Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24„A Magyar Suzuki elkötelezett a munkavállalói iránt”
2024.04.25 08:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyelőre nem túl reális a Tesla új lítiumtermelési projektje
A Tesla terve, miszerint lítiumot termelne elektromos akkumulátorokhoz a nevadai gigagyára közelében, könnyen megdőlhet. A gyártónak rengeteg kihívással kell szembenéznie, beleértve a nehézkes engedélyezési folyamatot, a kétes vízhozzáférést, illetve a még ki nem próbált termelési módszerrel kapcsolatos bizonytalanságot.
Elon Musk vezérigazgató bejelentette, hogy a Tesla mintegy tízezer hektár felett szerzett engedélyt Nevadában, hogy a későbbiekben egy saját fejlesztésű folyamat segítségével lítiumot termeljenek a területen található agyagból.
A lítiumot hagyományosan vagy sóoldatból, vagy spodumén kemény kőzetből állítják elő – előbbi Dél-Amerikában, míg utóbbi Ausztráliában található meg nagyobb mennyiségben. Az új eljárással a Tesla lenne az első gyártó a világon, mely agyagból állítja elő a lítiumot.
A Tesla által fejlesztett folyamat során összekeverik az agyagot étkezési sóval, majd vizet adnak hozzá – a vállalat szerint a reakcióban a só kilúgozódik lítiummal, amelyet aztán kivonhatnak az oldatból. A megmaradt agyagot visszaraknák a földbe a környezeti károk enyhítése érdekében. Musk szerint az eljárás egy rendkívül fenntartható módja a lítium előállításának.
Túl sok a kérdés
Az új projekt hamar ellenreakciót váltott ki a közvéleményben – a kritikusok túl egyszerűnek ítélték az eljárást, kifogásolva a Musk által közölt információk hiányosságát. Chris Berry, a lítiumipar független tanácsadója szerint a Tesla terve sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.
Már számos lítium-agyag projekt fut Nevadában, amelyek közül az egyik a Lithium Americas vállalatának projektje – a vállalat több mint egy évtizede küzd a szövetségi engedélyek megszerzéséért. Így felmerül a kérdés, hogy a Tesla hogyan tudott ilyen rövid idő alatt engedélyt szerezni több mint tízezer hektár felett.
Emellett a Lithium Americas szerint a lítium agyagból történő kinyerésének reakciója során sav is képződne – melyet a Tesla szakemberei megcáfolnak, ez pedig további kérdéseket vet fel. Nem beszélve arról, hogy az ásványi anyagok kitermelése után a kőzet visszajuttatása a földbe az ipari gyakorlat szerint a zagytározók használatával történik – amit Musk szintén nem említett bejelentésében.
A Tesla termelési módszeréhez emellett rengeteg vízre is szükség van, így fel kell vennie a harcot a helyi szarvasmarha-tenyésztőkkel, akiknek szintén nagy szükségük van az amúgy is rendkívül száraz vidéken a földalatti víztározók készleteire.
Még évekbe telhet, mire a Tesla sikert érhet el
Pedro Palandrani, a Tesla és a lítiumgyártók részvényeinek jelentős részét birtokló Global X Lithium & Battery Technology részéről elmondta, hogy a lítium bányászata nagyon nagy kihívást jelent. Amennyiben a Tesla egymaga szeretné megvalósítani a folyamatot, még 4-5 évre van szüksége, hogy valóban bármilyen lítiumtermelést láthassunk a vállalat részéről – olvasható a Reuters oldalán.