oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. július 06. 06:30,  Svájci hétköznapok magyar szemmel 85 komment

2020. július 06. 06:30 Határátkelő

Svájci hétköznapok magyar szemmel

Amikor Bálint megírta posztját arról, hogy Magyarországon is lehet akár olyan jól élni, mint külföldön, aligha gondolta, hogy milyen vitát generál. Most érkezett tőle egy újabb írás, ami csak részben reagál a kommentekben felmerült kérdésekre, viszont praktikus tanácsokkal szolgál.

svajc_baden_foto_pixabay_com_mandreartist0.jpg

„Nagyon örülök és hálás vagyok, amiért nyilvánosságra hozták az én kis bejegyzésemet, de szomorúan konstatáltam azt, hogy az emberek mennyire nem olvastak a sorok között és mindent a pénzre vetítenek ki.

Ez azért szomorú számomra, mert nem ismerik szerintem a valódi értékeket és formálnak véleményt valódi tapasztalat nélkül. Véleményem szerint ahogyan a nagyszüleinktől - szüleinktől azt halljuk „nem volt katona” és azért ilyenek a mai fiatalok.

Úgy gondolom, a mai világban épp olyan személyiség formáló lehet az egyén fejlődésére pár külföldön eltöltött év, mint a katonaság.

Na de nem a kommentekre szeretnék reagálni, hanem segíteni azoknak, akik szándékoznak vagy tervezik a jövőben, hogy itt munkát vállalnak.

Természetesen az előző bejegyzést kiegészítve, hogy miért is gondolom úgy, hogy itthon is tudunk úgy élni, mint külföldön. Minden más csak elhatározás kérdése.

Mire számítsunk?

Nagyon csábítóan hangzik egy dolgozni akaró embernek, hogy a mindenkori bérminimum az 3100 CHF, ami jelenleg közel 1 millió forintnak megfelelő összeg. Ki ne szeretne ennyi pénzért dolgozni??

És hogy mire van szüksége egy munkavállalónak?

- Állandó bejelentett lakcím (svájci)
- Egészségbiztosítás
- Munkavállalói / Tartózkodási engedély (Ausweis)

Csupán ennek a három feltételnek kell érvényesülnie. Nem is hangzik ez első hallásra ez túl bonyolultnak, de a valóságban ha autóval vágunk neki az útnak, már a határátlépés is gondot okozhat, mivel nem EU-s tagállam, csak a schengeni térség tagja.

Ebből eredően bevett rutinfeladat a messziről érkezők átvilágítása, főleg ha szemmel láthatólag jobban meg van pakolva az autó. Tudniillik a szárnyaló gazdaságról, hogy nagyon alacsony mutatókkal rendelkeznek az importálás terén, ezzel magyarázható a magas vámköltség illetve a meghatározott mennyiség per fő például dohányáru, szeszes ital, húskészítmény esetén.

Már a beutazás során váratlan kiadás sokkal találhatjuk szembe magunkat, ha nem vagyunk kellőképpen tájékozottak.

Lakhatás, egészségbiztosítás

Egy átlagos albérlet havi díja kb. 550 – 1500 CHF között mozog plusz közüzemi díjak. Amíg sikerül talpra állnunk, addig meghúzhatjuk magunkat egy ismerősnél vagy rokonnál, mert ugye ezek csak alapdíjak, ez nem foglalja magában a háromhavi kauciót. Állandó lakcímre pedig szükség van, hogy munkát tudjunk vállalni.

Akárcsak egészségbiztosításra, amit több tényező befolyásol (életkor, gyermekek száma, egészségi állapotunk). Egy biztosítás megkötés alkalmával három hónapra előre megküldik a csekkeket, ha ne adj isten történne valami szerencsétlenség, legyen fedezetünk.

De senki ne gondolja azt, hogy teljeskörű ellátásra leszünk jogosultak, hiszen a biztosító csak a szerződésben megállapított összeget fedezi, minden egyéb költség bennünket terhel.

A rendszert nem tartom rossznak, hasonlít az USA-ban használt biztosítási rendszerre, de cserébe kiváló szolgáltatásban lesz részünk.

Zárójelben megjegyezném, gyakorlatilag minden kórház magánkórházként funkcionál és itthon megfelelő anyagi ellenszolgáltatás ellenében a legjobb ellátásban lesz részünk. Csupán a metódus más.

Munkaügyek

Munkavállalói engedélyt (Ausweist) az a személy kaphat, aki az előző két feltétel meglétét igazolni tudja. Enélkül a munkaerőpiacon szóban sem állnak velünk, feltéve ha nem feketén akarunk dolgozni.

Svájcban nagyon népszerű a munkaerőkölcsönzés, így nagyon kevés az esélyünk rá, hogy közvetlenül munkát vállaljunk egy cégnél. A job.ch-n kantonokra szűkítve, végzettségünknek megfelelő illetve mindenki számára hozzáférhető állásajánlatokat találhatunk.

De senki ne gondolja azt, hogy egy fényképes önéletrajz elegendő akár egy hétköznapi állás betöltéséhez. Személyes találkozó keretein belül meg kell győznünk őket arról, hogy mi vagyunk a legalkalmasabbak az állás betöltéséhez.

Fontos kérdés szokott lenni, hogy van-e autónk. Egy ilyen gazdag országban szinte elvárás, hogy az ember mobilis legyen, bármennyire is jól kiépült a vasúthálózati rendszer, de a kisvárosokban nem járnak menetrendszerinti járatok, mint Budapesten a 7-es busz. Meghatározott időközönként jár 1-1 postabusz, ami jó esetben kivisz a vasútállomásra.

Családalapítás, élelmiszerek

Azoknak, akik kint szeretnének családot alapítani, mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hiszen az óvodáknak, iskoláknak magas díja van. Nem beszélve arról, hogy a kisgyermekes anyáknak nem sok idejük van kipihenni a szüléssel járó fáradalmakat. Nincs GYES, GYED, szülést követően az anyának két hónap fizetett szabadság jár, majd újra munkába kell állnia.

Ezt mind számításba véve kell mérlegelnünk, hogy elegendő bérért fogunk-e dolgozni, hiszen még nem beszéltem az élelmiszerről és egyéb használati cikkekről.

De nincs is minden élelmiszerre ráírva, hogy hazai termék. Mint ahogy korábban említettem már, nem az importról híresek, hanem hogy mindent megoldanak „házon belül”.

Ebből eredően alacsonyabb az élelmiszer intolerancia, és nincsenek tele a boltok polcai a mindenmentes élelmiszerekkel.

