TOPLISTA: Az évezred legjobb filmjei II. (90-81.)

A legjobb filmek 2000 után!

TOPLISTA: Az évezred legjobb filmjei II. (90-81.)

Folytatódik az új évezredben készült legjobb filmeket összegző cikksorozatunk. A második etapban lesznek orkok és maják, apokaliptikus túlélők és apácának öltözött rablók - szóval mindenféle jóság. Vágjunk is bele!

 

90. A Gyűrűk Ura: A két torony (The Lord of the Rings: The Two Towers, 2002)
Rotten Tomatoes: 95%, Metacritic: 87, Díjak: 2 Oscar-díj

A Gyűrűk ura-trilógia középső darabjára, A két toronyra az a hálátlan feladat hárult, hogy a kirobbanó felütést összekösse a kielégítő befejezéssel, ráadásul masszív játékidejének jelentős részét egy piszichológiai hadviselés teszi ki két hobbit és egy nos... volt hobbit között, ám a film mégis igazi kincs. Lehet, hogy az akkor még észbontónak számító trükkjeit ma már egy vállvonással elintéznénk, így viszont sokkal jobban előtérbe jönnek az alakítások, a személyes drámák és azok az emberfeletti tettek, melyek megmutatják, mekkora hősök is ezek az időtlen figurák, akik örökre beírták magukat a filmtörténelembe. És Gandalf jöttétől - pirkadatkor kelet felől - még most is borzongunk.

Tudtad-e? Eredetileg Andy Serkis csak a hangját adta volna Gollamnak, és mindössze három hétre ugrott volna el az új-zélandi forgatásra, ám Peter Jacksonnak annyira megtetszett a színész gesztikulációja a meghallgatáson, hogy úgy döntött, hogy a karakter mozdulatait is vele veteti fel. A többi - főleg Serkis munkásságát tekintve - már történelem.

89. A hihetetlen család (The Incredibles, 2004)
Rotten Tomatoes: 97%, Metacritic: 90, Díjak: 2 Oscar-díj

A hihetetlen család megszámlálhatatlan sok érdeme közül talán az a legfontosabb, hogy mennyire megelőzte a szuperhős-boomot, mi több, már akkor dekonstruálta a műfajt, amikor az még csak a szárnyait bontogatta. A szuperhősfamília mindennapjaiba betekintést nyújtó darab - melyben a családban való megfelelés legalább olyan fontos tényező, mint a hősködés - másik nagy különlegessége az, hogy Brad Bird rendező nem úgy képzelte el, mint egy rajzfilmet, azaz nincsenek benne sem vicces állatok, sem zenés betétek, hanem mint egy akciófilmet, amit történetesen animáltak. Ezért a film invenciózus akciójelenetei is olybá hatnak, mintha csak élőszereplős filmek hasonló szekvenciáit látnánk. Izgalmasak, lehengerlők, menők - mint maga a film!

Tudtad-e? Habár a Pizza Planet-kocsi minden egyéb Pixar-bemutatóban szerepel, A hihetetlen család az egyedüli olyan film, melyben nem tűnik fel, pedig itt aztán nem lett volna nehéz elrejteni. Az ok? A film forgatása idején Brad Bird rendező még új volt a Pixarnál, és nem volt tisztában ezzel a hagyománnyal.

88. Az út (The Road, 2009)
Rotten Tomatoes: 73%, Metacritic: 64, Díjak: 1 BAFTA-jelölés

Cormac McCarthy könyörtelen regényéből John Hillcoat forgatott hasonlóan megterhelő filmet. Az út talán minden idők legdurvább apokaliptikus filmje, amely egy minden tekintetben halott Földet mutat be, melynek kannibalizmusra és egyéb leírhatatlan szörnyűségre kényszerülő túlélői lassú és elkerülhetetlen végkicsengésű haláltáncot járnak a végső pusztulásig. Miközben ebben a reményvesztett világban poroszkálnak egyik helyről a másikra, egy olyan apa próbálja megőrizni fia humánumát, aki már rég lemondott a megváltásról. Súlyos látlelet ez a film az emberiségről, melynek színei és könnyei jó sokáig velünk maradnak.

Tudtad-e? A 2009-ben bemutatott film tíz évvel később, 2019-ben játszódik, és a regényhez hasonlóan a produkció sem magyarázza meg az apokalipszis okát.

