A kormánypárti propaganda helyett az első szám alapján egy korrekt, felidegesíteni senkit nem akaró lapot csinált a Mediaworks a Lokál utódjából. A bulvár és a kaotikus kinézet azért nem változott.
Úgy tűnik, a kormánypárti Mediaworksnél is rájöttek, hogy fullba nyomni a propagandát nem a legkifizetődőbb dolog az ellenzéki beállítottságú fővárosban – már ha ugye az a cél, hogy az emberek el is olvassák a kínált tartalmat.
És valóban, a Mediaworks már júliusi bejelentésében azt pedzegette, hogy „megbízható és praktikus” cikkekkel szeretné újraindítani a 2016 nyarán bezárt napilapot, a Metropolt – igaz, akkor azt még nem közölték, hogy a fideszes bulvár- és propagandalapot, a Lokált akarják Metropollá konvertálni.
Az eredeti Metropol Simicska Lajos érdekeltségébe tartozott, bezáratni pedig azért kellett, mert a G-nap után valahogy elapadtak a hirdetési pénzek, Simicska pedig nem kívánta ilyen formában tovább üzemeltetni a lapot.
Ami maradt: a kaotikus tördelés és bulvár
Abban mindenképpen követi közvetlen elődjét az új Metropol, hogy a bulvár fontos helyet foglal el: már a címlapon egyből két Jason Momoával igyekeznek rávenni az embert, hogy olvassa el az újságot.
A Metropol abban sem hazudtolja meg a kinézetre valóban nem túl esztétikus Lokált, hogy ugyanolyan kaotikusan néz ki: a tördelés és a hírhasábok elhelyezése néhol borzalmas, a szöveg néhol hol balrazárt, hol jobbrazárt, hol sorkizárt. A Pesti Hírlaphoz képest az új Metropolt – akárcsak a Lokált – mindenképp rosszabb élmény olvasni.
A Metropol javára kell írni ugyanakkor, hogy van egy kifejezetten szórakoztató hírhasábja „A nap lúzerei” címmel, ahol a nyitószámban idióta bűnüzők szerencsétlen lopási kísérletéről olvashatunk. Már emiatt is érdemes kinyitni a lapot, amiért fizetni amúgy sem kell.
Ami változott: propaganda helyett tájékoztatás, pártpolitika helyett praktikus infók
Míg a Lokál stratégiája az volt, hogy a bulvárral tegye fogyaszthatóbbá és kevésbé idegesítővé a nem titkolt kormánypropagandát, az újjáélesztett Metropol inkább névelődje szellemiségét követi: akármennyire szereti a könnyed bulvárt, a hangsúly nem ezen van. A 24 oldalas nyitószámban (mindig ekkora terjedelemben fogják kiadni a lapot) mindössze négy oldal bulvártartalom, négy oldal horoszkóp és keresztrejtvény, két oldal sport és egy oldal bemutatkozás van.
A többi viszont (leszámítva a hirdetéseket és a címlapot) valóban inkább közérdekű tájékoztatás, mintsem szórakoztató tartalom vagy propaganda.
És ha a politika szóba is kerül, az új Metropol igyekszik azt semlegesen közölni, mintha véletlenül sem akarnák, hogy valakit politikai nézetei miatt felbosszantsanak. Igaz, a politikai témaválasztás – legalábbis a nyitószámban – nem kiegyensúlyozott: az egyetlen oldalon, ahol direkten politikai témákat tárgyal, a Metropol a koronavírus-jelentés mellett azt tartotta még fontosnak közölni, hogy a Magyar Autóklub ellenzék számára kényelmetlen felmérése szerint a budapestiek többsége nem támogatja a körúti biciklisávokat. Erre a hírre a fővárosi vezetést nem reagáltatták.
Ugyanakkor ha nagyon akarunk, rejtett politikai üzeneteket is beleláthatunk a politikamentes tartalmakba:
Összességében az látszik, hogy a kormánypárti Mediaworks valóban a régi Metropolt szeretné feltámasztani, és olyan lapot csinálni az egykori Lokálból, ami a politikai érzelmek felkorbácsolása helyett a praktikus információszolgáltatásra helyezi a hangsúlyt, és legfeljebb a témaválasztásban karolja fel a kormányoldalt. Ezt a szándékot valószínűsíti az is, hogy sehol sem jelzik egy szóval sem, hogy ez a Metropol tulajdonképpen a Lokál utódja.
Az új Metropol főszerkesztője egyébként az a Simon László, aki 2016 előtt is sokáig (18 évig) dolgozott a Metropolnál szerkesztőként és vezető szerkesztőként, a lap bezárása után pedig a kormánypárti propagandalaphoz, a Riposthoz szegődött. Simon annak az Ómolnár Miklósnak dolgozott, aki a Ripostot alapította, és aki az új Metropol bulvár részéért is felel.
KÉPEK: Petróczi Rafael / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.