Talán ebben a számokkal teli világban a festői környezet és a közbiztonság az, ami miatt mégis kicsit komfortosabban érezhetjük magunkat.

„Persze nekik könnyű, hiszen sosem háborúztak” - viccesnek hangzik, de talán azért, mert nem volt rá idejük, mivel állandó harcban álltak saját magukkal. A demokrácia megalakulása érdekében összhangba kellett hozni a különböző nemzetiségű illetve vallású kantonok erejét.”

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

� Rainbow Falls, California �: @susiehun65 #california #us #usa #rainbowfalls

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: pixabay.com/mandreartist0)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7115979498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Din Serpahis 2020.07.06. 08:43:34

Két megjegyzés:

1: Az ovi meg az iskola ingyen van, a bölcsi az, ami embertelen drága.
A rendszer az egykeresős családmodellre van kalibrálva, azaz anyunak tényleg csak akkor érdemes visszamenni dolgozni, ha elég jól keres, mert ebben az esetben a bölcsi / babysitter mellett még magasabb adót is kipengethet a család.

2: Az albérlet meg attól függ, hogy hol. Zürichben ennyiért csak koszos putrit lehet kapni, illetve azt se, mert ha elmész egy ilyen lakás megtekintésére, kétszázan fognak sorban állni. A svájciak iszonyat szarrágók, ami az itteni bevándolrókra is átragad előbb-utóbb, szóval az olcsó lakások nagyon pörögnek. Ebből az következik, hogy ha gyorsan kell lakást találni, kénytelenek leszünk a drágábbakra rámenni. Szóval Zürichben egy tisztességes lakást ami elég mondjuk 4 embernek, 2500 alatt megúszni szerintem művészet.

Pöffetegecske 2020.07.06. 08:49:22

Jajj. Csak a legnagyobb tévedésre reagálok, az óvoda és az általános iskola-> kilenc év, minden gyereknek ingyenes, kivétel a magánintézmény, illetve a Langgymnasium. Az ingyenes pedig nem a magyar ingyenest jelenti, ahol vinni kell az oviba gyümölcsöt, rajzeszközt, lepedőt, játékot, gyeptéglát udvarra, festéket a falra, függönyt az ablakra, hanem ténylegesen ingyenes az ingyenes. Előtte, utána fizetős, de pl. Magyarországon is az már a bölcsi is, a gimiben meg röpködnek már a tízezres tételek, mint a szél.

Pöffetegecske 2020.07.06. 09:02:50

Meg még egyre, nem fizettetnek ki egészségbiztosítást előre, ekörül mennyi hülyeséget hallok... Az országba lépéstől kell egészségbiztosítást kötni, amire három hónapot kap a bevándorló. Tehát megjön Carlos januárban, eltaknyol a februári jégen, összerakják a töréseit, ellátják, amit a leendő biztosítója térít, valamint Carlos az önereje és a copayment szintjéig akkor is, ha Carlosnak még nem volt ideje szétnézni, hogy kinél kössön biztosítást, mert csak áprilisban kellett volna mindenképpen megkötnie a szerződést. Evidens, hogy ha Carlos áprilisban köt szerződést, kifizettetik vele a január- április időszakot is, hiszen ha taknyol, ha nem, biztosított.

fhdgy 2020.07.06. 09:27:53

Bocs, nagyon off, de le kell írnom:

A vértesben fennakadt egy fán egy siklóernyős. Nem volt különösebb baj, még posztolgatott is, onnét a fatetejéről.

És ekkor jöttek a megmentői! A honvédség, meg a katasztrófavédelem.

Azt írja az index, hogy "Fa tetején ragadt, majd lezuhant egy siklóernyős a honvédségi helikopter érkezése után".

Amikor meglátom a szöveget, azonnali reakcióm: mi van? Leverték a helikopterrel a fickót a fáról?

Kapaszkodjatok! Igen, leverték!

Most az intenzíven van, az állapota kritikus!

index.hu/belfold/2020/07/05/sikloernyos_baleset_vertesszolos/

on:

dikusz. 2020.07.06. 09:53:50

@fhdgy: Nem leverték, a helikopter rotorszele fújta le.
Szomorú dolog, de szerinted mit kellett volna tenniük?

fhdgy 2020.07.06. 09:55:52

@dikusz.: Mondjuk, tisztességes távolságot tartani!

dikusz. 2020.07.06. 10:23:54

@fhdgy: Ez igaz, de lehet, hogy csak ott volt annyi hely, hogy le tudott szállni a helikopter. Nem tudni, milyen terepviszonyok vannak ott, ahol a sajnálatos baleset történt
Olvastam a hírt még reggel, meglepődtem én is. Mindenesetre remélem, hogy a srác felgyógyul.

fhdgy 2020.07.06. 10:31:04

@dikusz.: Én abból a dologból indulok ki, hogy nem volt vészhelyzet, így semmi sem indokolta az ilyen jellegű megoldást.

Elképzelhető, hogy létrás kocsival oda nem lehetett feljutni, de alpinista felszerelést gyalogosan igen. A leírt dolgok alapján lett volna rá idő!

Golf2 2020.07.06. 11:06:25

@fhdgy: Le kéne csukni a pilótát és kirúgni aki kiküldte,tönkretettek 1 embert,családot. Megmondta az ember hogy elég a létraskocsi mert alpinista de majd a pökhendi honvedség eldönti....

fhdgy 2020.07.06. 11:14:37

@Golf2: A pilóta katona, gondolom én, egy honvédségi helikopter esetében.Ki volt képezve mentésre vagy csak parancsot kapott?

Sok a bizonytalanság.

A HM tájékoztatása: " Az MH Pápa Bázisrepülőtérről kiérkező szolgálat a helyszín adottságai miatt nem tudott légi mentést végrehajtani, ezért a katasztrófavédelem munkatársai a kutató-mentő szolgálat helikopterének személyzetével közösen segítettek a bajba jutott siklóernyősön."

honvedelem.hu/cikk/riasztast-kapott-a-honvedseg-legi-kutato-mento-szolgalata/

A történtek ismeretében, feszítsetek keresztre, de nekem nagyon olyan érzésem van, hogy megy a maszatolás!!!

fhdgy 2020.07.06. 11:29:50

@fhdgy: Megnéztem a katasztrófavédelem oldalát is. Erről az esetről egy kukk sem, de arról, hogy megmentettek egy egy kis testű csatornába esett kutyát, nos arról írnak

Szerintem a kutya sem érti!

