzott véleményekkel. Ezek a vélemények mind megtisztelnek minket, nem szeretnék közülük egyet sem kiemelni. Azt szeretnénk, hogy minél többen gondolják ezeket rólunk.

Kiemelt Partnereink