87. Másnaposok (The Hangover, 2009)
Rotten Tomatoes: 78%, Metacritic: 64, Díjak: 1 Golden Globe-díj

Hosszú út vezetett Todd Phillips-nek ahhoz, hogy megrendezze a Jokert, de hiba lenne őt lesajnálni vígjátékos múltja miatt, ugyanis mind a Borat (melynek ő írta a forgatókönyvét), mind pedig az első Másnaposok a műfaj történetének egyik legkiemelkedőbb darabja. Ez utóbbinak az a legnagyobb truvája, hogy úgy működik, mint egy krimi, melyben három tag próbálja visszafejteni az előző éjszaka történteket és kitalálni, hogy hol hagyták el negyedik társukat. A poénok ezért újszerűen, kvázi fordítva sülnek el: előbb látjuk a végkifejletet és csak utána az odáig vezető utat. Eme izgalmas út bejárásában pedig remek színészek segédkeznek, akik tulajdonképpen ezzel a filmmel szereztek maguknak hírnevet.

Tudtad-e? Jack Black, Jonah Hill, Jake Gylleenhaal és Thomas Haden Church egyaránt nemet mondtak arra a szerepre, ami egy csapásra sztárt csinált Zach Galifianakis-ból.

86. Volt egyszer egy... Hollywood (Once Upon a Time in... Hollywood, 2019)
Rotten Tomatoes: 85%, Metacritic: 83, Díjak: 2 Oscar-díj

Quentin Tarantino szerelmeslevele a régi Hollywood iránt újszerű élményt hozott a rajongóknak: a rendező most először a dumák helyett a hangulatra helyezte a nagyobb hangsúlyt. Szerencsére a kor terjengős és precíz ábrázolása nem zabálta fel a karaktereket: Leonardo DiCaprio és Brad Pitt egyaránt remekelnek egy letűnt világ még letűntebb figurái szerepében, míg Margot Robbie Hollywoodnak azt az ártatlanságát jelképezi, amit azon az 1969-es augusztusi éjszakán végleg elveszített: na de nem Tarantino fantáziavilágában!

Tudtad-e? Kínában csak úgy lettek volna hajlandók bemutatni a filmet, ha Tarantino kivágja a Bruce Lee-t negatív módon ábrázoló jeleneteket, amit a rendező megtagadott, így a film nem került moziforgalomba Kínában.

85. Django elszabadul (Django Unchained, 2012)
Rotten Tomatoes: 87%, Metacritic: 81, Díjak: 2 Oscar-díj

Tarantino első kalandozása a western világába nem csupán tisztelgett a műfaj klasszikusai előtt John Fordtól az olasz Sergiókig, de alaposan fel is rúgta a műfaj szabályait modernizált hozzáállásával. Ennek köszönhetően azonban azokhoz is közelebb hozta a műfajt, akik idáig ódzkodtak tőle. Szettingjét leszámítva a Django elszabadul tipikus Tarantino-mozi: egymástól jól elkülöníthatő fejezetekre bontott történetet mesél el nyájas, de amúgy könyörtelen rosszarcúak közreműködésével, akik vagy lyukat beszélnek a hasadba, vagy golyót eresztenek beléd - hasonló végkimenetellel.

Tudtad-e? Tarantino Will Smith-nek írta Django szerepét, de a színész nemet mondott arra hivatkozva, hogy szerinte nem Django a főszereplő, hanem a Christoph Waltz által megformált Dr. King Schultz. Smith ezt azért gondolta így, mert a német fejvadász végez a film rosszfiújával és nem Django.

84. A tégla (The Departed, 2006)
Rotten Tomatoes: 91%, Metacritic: 85, Díjak: 4 Oscar-díj

Simán rá lehetne vágni azt A téglára, hogy csak egy remake, mert ugyan tényleg a hongkongi Szigorúan piszkos ügyek alapján készült, de Martin Scorsese egyik legnépszerűbb műve azért több szimpla feldolgozásnál: az eredeti történetet remekül ülteti át a Bostonban tevékenykedő modern ír maffia és velük hiába küzdő állami szervek harcának mocskos világába. A rendőrök soraiba, illetve a maffiába beépülő téglák lelkét is jobban felboncolja a film, amely minden közreműködőjéből elsőosztályú alakítást hoz ki. Hisz ezért a filmért még Mark Wahlberget is Oscarra jelölték!

Tudtad-e? Martin Scorsese-t összesen tízszer jelölték Oscar-díjra, de eddig csupán A tégla rendezéséért vehette át a díjat, amit Francis Ford Coppola, George Lucas és Steven Spielberg közösen adtak át neki: ők négyen voltak a kvázi alapítói a 70-es évek movie brats-mozgalmának, amely anno alaposan felrázta a filmgyártást.

83. Hold (Moon, 2009)
Rotten Tomatoes: 90%, Metacritic: 67, Díjak: 1 BAFTA-díj

Duncan Jones rendezői bemutatkozása, a Hold minimalista sci-fi: a játékidő nagyjában egyetlen szereplőt mozgat, és és őt se túl sok helyszínen, mégis lebilincselő darab ez a film. Sam Rockwell játssza Sam Bellt, aki a Holdon végez iparosmunkát azért, hogy a Földön élőknek jobb legyen. Ahogy közeledik a hároméves műszakának a vége, úgy kezd el rádöbbenni arra, hogy a világa egyáltalán nem olyan, mint amilyennek hitte. Rockwellt nem lehet elégszer magasztalni, a filmnek mégis az a legnagyobb erénye, ahogy kegyetlen slusszpoénja ellenére a végkicsengése mégis reménnyel tölt el.

Tudtad-e? Kevin Spacey szolgáltatja a Sam Bellt segítő robot hangját, de a színész úgy vállalta el a szerepet, hogy előbb látni akarta a végeredményt, és csak akkor volt hajlandó felmondani a szövegeit, ha az tetszett neki. Nos, a film annyira bejött Spacey-nek, hogy egy fél nap alatt felmondta a robot szövegeit.

82. Apocalypto (Apocalypto, 2006)
Rotten Tomatoes: 66%, Metacritic: 68, Díjak: 3 Oscar-jelölés

A passió elképesztő sikerét követően Mel Gibson azt csinált, amit akart, és azt is csinált: egy újabb, holtnyelven beszélő, extrém erőszakos filmet, amely a maja birodalomban játszódik még a hódítók érkezése előtt. Az Apocalypto nem akar sokat mondani, de annál többet mutat: főhőse egy nevesincs fiú, aki megjárja a poklok poklát azért, hogy visszajusson a párjához. Igazából Gibson műve nem az egzotikus helyszíne és explicit erőszakábrázolása miatt emlékezetes (a filmben összesen 114-en halnak meg ugyanis), hanem hogy annyira lecsupaszítja az akciókaland műfaját, hogy végül egy ízig-vérig menekülős mozi lesz belőle - de egy olyan, melynek megtekintése közben alig lehet levegőt venni.

Tudtad-e? A film egyik jelenetében a főszerepet játszó Rudy Youngbloodnak le kellett ugrania egy vízesés tetejéről, amit trükkfelvétellel oldottak meg, ám a színésznek így is kénytelen volt levetni magát a magasból, ami nem igazán ment neki, mivel tériszonya volt. Mel Gibson persze addig szekálta, míg bevállalta az ugrást, cserébe viszont Youngblood összeállt a kaszkadőrcsapattal, hogy rávegyék Gibsont is az ugrásra, amit a rendező be is vállalt.

81. Tolvajok városa (The Town, 2010)
Rotten Tomatoes: 93%, Metacritic: 74, Díjak: 1 Oscar-jelölés

Bár már a Hideg nyomonnal bebizonyította, hogy érdemes rá rendezőként is figyelni, révbe pedig Az Argo-akcióval ért, Ben Affleck magnum opusának mégis a Tolvajok városát tartják, és nem véletlenül: a film nem csupán azt a környezetet mutatja be akkurátusan, ahol Affleck felnőtt, de annak lakóiról is tűpontos képet fest. A feszült akcióthriller egy dél-bostoni rablóbandáról szól, melynek vezetője gyengéd viszonyt kezd el ápolni egy korábbi rablás egyik elszenvedője iránt, és ezzel elég nagyot kockáztat. Lehet, hogy a Tolvajok városa egyetlen Oscar-jelölését a félelmeteset alakító Jeremy Renner gyűjtötte be, de a film mégis a főszerepet játszó Ben Affleckké, aki színészként teljesen alárendelte magát rendezői énjének, ezért a nevét nem véletlenül emlegetik együtt Clitt Eastwoodéval.

Tudtad-e? Hogy szerepükre rákészüljenek, Jeremy Renner és Blake Lively egyaránt hosszú időt töltött azzal, hogy kétes arcokkal lógjon bostoni bárokban. Affleck amúgy annyira odáig volt Renner alakításáért, hogy legszívesebben mindig csak őt mutatta volna azokban a jelenetekben, melyekben feltűnt.


Íme, hát az évezred legjobb filmjeinek második adagja: jövő héten újabb tízessel jelentkezünk, addig írjátok meg, hogy a fentiek közül melyeket szeretitek és miért!

Kommentek