Golf2 2020.07.06. 11:51:47

@fhdgy: Persze most megy az elkenés mert áll a bál.A katasztrófavedelem ahova lép ott fű nem terem.Ugyanolyan hozzánemértők gyülekezete a tűzoltók felett,mint a bkk a bkv felett.Elfogják tussolni.

Herr Géza 2020.07.06. 14:23:03

@Pöffetegecske: “.... Az ingyenes pedig nem a magyar ingyenest jelenti, ahol vinni kell az oviba gyümölcsöt, rajzeszközt, lepedőt, játékot, gyeptéglát udvarra, festéket a falra, függönyt az ablakra, ...”
:))))
Sőt, “megkérik” a szülőt, hogy ugyan ugorjon már be a hétvégén két napra festeni, függönyt szerelni, meg gyeptéglázni..., na meg a Kovács apuka ugye fűtésszerelő, ránézhetne a kazánra, hogy mi a gond vele, a Szabó apuka meg megigazíthatná a villanykapcsolókat.

fhdgy 2020.07.06. 14:38:03

@Herr Géza: Régen is voltak kommunista műszakok. Kisért a múlt?

Én egyébként 2011-ben vettem részt egy "kommunista műszakon".

Azért az idézőjel, mert azért ez egy kicsit más volt, mint az "igaziak".

2010-18 között egy olyan helyen laktam, ami kb. 2005-ben épült. Négy emeletes társasházak voltak, mondhatni lakótelep, de klassz zöld környezetben és inkább már hajazott egy lakóparkra.

A jelszó az volt, hogy rakjunk egy kis rendet a környezetünkben. Egész jó hangulata volt. Én előtte ősszel költöztem oda és nagyon jó volt arra, hogy megismerjem a lakótársakat. Igazi, nagy barátság nem lett belőle, de utána a köszönés nem csak egy odavetett valami volt. Néha még meg is álltunk egy kicsit beszélgetni. Szerintem egész jó volt!

Pöffetegecske 2020.07.06. 16:16:30

@Herr Géza: Ja, ja. Ja és vigyél sütit, de bótit, mert a törvény tiltja, hogy házi legyen. Na jó nem nézünk oda, mer' az a női szeszély, na az isteni. :-)))
Ó igen, így csak ők tudnak kérni, hogy a klasszikust hozzam. youtu.be/mq_4CwlTgHk

2020.07.06. 16:43:35

@fhdgy: Lehet, hogy a siklóernyős ellenzéki volt, a pilóta meg TEk-es, és parancsot kapott, hogy ölje meg.

2020.07.06. 17:28:46

@fhdgy: Nekem úgy tűnt, hogy valami ilyesmit szerettél volna sugallni.

fhdgy 2020.07.06. 17:35:36

@szélsőséges középenálló: Nertárs figyelj! Én finoman próbáltam tudtodra adni, hogy titoktartás! A titkainkat nem fecsegjük ki!

Éberség!

Herr Géza 2020.07.06. 17:42:44

@Pöffetegecske: Igen, konkrétan megértük mi is, hogy a házi sütésűt nem lehetett bevinni, csak a blokkal igazoltat, hogy cukrászdában vettük, “mer’ az EU szabályok...”, aztán kijöttünk és itt meg boldog-boldogtalan kalákában sütötte otthon a szülinapi cuccokat. Sőt: az egyik gimiben olyan menza volt, hogy a nagyik-dédik önkéntes alapon főztek a gyerekekre egy főállású szakács felügyelete mellett, a desszertet meg otthon csinálták és vitték be a menzára. Mindez állami modellként, támogatással, mert így olcsóbb volt a menza, és a nagyszülők találtak maguknak egy értelmes elfoglaltságot, miközben még némi társadalmi életet is élhettek. Nagyon szimpi volt. Full házias ízek, olcsón, win-win szituáció. Senki nem emlegette az EU szabályokat....

2020.07.06. 17:44:39

@fhdgy: Szerintem sokkal egyszerűbb megoldás, ha valaki a realitások, a józan gondolkodás talaján próbál maradni.
Tudod, ha mindig farkast kiáltasz......

fhdgy 2020.07.06. 17:50:14

@szélsőséges középenálló: Szerintem az, hogy szarvashibát követtek el, borítékolható! Sumákolással próbálják menteni a menthetőt! Részemről ennyi!

dikusz. 2020.07.06. 18:13:29

@Herr Géza: Azért az nem régóta előírás, hogy csak boltban vett, vagy cukrászdában sütött süteményt lehet bevinni a gyerekeknek iskolába/óvodába/bölcsődébe, ez pár éve kötelező csak.
Mi '83-ban csak azért nem vittünk szülinapi tortát a bölcsődébe, mert volt saját konyhájuk, és ők sütötték meg a gyerekeknek a tortát.
Az iskolába meg a farsangi bálra meg otthon készített szendvicset, aprósütit vittünk.

Hari Seldon 2 2020.07.06. 18:27:24

Két olyan film (bejátszás) amit Morricone más szintre emelt a zenéjével:

www.youtube.com/watch?v=MsMLaFZEIqE

www.youtube.com/watch?v=3JfimAa-pl8

fhdgy 2020.07.06. 18:44:13

@szélsőséges középenálló: Farkast kiáltottam? :

index.hu/belfold/2020/07/06/vertesszolos_sikloerbyo_baleset_katasztrofavedelem_riasztasi_rendszer/

Csak hozzá nem értő buzgómócsingok kezei közé ne került volna a szerencsétlen siklóernyős.

Blamázs, qrva nagy blamázs!!!

Herr Géza 2020.07.06. 19:11:07

@dikusz.: Ja, mi ezzel 2005-2006 környékén szembesültünk otthon az óvodában. Pár éve... :D. Hát úgy 14-15, ha jól számolom. Akkor jött a HACCP-mizéria, erre hivatkoztak, “mert az eju”...

2020.07.06. 19:46:44

@fhdgy: Ez bizony az. 2010 előtt ilyen nem történhetett volna meg.

fhdgy 2020.07.06. 19:51:28

@szélsőséges középenálló: Én a 70-es-80-as években voltam katonatiszt. Akkor is voltak hülyék, de nem ennyi!

A szakmai hozzáértés ma kifejezetten hátrány!

Ezt ezen a poszton korábban megbeszéltük. Nem volt nagy vita!

