Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

2016-ot írunk és már autonóm közlekedésről, tisztán elektromos hajtásról és egy szebb világról álmodozunk, azonban nem árt kijózanodni, még közel sem tartunk abban az ideális világban, ahová vágyunk. A kijózanodás persze nem jelent egyet azzal, hogy a szürke valóságba visszatérvén magunkba kellene roskadnunk, hiszen napjainkban is vannak üdvözítő kivételek, amelyek képesek feledtetni idilli álomvilágunkat.

Nagy autó, kis ökülógiai lábnyommal - galériaNoha az idill, mint ideális viszonyok együttállása alapvetően egy nehezen megfogható, gyakorlatilag nem létező, utópisztikus fogalom, mégis bizonyos esetekben azt érezzük, közel állunk hozzá és úgy általánosságban a lelki békéhez. Ehhez pedig nem kell más, mint egy olyan környezet, ami több szempontból is kedvünkre tesz. Kényelem, nyugalom, ergonómia - hasonló tekintetben kell egy autónak nagyon jó teljesítményt nyújtani ahhoz, hogy az idill közeli érzés körbelebegjen.

A Toyota pedig képes mindezt nyújtani, mégpedig nem másnak, mint az új RAV4-nek és a már jól ismert, japán hibrid hajtáslánc vegyületének köszönhetően. Maga a hibrid technológia széles körű elterjesztése is a Toyotának köszönhető, azonban tény, hogy az ezredfordulón felbukkant technológia csak manapság kezd igazán népszerű lenni, hiszen egyre több márka kínál benzin-elektromos vagy épp dízel-elektromos modellt, persze számos különféle konfigurációban.

Sokan persze megváltást, csodát várnak a hibridektől, zéróhoz közeli fogyasztással, holott mindez hiú ábránd, megalapozottság nélküli, fals elvárás.

A minőségérzettel nincs baj - galériaEgy jó fajta benzin-elektromos hajtáslánc alapvetően arra jó, hogy egy hasonló teljesítményű dízelmotor és automataváltó párosát váltsa ki – tehát a hibrid hajtás dízelesen alacsony fogyasztást, valamint amellett a csendes üzemelést kínál. Illetve nem mehetünk el a hibridek esetében a tisztán elektromos üzem mellett sem, hiszen a már néhány kilométeres hatótávval bíró rendszereknek köszönhetően az áruházi parkolás vagy épp egy falun való áthajtás is megtörténhet emisssziómentesen, akár a kibocsátott károsanyagok, akár a zaj tekintetében. És miközben átlagban dízelmotorhoz hasonló étvágyról beszélünk, ezúttal az eloszlás másképp alakul: a hibrid modell városban fogyaszt kevesebbet és autópályán arányaiban ugyanannyival többet.

A Toyota speciális hibrid hajtását több ízben is próbára tehettük már az ikonikussá vált Prius vagy épp az Auris testében, azonban a legkívánatosabb hibrid rendszert mégis jelen tesztünk alanya, a hobbiterepjárók szegmensében előretörő RAV4 rejti. Persze takarékosságban már csak a méret, és az általa megkívánt teljesítmény miatt sem veheti fel a versenyt házon belül a kisebb modellekkel, azonban számos tényezőt figyelembe egyértelműen kellemesebbnek bizonyult.

A japánok nem bliccelik el a hibrid korszakot, sőt, nagyon is komolyan hisznek ebben a megoldásban, amit mi sem bizonyít jobban, mint a tény, hogy szinte minden Toyota és Lexus típus kérhető a dízelek takarékosságát sok más előnnyel kiegészítő benzin-elektromos hajtással. Tesztalanyunk, a RAV4 Hybrid rendszere például az általunk korábban  Lexus IS300h-ban is megtalálható és meglehetősen kedvező paraméterekkel bír. Majd’ 200 lóerős rendszerteljesítmény (egészen pontosan 197 LE és 206 Nm) áll rendelkezésre úgy, hogy közben a villamos hajtás az 1,56 kWh-s akkumulátornak köszönhetően pár kilométeren át saját erejéből is képes mozgatni az autót.

A csomagtérben jópofa háló várja a holmit - galériaA hajtás benzines felét egy 2,5 literes, 157 lovas szívómotor adja, robosztusságot ígérve. Hiszen egy kis literteljesítményű, Atkinson-ciklusú erőforrásról van szó, a dízelmotorok fájdalmasan drága karbantartást igénylő alrendszerei (nagynyomású üzemanyag-befecskendezés, kettős tömegű lendkerék, kipufogógáz utánkezelés) nélkül, ráadásul orgánuma is kifejezetten tetszetős, az öblös benzines ugyanis teljesítmény igény esetén kellemes hangaláfestéssel szolgál. Minden egyéb körülménynél csöndben végzi a dolgát. Előny mindez főként autópályás használatkor, amikor például az Auris Hybrid 99 lovas 1,8-asa már magas hangon válik kelletlen útitárssá.

