szerző:
Csatlós Hanna – Czeglédi Fanni
Tetszett a cikk?

Arra a kérdésre, hogy milyen a magyar filmgyártás az egy évvel ezelőtt elhunyt Andy Vajna nélkül, legkorábban idén vagy jövőre fogunk tudni válaszolni. A filmeknél a döntéstől a bemutatóig akár két-három év is eltelhet, így a tavaly mozikba kerülő és a jelenleg is készülő alkotások még mind a Vajna-rendszer filmjeinek tekinthetők. Megnéztük, mit értek el.

Andy Vajna már nem érhette meg, hogy bejelentsék a 2019-es Oscar-gála jelöltjeit. Két magyar film is esélyes volt két kategóriában, de az utolsó körben végül egyik sem került fel a szűkített listára. A 2018-ban bemutatott Ruben Brandt, a gyűjtő a locarnói filmfesztiválon debütált, a Filmalap pedig később bejelentette, hogy a Sony Pictures Classics (SPC) megvette a film forgalmazási jogait. A film számtalan díjat bezsebelt, többek között a bukaresti Anim'est nemzetközi filmfesztiválon, később pedig a sevillai filmfesztiválon is tarolt, onnan elhozta a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is.

Ruben Brandt, a gyűjtő

A két szinkrontolmács napját bemutató Susotázs szintén esélyes volt a legjobb rövidfilmek kategóriájában, de a legjobb ötbe már nem került be. A film ettől még rengeteg elismerésnek örülhetett, a Hickory Footcandle Filmfesztiválon, a High Wycombe Fisheye filmfesztiválon, az Innsbruck Természettudományi Filmfesztiválon, a Vukovar filmfesztiválon és a Providence Rhode Island Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb rövidfilm kategóriában nyert, a Marosvásárhelyi Alternative-on fődíjat, a Manhattan Rövidfilmfesztiválon Ezüst Medált kapott.  

Notre Dame Egyetem

Az év „legszexibb vígjátékaként” beharangozott Kölcsönlakás 350 millió forint gyártási támogatást kapott a Filmalaptól, és hiába utálta a kritika, sikerült több mint 150 ezer nézőt leültetnie a nagyvászon elé, ezzel 2019 legnézettebb magyar filmje lett. Valószínűleg ezért szavazott bizalmat újra a már Vajna nélküli Döntőbizottság Dobó Katának. Közönségsiker lett az év „leghazudozósabb vígjátéka” is, a Seveled, bár a kritikusok ezzel az alkotással sem bántak kesztyűs kézzel. Cikkünk megjelenésének időpontjában a Nemzeti Filmintézet 97 ezer nézőről számolt be, ezt követi Bodzsár Márk 449 millió forinttal megtámogatott második filmje, a Kádár-korszakban felbukkanó vámpírról szóló Drakulics elvtárs, 78 ezer nézővel. Utóbbi pozitív fogadtatásban részesült, ám a filmes Kádár-kort erősen áramvonalasították, feltehetően azért, hogy az minél nagyobb nézői tömeget tudjon kényelmesen megszólítani.

Kiss Nelly

Nagy sajtóvisszhangja volt Hartung Attila coming of age drámájának, a FOMO-nak, amely a Z generáció legmélyebb bugyraiba merült alá, és amelynek kapcsán a bemutató után érzékenyítő kampányt indítottak útjára az alkotók. Itt érdemes még megemlíteni, hogy bár a Rossz verseket 2018 végén mutatták be, a következő évben Torinóból, Temesvárról és a Monte-Carlói Filmfesztiválról is díjazottként tért haza.

Tavaly megérkezett a mozikba Kárpáti György Mór 1849-ben játszódó filmje is, amely nem a Filmalap történelmi filmes programjának keretében jött létre. A rendező a hvg.hu-nak a elmondta: fontosnak tartotta, hogy egyértelművé tegye: a film személyes érdeklődésből indult, szenvedélyesen érdekli a történelem és már azelőtt elkezdett a témával foglalkozni, mielőtt „ez a direktíva megjelent volna”. A Guerilla öt filmfesztiválon szerepelt, végül Milánóban nyert Aprile-díjat, amelyet a jelölőbizottság ítélt oda.

Skublics Gergely

Érkezett még egy klasszikus film noir is A berni követ, a Félvilág és az Örök tél rendező-forgatókönyvíró párosától, az Apró mesék, bemutatták továbbá a nemzetközi koprodukcióban és szereplőgárdával készített Krzysztof Zanussi-filmet, az Étert, valamint Almási Tamás Tokajról forgatott dokumentumfilmjét, a Folyékony aranyt.

Az első magyar Me Too-filmként számon tartott, zaklatásról szóló (de még jóval a Weinstein-botrány előtt útjára indított) Szép csendben témafeldolgozásának hitelességét a szakmai szervezetek is elismerték, ám a kritikák az ötlet kivitelezésével már nem voltak ennyire elégedettek. A filmet a jelenlegi állás szerint nyolcezren látták, hasonlóan Bagota Béla thrilleréhez, a Valan – Az angyalok völgyéhez.

November végén ismét tarolt egy magyar film: Gera Marinát a Gulág Emlékbizottság által támogatott, Szász Attila rendezte Örök tél című film főszerepében nyújtott alakításáért ismerték el a Nemzetközi Emmy-díj-átadón. Azért is hatalmas elismerés ez, mert első alkalommal fordult elő, hogy Magyarországról egyáltalán jelöltek alkotást ezen a rangos nemzetközi televíziós versenyen.

MTI / Koszticsák Szilárd

A jelenlegi Filmintézet alá beolvasztott Magyar Média Mecenatúra program keretében készült filmek is sikereket értek el: az Emmy-n a Trezor című tévéfilm a legjobb tévé-minisorozat kategóriában indulhatott (végül nem nyert), A létezés eufóriája elnyerte a locarnói fesztivál Kritikusok Hete programjának nagydíját, a 120 millió forinttal támogatott Akik maradtak pedig az Oscar előszobájáig jutott. A film a coloradói Telluride Fesztiválon mutatkozott be, amely az egyik legfontosabb filmes rendezvénynek számít a tengerentúlon. Óriási szakmai és közönségsikert aratott, gratulált az alkotóknak Edward Norton és az Amerikai Filmakadémia tavaly leköszönt elnöke, méltatta a Variety, a Wall Street Journal.

Szupermodern Stúdió

Az alkotóknak egyébként külön kérvényezniük kellett a Médiahatóságnál, hogy tekintsenek el a tévépremiertől, hadd mutathassák be mozikban a filmet, ez volt ugyanis a nevezés előfeltétele. A film végül nem került be a legjobb nemzetközi filmek ötös listájára. December végén a Duna Tv adta le az Oscar-díjas Deák Kristóf új tévéfilmjét, a Foglyokat, amelyet szintén a Médiahatóság támogatott.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

Csatlós Hanna – Czeglédi Fanni Kult

Hogyan boldogul ma a magyar filmgyártás Andy Vajna nélkül?

Az egy éve elhunyt filmügyi biztos, üzletember és producer halála utáni időszakot szervezeti zűrzavar jellemezte, vezetők távoztak, a támogatásokról ítélkező szakmai Döntőbizottság kétszer lecserélődött, a Magyar Nemzeti Filmalap pedig meg is szűnt eddigi formájában. Megnéztük, hogy a Vajna halálát követő egy évben hogyan alakult át a filmgyártás struktúrája.