Shanarey 2020.07.06. 20:18:43

@fhdgy:

Két számmal nagyobb helikoptert küldtek a mentésre. Egy szem fickó kimentésére egy sokkal kisebb is elég lett volna, hiszen a fickó addig nem volt sérült, csak utána, de akkor aztán életveszélyesen.

2020.07.06. 20:22:13

@fhdgy: Igen, régen minden sokkal jobb volt. Egyébként ha már 40 éve nem vagy katonatiszt honnan vannak a mai helyzetről információid az összehasonlításhoz? Azon kívül, hogy az elmúlt 10 évben mindent elrontottak.

fhdgy 2020.07.06. 20:25:40

@Shanarey: Elolvastam! Azt, hogy nagyobbal mentek, még önmagában nem lett volna baj! A baj akkor kezdődött, amikor a parancsot mindenáron végrehajtották! Akkor is, amikor mindenki tiltakozott.

Ezért nem szabad(na) ilyen dolgokat katonákra bízni. Meg a hülye főnökeikre!

Mondom én ezt, a volt katona! A katonákat nem ilyen dolgokra találták ki! -:(

fhdgy 2020.07.06. 20:27:19

@szélsőséges középenálló: nem az elmúlt 10 évben rontották el.

Mit gondolsz, miért szereltem le? Azért, mert már akkor is látszott, hogy értelmetlen.

kék madár 2020.07.06. 20:35:47

ez egy nagyon "hiteles" poszt volt, ahol a felet kapasbol megcafoltak a hozzaszolot, erdemes ilyet kitenni, es alhireket terjeszteni?

2020.07.06. 21:36:33

@fhdgy: Most viszont egy vagon pénzt fektetnek a haderőfejlesztésbe. Erről mi a véleményed?

fhdgy 2020.07.06. 21:47:30

@szélsőséges középenálló: Tudom, hogy viktorkánk nem régen azt nyilatkozta, hogy miénk lesz a térség legerősebb hadserege.

Én erre azt mondom, hogy szóljon már valaki ennek a csökött napoleonkának, hogy ideje lejönni mindenféle szerről.

Persze, mi vagyunk az EU motorja is, meg lemossuk a rothadó nyugatot, stb., stb.

Én ezeken kínomban csak röhögni tudok.

Meg sírni, hogy nekünk jó egy ilyen barom.

n3spr3ss0 2020.07.07. 08:00:39

@dikusz.: Mit kellett volna tenniük? Nem oda menni! Ez nem az ő dolguk, már többször előfordult, hogy csak kárt okoztak. Elég lett volna a mentő helikopter, vagy mászó felszerelés, amit kért is.

bontottcsirke 2020.07.07. 08:11:43

@fhdgy: aki ejtőernyővel ugrabugrál, mert unatkozik, az előbb-utóbb így jár. A honvédségnek kötelességből kellett megmentenie, nem opció volt, hogy most kivonuzlok vagy sem. Ha meg nem csinálnak semmit, akkor meg megy a per, hogy megtagadták a segítséget. Erre volt egy MI-8 helikopter, mert ez van, a stadionban meg fűtött fű mert az biztos fontosabb. A helikopter nem azért verte le, mert a pilóta hülye volt, hanem azért mert ez van, ebből kell főzni. Majd a siklóernyősök lesznek szívesek üzemben tartani egy sikorski mentőhelikoptert vagy áttérni szabó-varró tanfolyamra az kevésbé veszélyes. Őszintén szólva kezd már tele lenni a hócipőm azzal, hogy mindenki a hivatalos szerveket fikázza, mert megnézett három hegyimentő sorozatot és máris okos lett. 5 év múlva meg majd csodálkozunk, hogy senki nem megy el mentősnek meg tűzoltónak, mert a kedves állampolgár megnézett egy Miami Vice sorozatot és abban nem így volt és beperli a szervet.

2020.07.07. 08:44:20

@bontottcsirke: szerintem ez azert nem pont igy van. inkabb az a baj, hogy nem forditanak eleget a szakemberek kepzesere, ezert lovesuk sincs, hogy ilyen helyzeteket hogyan kell megoldani.

csak egy pelda, amikor elmentunk a haverjaimmal egy loterre (mivel meg soha nem lottem elotte), kb masfel ora mulva ugy adtak a kovetkezo doboz loszert, hogy most mar el is ertem azt a lovesmennyiseget, amit egy hivatasos rendornek egy ev alatt biztositanak. Mint kiderult, szerencsetlenek sajat penzbol gyakorolnak, ha tudnak/akarnak. Nem tudom mennyi igazsagtartalma van ennek, de kb el tudom kepzelni.

Ha pedig a sikloernyosoknek maguknak kellene biztositani a menteshez szukseges cuccot, akkor a koverek is tartsak fenn maguknak a kardiologiat, meg belemehetunk, hogy kik mit tartsanak fenn - de a lenyeg, hogy az allamnak az egyik fo feladata a polgarainak a vedelme, ertelmi szinvonaltol/vakmerosegtol fuggetlenul.

Ezt meg lehet ugy is oldani, hogy betiltjak az ejtoernyozest, vagy ha ugy latjak jonak, hogy belefer, akkor engedelyezik, es neha kimentik a fara akadt embereket - de barmelyik iranyba is mennek el, azt normalisan kellene csinalni.

En magam egyebkent nem okolom a pilotat meg az otlet gazdat sem, gyakorlas/oktatas nelkul az ilyen "mellekhatasok" nem feltetlen jutnak az ember eszebe.

fhdgy 2020.07.07. 09:26:56

@bontottcsirke: @Rayovac: Én nem a mentősöket, de még a pilótát sem hibáztatom. A pilótát még védem is. Parancsot kapott és slussz!

Nem az ő hibája, hogy olyan parancsot kapott, amire nem volt kiképezve.

Van ismerősöm, aki katonai helikopterpilóta volt, van ismerősöm, aki mentős volt, most tűzoltó, ha nem is főállásban, de ha menni kell, megy!

Ezekkel az emberekkel semmi gondom nincs. Ők teszik a dolgukat. Nem jó, nem a dolgukat teszik, hanem valami mást. Az elhivatottságuk hajtja őket. Valami felsőbb parancs.

A gond akkor van, amikor az elhivatott emberekre rátelepszik egy hatalmi vízfej.

Csak hogy érzékeltessem, hogy mire gondolok: egy katasztrófavédelem ne legyen pont maga a katasztrófa.

Nem az ügy kiskatonáit bántom, hanem a politikai ejtőernyősöket.

Pöffetegecske 2020.07.07. 09:29:49

@bontottcsirke: Csak, hogy jól értelek- e, aszondod, hogy a seregnek munkaköri kötelessége volt lefújni a fáról az ejtőernyőst, meg fejbekólintani a szerteszéjjel potyogó fadarabbal az orvost, akinek szintén ellátásra volt szüksége, mer van a gép, aztán azt használni kell, ha működik, ha nem?
Most elgondolkodtam, hogy van- e olyan lehetőségem, hogy vész esetén mentés helyett inkább a papot hívatom, mert úgy nagyobb esélyem van a túlélésre.

Azért ott a barlangi focicsapat mentésnél napokat matekoztak, mennyivel egyszerűbb lett volna felrobbantani a barlangot, soha többet nem szorulna oda be senki.

Szerintem vágjuk ki a fákat, az most az univerzális megoldás mindenre is.

fhdgy 2020.07.07. 09:39:57

@bontottcsirke: Vannak dolgok, amik neked extrémnek tűnnek, csak olyan ugra-bugrálásnak. Ezek közül sokra a társadalomnak szüksége van.

Ilyenek pl. az ejtőernyősök, a búvárok. Nem folytatom tovább, csak a kettő legismertebbet említettem.

Palma de 2020.07.07. 10:34:26

@Herr Géza: szerintem Svájc nem EU-s tagállam, így rá nem is vonatkoznak az EU-s szabályok! Egyébként meg a svájciak valóban nagyon szarevők!

БУММЕР 2020.07.07. 10:34:37

Ennek végre van "némi" valóság alapja...
Úgy látszik egyre több a csalódott, Svájcot megjárt ember...már potyog a máz!

Hiába mondom, h ha Mo.-n nem érsz el semmit, itt sem leszel több, csak a színvonal (nincstelen) magasabb...

buta béka 2020.07.07. 10:34:44

Elnézést, hogy megszakítom az offtopikot, de a poszthoz lenne egy kérdésem.

Melyik a reálisabb opció munkát találni Svájcban, IT-sként:

1. Először kiköltözni és utána munkát keresni.
2. Először munkát keresni, és utána kiköltözni.

Jelenleg Ausztriában élek, de a UK-ből jöttünk ide, és még emlékszem, ott anno az elején nem volt triviális bankszámlát nyitni állandó lakcím igazolása nélkül, amihez a bankszámla kivonat lett volna megfelelő... szóval 22-es csapdája.

Előfordul-e ez Svájcban is, szóval kell-e például a munkavállalási engedélyhez állásajánlat, amihez állandó svájci lakcím kellene, ahhoz meg vízum, amit csak állásajánlathoz adnak?... Egyáltalán, költözhetek-e csak úgy, mondjuk hobbiból? Például Ausztriába szabadon ideköltözhettünk, de az Anmeldebescheinigunghoz kb. 3 hónapon belül igazolni kellett állandó jövedelmet, vagy privát egészségbiztosítást. Svájcban ez hogy működik? Ha hobbiból odaköltözöm, akkor vállalhatok munkát is?

Azt értem, hogy távolról tizedannyira vesznek komolyan, mint potenciális munkaerőt, de a szakmám egyik előnye, hogy még így is marad elég lehetőség (vagy ez Svájcban nem így megy?)... Tegyük föl, hogy egy átlagos jómunkásember vagyok csak, tehát nincs nevem a szakmában, alapvetően nekem kell munkát találni, nem a munkáltató talál meg engem.

bontottcsirke 2020.07.07. 10:34:48

@bontottcsirke: ezt írtam én is, erre a színvonalra adtak pénzt, ez van. Én még a sima mentőtől is rettegek, mert tudom, hogy még így is 20 évvel le vagyunk maradva minden tekintetben. De ha ernyőzöm, akkor ezzel legyek tisztában. Ha leesek jön kovács2 egy permetezős helikopterrel és belém lő három sorozatot, mert kaotáéknál ez a protokoll. A siklóernyő meg a túlsúlyosok azért bőven nem egy kategória. Míg a túlsúlynál genetikai vagy egyéb promlémák is lehetnek a háttérben, addig az ernyőzés egy kedvtelés a haszontalanabbik fajtából. Értem én a 21. századi önmegvalósítást,meg a lépd túl a határaidat bullshitet, de inkább menjen el úszíni a strandra vagy keréppározzon, azt még megérteném ha beleesik egy rosszul letakart csatornába és ki kell húzni, de a siklóernyőzés, bungee jumping, búvárkodás meg társai mind öncélú időtöltések, aztán ha a vészmentés meg csak kullog a trendek mögött 30 évvel, akkor meg vagyunk sértődve.

bontottcsirke 2020.07.07. 10:34:52

@Pöffetegecske: nem, nem érted jól. Azt mondtam, hogy odaküldték kovács9-et, hogy oldja meg a problémát és ez lett, mert se pénz, se posztó. És a protokollban az van, hogytéged akkor is meg kell menteni ha nem akarod, mert az így lesz kipipált feladat. Ennyi. Ezt így érték el, hogy leverték szegény ürgét (aki meg jobban járt volna ha a pergető horgászatot választja annak tükrében amilyen színvonal ebben az országban uralkodik mentés-ügyileg)

bontottcsirke 2020.07.07. 10:34:54

@fhdgy: igen, de a hobbit meg a munkát érdemes néha szétválasztani

fhdgy 2020.07.07. 11:44:27

@bontottcsirke: Jó, akkor elmondok egy konkrét, megtörtént esetet és dönts el, hogy hol a határ a munka és a hobbi között.

Van egy ismerősöm, aki komolyan búvárkodott. Ez eddig hobbi ugye?

Mesélt nekem dolgokat, már kezdte felkelteni a fantáziámat, amikor még mondott valamit, akkor azt mondtam, hogy no, innét tárgytalan.

Ő, mint megfelelő vizsgákkal, engedélyekkel rendelkező búvár, kötelezve volt arra, hogy bizonyos feladatokat ellásson, pedig csak hobbi búvár volt.

Amikor elmesélte, hogy hányszor kellett mennie oszladozó vízi hullákat kiszednie tavakból, folyókból, medencékből, akkor tényleg tárgytalan lett a dolog a részemről.

Ha nem lennének búvárok, akkor kik csinálnák ezeket a dolgokat?

Ez csak egy példa. Hány ilyen "hülye" hobbi van, amikor szükség van arra a "hülyére"?

registerz 2020.07.07. 12:09:14

Haggyuk mar a nagy svajci demokraciat! A nok 1971-tol szavazhatnak, a nyugati orszagok kozul utolsokent vezettek ezt be, Magyarorszagon meg mar 1920-tol. A nagy “mucsajban”.

Gabez 2020.07.07. 12:09:17

Kedves cikkíró! Az egyik fontos dolgoról még nem esett szó: teljesen mindegy, mennyi egy adott országban a bevétel és a kiadás, a kérdés az, mennyi az, amit félre tudsz tenni úgy, hogy közben tisztességesen megélsz, azaz: a (bérelt) lakásod elég nagy és nem lepusztult, van autód, van mit enned (egészségesen), tudsz költeni ruhára, műszaki cikkekre, stb. Nem arra az esetre gondolok, amikor fizeted a Ferrari törlesztő részletét, hanem az átlegemberre.

Mert valóban, MO-n is lehet jól élni és Svájcban is rosszul. De ha MO-n jól élsz és nem teszel félre semmit vagy nagyon keveset, ugyanakkor Svájban is jól élsz, de félreteszel havi 300 ezret forintban, akármennyi is a lakásbérlet, akkor nem kérdés, hol kell élni.

dikusz. 2020.07.07. 12:29:14

@fhdgy: Ha az ismerősöd megfelelő vizsgákkal, engedélyekkel rendelkező búvár, akkor azért az már igen messze van a hobbiszinten búvárkodástól, szerintem. Amikor letette a vizsgákat, megszerezte az engedélyeket, azzal valamit csak el akart érni, nem?
Halványlila segédfogalmam sincs, milyen búvárvizsgák vannak, de ha az ismerősödet kötelezték arra, hogy vízi hullákat szedjen ki tavakból, akkor valószínűleg rendelkezett olyan vizsgával is, ami erre képezte ki. Nem tudom elképzelni, hogy alapfokú búvárképzésen oktatták volna ezt.
A profi képesítéssel rendelkező ismerősöd akkor hobbi búvár, amikor az Adrián kotorászik a tenger alfelén a különböző kagylók között.

fhdgy 2020.07.07. 12:41:37

@dikusz.: Nem hivatásos búvár volt. Egy nagy állami intézmény osztályvezetője volt akkoriban, ma pedig az igazgatója!

Árukapcsolás volt. Akkor szerezheted meg a vizsgákat, minősítéseket, ha vállalod a hullákat ( meg voltak mások is, de azokra nem emlékszem ).

Volt egy kolléganőm, aki eü. végzettségű volt és ejtőernyőzött. A honvédség rátette a kezét. Csak akkor csinálhatod, ha elfogadod, hogy kapsz egy katonakönyvet is.

Most csak erre kettő árukapcsolásra emlékszem a szűkebb ismeretségi körömből.

Ha törném az agyamat, biztos jönnének még elő.

never again 2020.07.07. 13:00:05

@buta béka: 2, és a legnagyobb ellenségeid a magyarok lesznek, és egyéb bevándoló kelet-európaiak. Ja, a HR-esek jórésze ki van szervezve keletre, szóval nagy esély hogy 1-1 melót azért nem kapsz meg mert k-európai vagy :) Good luck ;)

2020.07.07. 13:00:20

@fhdgy: Az ejtőernyőzés az extrém sport kategóriába tartozik.Ez azt jelenti, hogy ha valaki ennek gyakorlása közben sérül meg, akkor már a mentés is, és az utána fölmerülő kezelések is térítéskötelesek. Ezt csak azért jegyzem meg, mert miután Magyarország nem Svájc, így nincs speciálisan kiképzett hegyi mentő szolgálat, és megfelelő eszközök sem, amely ilyen eseteket profi módon kezelni tudna. Marad a mindig, mindenre fölhasználható honvédség, de őket meg főleg nem erre képezték ki.
Na most, ebből miért kell politikát csinálni?

fhdgy 2020.07.07. 13:05:24

@szélsőséges középenálló: Sajnálom, de nem érted, hogy miről beszélek.

Azóta lett ez ilyen, amióta katasztrófa védelem címszóval létrehoztak egy hatalmas vízfejet, az pedig rátelepedett mindenre, arra is, amihez nem ért.

dikusz. 2020.07.07. 13:55:52

@fhdgy: Erre gondoltam én is. Ahhoz, hogy megszerezze azt a vizsgát, el kellett vállalnia kellemetlenségeket is.
De nem értem, hogy végülis minek végezte el a tanfolyamot, ha nem akart ilyen feladatokat elvégezni? Nem tudod, hogy miért tette le a vizsgákat?
Az a tanfolyam, amit elvégzett, viszont feljogosítja őt arra, hogy hivatásos búvár legyen. Akkor is, ha vállalatigazgató, akkor is, ha pék.
Azért annak az ápolónőnek is lehetett valami plusz ejtőernyős tudása, hogy a honvédség rátette a kezét, nem?

Pöffetegecske 2020.07.07. 15:01:59

@buta béka: 2. verzió jobb, mert akkor a cég sok esetben ad átmeneti kecót, míg nem találsz lakást, intéznek papírokat, esetleg adnak egy relocation csomagot, amiben a userek összegyűjtötték mit, hogyan kell intézni.

Pöffetegecske 2020.07.07. 15:08:59

@bontottcsirke: Nem győztél meg. Oké viszonylag ritkán esek fel egy 20 méteres fára, de nem nyugtat meg, hogy hasonlóan faszán járnak el akkor, ha bármi más csapás ér.
És embereknek jobb helyeken szabad gondolkodni. A pilótának is. Látta elsőre, hogy szétrepül a fa, de gondolta másodjára már tuti lesz. Először megúszta a kis Pompom, hát nekiment másodszor is, erőből, mert jelenteni kell, meg pipálni.

Pöffetegecske 2020.07.07. 15:13:46

@registerz: Ezzel mit is akartál írni? Nálunk meg a 2000- es években is még volt alkotmány, most meg nincs. Volt magánnyugdíjpénztár, a befizetett nyugdíj járulék volt, volt Tudományos Akadémia, meg egyetemi autonómia, szabad tankönyvválasztás is, meg annyi minden más is, most meg hopp nincs. '71 óta majd 50 év telt el.

fhdgy 2020.07.07. 15:20:57

@dikusz.: A későbbi búvár uszonyos úszóként kezdte egy búvárklubban. Hogy miért, merre kanyarodott, nem tudom.

Az ápolónő nagyon nő volt, de mert katonakönyve is volt, a személyi száma 1-gyel kezdődött. -:) Tényleg.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.07. 19:15:15

@Pöffetegecske: es mar nem is vagyunk koztarsasag, hogy a (teves) kozhelygyujtemeny teljes legyen.