Összességében aligha találunk fogást a RAV4 Hybrid hajtásláncán, ha nagyon szőrszál hasogatóak lennénk, akkor egy kicsit nagyobb kapacitású akkumulátort és egy kicsit erősebb villanymotort kívánnánk a lemezek alá, de alapvetően így is rendben van a tartalom, 4-5 kilométer legfeljebb 50-60 km/h-s tempóval és finom gyorsításokkal abszolválható vele. A fogyasztás pedig nem több mint amennyit egy hasonló kategóriás, automataváltóval szerelt dízel SUV tud: a hibrid Toyota hobbiterepes vegyesen elvan 7,5 literből. Az étvágyat legjobban az autópályás etapok dobják meg, ekkor ugyanis 8,5-9 litert is legurít torkán a japánok büszkesége, ellenben lakott területen kívül 6 liter alá szítható, városban pedig 6,5-7 liter környékén tartható a fogyasztás. Mindemellett megjegyzem, hogy erőből sincs hány, amit a 8 szekundumra mért 0-100-as sprint is bizonyít.

Sok a gomb, de az ergonómia rendet tesz - galériaA kifejezetten kellemes összhatás nem csupán a hajtáslánc érdeme, a futómű, a belső tér kialakítása, az ergonómia legalább annyit hozzátesz a végeredményhez, mint a benzines-elektromos rendszer. A RAV4 ugyanis tágas, kényelmes és praktikus autó, ehhez nem fér kétség. A küllemet a Toyota manapság uralkodó stíluselemei, így a hűtőmaszkkal egybenövesztett, szúrós tekintetű fényszórók és a határozott karaktervonalak emelik ki a tömegből, de a manapság divatos, magasan futó övvonal sem maradhatott el. Mokány, komoly autó benyomását kelti tesztalanyunk, ami jól kiegészíti a potens hajtáslánc nyújtotta dinamikai magabiztosságot.

A futómű viszonylag korrekt kompromisszum, amivel ebben a kategóriában nem mindig találkozhattunk az utóbbi időben. Azonban még így is feszesre sikerült a hangolás, amivel nem vészesen billegős karakterisztikát álmodtak meg a szakemberek, de egy kicsivel több puhaság kellemesebbé tette volna az összhatást. A kormányzás elektromos rásegítéséhez híven kissé plasztikus, de már-már annyira megszoktuk ezt, hogy amennyiben nem a vezetési élményre kihegyezett típusban ülünk, fel sem tűnik.

Az utastér ugyanígy a gyártó jellegzetes megoldásaira épül: a kissé eklektikus műszerfalról eltűnt a kvarcóra, van viszont egy szép felbontású, logikus menürendszer köré épített érintőképernyős multimédiás fedélzeti rendszer, amely nem csupán a zenét, navigációt menedzseli, de az autóval, illetve a hibrid hajtással kapcsolatos aktuális információt is képes megjeleníteni. Sok izgalmat nem rejt a RAV4 utastere, jóformán minden komor és fekete, amelyet a bőrkárpitozás opciójával színezhetünk, az ergonomikus kezelőszervek között pedig találunk pár régi ismerőst. Helyből viszont van elég, széltében is, illetve a hátsó utasoknak sem lehet panaszuk akár a lábtér, akár a fejtér tekintetében.

Utazóautónak is ideális - galériaA használat célját tekintve a tesztelt elsőkerékhajtású verziót érdemes preferálni, azonban akinek mindenképp szüksége van a 4x4-re, annak mélyen a zsebébe nyúlva kerek egymillióval kell többet fizetnie az autóért. Az Autó Pult normasztintnek megfelelő, bőséges opciókkal rendelkező verziót kifejezetten jó áron, 8,4 millió forintos listaáron adja a Toyota, ami kifejezetten versenyképes ajánlat. A benzines ugyan olcsóbb 600.000 Ft-tal, azonban jóval gyengébb és kevésbé takarékos, míg a papírforma szerint ugyanakkora étvágyú, de jóval kevesebb lóerőt tudó kétliteres dízel félmillióval kóstál kevesebbet. Noha azonos felszereltséget tekintve ténylegesen a legerősebb szintet képviselő, fokozatmentes automatával szerelt hibrid verzió a legköltségesebb, felára mindkét esetben indokoltnak tekinthető.

Hasonló adottságokkal rendelkező, hibrid hobbiterepest nem találunk a piacon, míg kiváló ár/érték arányának köszönhetően az alacsony fogyasztással csábító, de nála nem takarékosabb dízelmotoros konkurensek orra alá képes borsot törni a RAV4. Például az új Hyundai Tucson ellenében is inkább a japánt választanánk, hiszen azonos fogyasztás mellett jóval kulturáltabb és tágasabb is.

Néhány szóban

A Toyota ezúttal sem nyúlt mellé és a hibrid hajtású RAV4 egyből kategóriájának élvonalába ugrott. A verhetetlen ár/érték arányú, elsőkerékhajtású benzin-elektromos hobbiterepjáró csendes, kulturált és nagyjából a hasonló teljesítményű dízelek takarékosságával rendelkezik. Azonban tágasságával, a bőséges extralistával és minőségével képes a konkurenseket térdre kényszeríteni. Persze a Toyota újdonsága sem hibátlan, hiszen a futóműve lehetne még kifinomultabb és kicsit több vidámság is elférne benne, azonban erényeivel kárpótol. Megfontolandó ajánlat.

Előnyök: Dinamikus és hatékony hajtáslánc; Tágas, minőségi utastér; Jó ár/érték arány; Bőséges extralista; Harmonikus autó

Hátrányok:  Drágán mért összkerékhajtás; Lehetne egy kicsivel erősebb az elektromos hajtás; Feszes futómű

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek