Újabb fapados légitársaság szenvedett el ma katasztrófát, a FlyDubai gépe zuhant le Rosztov mellett. Ez már a harmadik olyan katasztrófa bő egy év alatt, amely több éve működő, komoly méretű és modern flottával rendelkező fapadost érint Európában és Ázsiában. A három esetben sajna az a közös, hogy részben, vagy teljesen, de a pilóták okozták sok ember értelmetlen halálát.
A mai katasztrófával kapcsolatban annyi biztos, hogy rendkívül rossz volt az idő, közel 100 kilométeres szél fújt a reptéren. A kapitány ciprusi, az elsőtiszt spanyol volt, szerencsére csak harmadház volt a pár éves 737-esen, de így is 62 áldozat van.
Az első, sikertelen megközelítés után a gép két órán keresztül körözött a reptér környékén, majd a pilóták újra megpróbáltak leszállni. Nem kellett volna. A kapitány felelőssége annak eldöntése, hogy ilyen helyzetben megpróbál-e leszállni, vagy kitérő reptérre megy. Holnap nyilván már lesz találgatás arról, hogy mivel fapados, biztos komoly nyomás volt a pilótán, hogy ne menjen kitérőre, mert az sokba kerül a cégnek. Erre majd a vizsgálat esetleg fényt derít. Az biztos, hogy egy Aeroflot-gép simán kitérőre ment és persze gond nélkül leszállt.
Arról még össze-vissza információk vannak, hogy pontosan hogy zuhant le a gép: érte a földet, felkapták és utána, vagy pár száz méterrel a futópálya előtt csapta őket a szélnyírás a földhöz. De majdnem mindegy, üzemanyag még volt, bőven belefért volna a kitérő reptér. Mindezek alapján egyre valószínűbb, hogy pilótahibáról van szó, de erről hamar biztosabbat is lehet majd tudni, mivel mindkét fekete doboz előkerült.
Az utast persze leginkább az érdekli, hogy kell-e parázni a fapadosokkal? A számok alapján nem, de azért elég kellemetlen következtetést lehet levonni, ha a három katasztrófa okait vizsgáljuk. A Germanwings-gépnél egyszerűen a másodpilóta vitte szándékosan a halálba a gépet, az Air Asiánál a képlet azért jóval bonyolultabb. Volt egy olyan műszaki hiba, ami korábban már többször jelentkezett, de ezúttal a legrosszabbkor: vihar miatt épp manőverezni akartak a pilóták, eltérni a tervezett útvonaltól. Azonban a hibajelzésekre rosszul, teljesen szabályellenesen reagáltak, rendszerújraindítással kikapcsolták a robotpilótát és az átesésre figyelmeztető rendszert is.
A gép a túl gyors emelkedésből átesett. A két pilóta (egy indonéz és egy francia) félreértette egymást, az egyik emelni akarta a gélpet, a másik süllyeszteni, a két mozdulat kiltotta egymást, így összességében semmit se csináltak, nem tudtak kijönni a zuhanásból. Karbantartási hiányosságok és kis technikai probléma mellett a katasztrófa legfőbb oka a pilóták helytelen reakciója volt.
Mi következik ebből? Annyi mindenképp jól látszik, hogy a pilóta maga kockázati tényező, de a repült járatok számához képest nem kimagasló, hogy két esetben rossz döntéseket hozott a pilótapáros és kitermelődött egy öngyilkos is. Lehet a pilóták tömegképzéséről beszélni és arról, hogy a fapadosoknál rosszabbak a körülményeik, de a fejlett piacokon nincs több baleset a low-cost cégek körében, mint a hagyományosoknál. Ami kifejezetten az Oroszország nélküli Európát illeti, sem a Germanwings előtt, se azóta nem következett be halálos áldozattal járó, fapadosokat érintő légibaleset. Utazni most is kell és érdemes is.
Utolsó kommentek