Baszod Béla 2020.07.07. 21:00:01

Hat en az egyik haveromtol hallottam, hogy majdnem 10000 frankot keres havonta.....

kék madár 2020.07.07. 21:02:27

@Baszod Béla: nekem a csepppfeju lajcsika azt mondta, hogy 15-ot, szerintem annyi lesz az

kék madár 2020.07.07. 21:28:15

@fhdgy: azert mert a buvaruszast MHSZ klubokban lehetett uzni. Az MHSZ az osszekoto kapocs, a hadsereg, katasztrofavedelem altal uzott "sport-kozeli" tevekenysegekre letrehoztak az MHSZ klubokat, ahol ezeket szinte ingyen / allami penzbol lehetett gyakorolni. A buvaruszas hatareset volt, nyugaton semmi koze se volt a hadsereghez, de mivel volt egy palackos aga - medencevel viz alatt delfinuszony, oxigenpalack, 100-200-400 meter, ez a "tudas" hasznalhato volt nyiltvizi buvarkent is. Bar egy buvarmerules 100 meterre melyre ruhaban tok mas mufaj. Mivel senkinek se volt penze buvarruhara, palackra, infrastrukturara, rendszerint tiszta multu es viselkedesu elvtarsak belephettek ezekbe a klubokba es lejarhattak az Adriara buvarodni. Ezert volt az arukapcsolas, hogy huilakat is kellett gereblyezni, de ugyanakkor elmehettek ipari buvarnak is rengeteg penzert a Dunaba vezeteket lerakni, hajo aljat tisztitani, tehat a cost benefiit abra ennel sokkal bonyolultabb

registerz 2020.07.07. 21:41:39

@Pöffetegecske: Most is van alkotmany, csak a neve mas. Most is van minden, mi szem-szajnak ingere.

fhdgy 2020.07.07. 21:50:45

@szélsőséges középenálló: Önmagában se nem felebaráti se nem politikai okból. Ebből is, abból is!

Képzeld el a szitut: felrepült a fára a jóember, várja hogy jöjjenek a kollégái, haverjai, akik majd épségben leszedik. Haza mehetett volna épségben, ivott volna egy jó felest és minden rendben lett volna.

Erre jött egy csomó buzgómócsing, tiltakozása ellenére leverték a fáról, kétséges még az is, hogy túléli, ha igen esetleg maradandó sérülésekkel, esetleg rokkantan.

Sajnálom ezt az embert, ez a felebaráti oldal.

Létrehoztak egy átláthatatlanul, észszerűtlenül, adott esetben életveszélyesen működő, erősen központosított rendszert, amit én károsnak tartok. Ez a politikai oldal.

fhdgy 2020.07.07. 21:54:04

@kék madár: Köszönöm, így sok minden érthető!

Nekem az MHSZ-szel nem volt kapcsolatom.

Összességében csak azt tudtam, hogy olyan szervezet volt, ami szervezeti, anyagi kereteket teremtett arra, hogy bevonzzon fiatalokat olyan területekre, ahonnét a honvédség később tudott meríteni.

kék madár 2020.07.07. 22:25:48

@fhdgy: es mindez nagyon reg volt, 30 eve! Azota nem tudom, hogy mukodik, mindenki bitang gazgag lett es a maganrepulojevel jar az Adriara buvarkodni

élhetetlen 2020.07.07. 22:47:13

@dikusz.: Ha már offolunk, itt egy búváriskola honlapja: www.diveworld.hu/buvartanfolyam/buvartanfolyam-padi-mesterbuvar . Szépen el lehet képzelni a folyamatot. Beiratkozik egy alapra, (15 méterig merülhet), még bérli a felszerelést, rácuppan,és jön a harminc méterig vizsga, már vesz saját felszerelést, aztán, ha már van, miért ne mehetne 40 méterig. Ha házaspár búvárkodik, elvégzik a mentőbúvár tanfolyamot, hogy tudjanak segíteni, ha a másik bajba kerül, stb. Ha 5 spec tanfolyamot elvégez, mesterbúvár címet kaphat, de ez még mindig a hobbi búvár szint. Nos ezen a szinten már megkínálhatják egy lehetőséggel, hogy, ha akar, segíthet, és vannak emberek, akiknek semmi bajuk a hullákkal, ők bevállalhatják. @fhdgy: -nak ez sok volt. És ezután jöhet a merülésvezető tanfolyam, az ott végzett lesz a hivatásos búvár. Ennyit okosodtam ma este.
„Azért annak az ápolónőnek is lehetett valami plusz ejtőernyős tudása, hogy a honvédség rátette a kezét, nem?”. Nem feltétlenül. Elég lehet, hogy, ha felszerel, akkor bármikor berendelhető egy rendezvényre, versenyre. Úgy 25 éve volt, a barátnőm lánya a Honvég kórházban dolgozott, mint sebész. Őt is be akarták léptetni. Katonaként jobban tudott volna műteni? Inkább kilépett.

fhdgy 2020.07.08. 08:22:36

@kék madár: Sajnos, egy ismerősöm már sehogy sem jár az Adriára búvárkodni. Egy ottani búvárkodás közben meghalt.

Nem búvárbaleset volt, hanem búvárkodás közben a szíve vitte el.

dati6 2020.07.08. 09:22:41

@buta béka:

1. Először kiköltözni és utána munkát keresni.
2. Először munkát keresni, és utána kiköltözni.

Sztem a masodik opcio a realisabb.
De ez sajat velemeny, sajat tapasztalatbol, pedig mernok vagyok, nem tul keresett szakmaban. Igaz nemetbol palyaztam.

Itt egy remelem hasznos link ami a tartozkodas felteteleit leirja:
www.sem.admin.ch/sem/de/home/themen/fza_schweiz-eu-efta/eu-efta_buerger_schweiz/faq.html
u.a. angolul:
www.sem.admin.ch/sem/en/home/themen/fza_schweiz-eu-efta/eu-efta_buerger_schweiz/faq.html

Nyilvan turistakent 3 honapig tartozkodhatsz az orszagban.
3 honapon tul, fentiek alapjan, 2 lehetoseg van: munkavallalassal vagy anelkuli tartozkodast kell kerni.
Munkavallalas nelkulinel eleg anyagi felteteleket es mindenkoru egeszsegbiztositast kell igazolni.
Munkavallalasi tartozkodasnal pedig a munkaadonak nyilatkoznia kell arrol, h alkalmaz (legegyszerubb pl. maga a szerzodes)
Esetemben maga a tartozkodasi engedely kerelem formanyomtatvanyon volt egy resz amit a munkaltatonak kellett kitolteni es alairnija. (nem vagyok biztos benne, de lehet, h maga a kerelem/formanyomtatvany -legalabbis kinezetre- kantononkent valtozo)

Esetemben (nemetbol koltoztem 2015-ben) :
1. munkaszerzodest kotottem
2. alberletet keresetem es megkotottem a szerzodest.
Egy cegtol, ingatlankezelotol, azaz nem maganszemelytol bereltem a lakast es kertek egy egy kontaktszemelyt akinel erdeklodhetnek felolem, a jovendo munkaltatomnal ill. a nemetorszagi lakas berbeadomnal, es kertek meg egy Schufa igazolast (ez egy kozponti nemetorszagi igazolas, h nincsenek tartozasaim)
3. kervenyeztem a tartozkodasi engedelyt (egybol lakcimletesitest is jelentett)
Itt kertek az alberleti szerzodest (lakhatas igazolasakent) es a munka szerzodest is. (annak ellenere, h a formanyomtatvany munkaadoi reszet a munkaltatom kitoltotte es alairta)
(Kerdeztek meg, h a munkaadom egeszseg-/balesetbiztositasa kinel, melyik cegnel van)

Remelem tudtam segiteni.

dati6 2020.07.08. 09:59:18

@buta béka:
bocsi, kiegesziteskent:
3 honapig nem csak turistakent tartozkodhatsz, munkat is vallalhatsz, de 14 napon belul be kell jelentened es ugyanazt kell igazolni mint a hosszabb tartozkodas eseten (lakhatas, munkaviszony)
es onallo tevekenysegu tartozkodast is lehet kerni, ugyanugy igazolni kell lakhatast es, h el tudod latni magad
Reszletek a mar kuldott linkeken.
Korabbi valaszomnal egy hosszabbtavu munkavallaloi tartozkodast felteteleztem.

dati6 2020.07.08. 10:13:59

@buta béka:
3 honapinal rovidebb munkavallalast csak elore kell bejelenteni.

erdekessegkent meg, hogy annak ellenere, hogy elejetol fogva hatarozatlan ideju munkaszerzodesem volt, elsore csak L tartozkodast kaptam 3 honapra.. lejarat elott hosszabitast kertem es megadtak a B-t (5 evre)
allitolag azert mert a munkaszezodesemben bele volt irva 3 honap probaido... nemtom, lehet, h csak a helyi hatosag tulkapasa volt.

santagepard 2020.07.08. 16:27:49

"Amikor Bálint megírta posztját arról, hogy Magyarországon is lehet akár olyan jól élni, mint külföldön, aligha gondolta, hogy milyen vitát generál. "

Ja, rohadt jól lehet élni itt. Mo.: nettó 165000 a fizum állami intézményben. Svájc: netto ~1,6 millió volt a fizum Ft-ra átszámolva, szintén azonos munkakörben. Nekem senki ne magyarázza azt, hogy itthon normálisan meg lehet élni :D Saját lakás fenntartása mellett marad konkrétan 0 Ft a kasszánkban a hónap végén, míg Svájcban azért bőven fél millát félre tudtunk tenni havi szinten.

svajcineger 2020.07.08. 21:52:25

@santagepard:
Akkor, mi szolt megis a hazatelepules mellett?

peter3374 2020.07.08. 22:49:24

@dikusz.: Nincs ilyen, hogy kell barmit is vallalni ha megcsinalod a mentobuvar vizsgat.
Nyilvan ha egy tarsasagot viszel merulni, akkor ki kell szedni oket ha baj van, ha tobb tarsasag van, akkor is nyilvan a mashova tartozo kepesitett mento buvar nem fog a parton ucsorogni, de olyan, hogy kotelezoen behivnak, hogy most jonnod kell oszladozo hullat keresni, olyan nincs.

peter3374 2020.07.08. 22:49:25

@fhdgy: en is buvarkodom, de meg olyat soha nem hallottam, hogy barkit is arra koteleztek volna, hogy vizihullak keresgeljen....

peter3374 2020.07.08. 22:49:25

@szélsőséges középenálló: ez nagyon nem igaz, vannak kikepzett mentok es van jopar magan ceg, szervezet aki szinten vegez mentest. Minden repteren ott vannak a telefonszamok, hogy kiket kell hivni akik gyakorlottan profi modon leszednek a farol.
Most is erkezett a kikepzett csapat aki leszedte volna a farol csak kozben valaki, valoszinuleg egy kivulallo bepanikolt es telefonalgatott mindenhova, lovese sincs senkinek, hogy egyaltalan ki szolt a katonasagnak es ki kuldte oda oket.

2020.07.09. 02:09:49

@szélsőséges középenálló: "Szemben mondjuk az USA-val, ahol nincs ilyen, és az "eredmény" sajnos elszomorító."

itt allami szinten hozzak a donteseket, igy allamtol fugg az eredmenyesseg. En pl washington allamban elek, az a magyarorszagehoz kozelallo lakossaggal rendelkezik. Kb ket honappal korabban kezdodott a virus, es most a szamok:
halottak szama 1394 (vs 589 magyar)
regisztralt esetek: 37941 (vs 4210 magyar)

erdekes a halottak kozotti szorzo vs regisztralt esetek kozotti szorzo, de biztos azt is megtudod magyarazni, hogy ez azert van, mert magyarorszagon ugyesebbek, nem pedig azert, mert magyarorszagon csesznek tesztelni, ezert valoszinu sokkal tobb eset marad rejtett.

tovabba, itt nem olvastam a hirekben, hogy embereket pateroltak ki a korhazbol, vagy fel sem vettek, ezert fiatalon meghaltak mondjuk agyhartya gyulladasban...

dikusz. 2020.07.09. 08:45:42

@peter3374: De @fhdgy írta, hogy az ismerősének vállalnia kellett a keresgélést a tanfolyam elvégzése után, hogy csinálnia kell, ha tetszik neki, ha nem. Miért ne hinném el neki?
Simán el tudom ugyanis képzelni, hogy egy speciális búvártanfolyam elvégzésekor aminek része a vizihullák keresgélése, vállalni kell a valóságban is ezt a feladatot.
De még most sem értem, minek végez el valaki egy ilyen igen spéci tanfolyamot, ha nem is akarja hasznosítani a végzettségét.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása