Tíz év nagy idő, különösen akkor, ha egy játékmagazinnál ír az ember. Éppen emiatt nehéz kiválasztani egy évtizedből húsz kedvencet, hiszen 2010 eleje és 2019 vége között ennél sokkal több programmal játszottam, amelyek ilyen vagy olyan szempontból emlékezetesek maradtak. Én nem vagyok egyetlen műfaj elkötelezett híve, ami érdekel azt kipróbálom, emiatt a Steam könyvtáramban ugyanúgy megvan a Pony Island, mint a teljes Civilization-sorozat, vagy éppen Rise of the Tomb Raider. A saját listámat is ennek megfelelően állítottam össze: a stratégia ugyanúgy megtalálható rajta, mint az interaktív dráma és a kőkemény akció. Fogadjátok szeretettel, számomra ezek voltak az évtized legjobbjai!

20. Puppeteer

  • Kiadó: Sony Interactive Entertainment Europe
  • Fejlesztő: Sony Japan Studio
  • Megjelenés: 2013. 09. 11.
  • Platform: PS3

A Puppeteer a PS3-éra utolsó gyöngyszemeként jelent meg, de néhány játék ellopta előle a show-t. Szó szerint. A Puppeteer ugyanis leginkább egy színházi darabra hasonlító platformer volt, ami ugyan nem újította meg teljesen a műfajt, mégis képes volt órákra lekötni. Hogy miért? Talán azért, mert kiskorom óta színházrajongó vagyok, és a Sony Japan Studio alkotása tökéletesen megidézte azt az élményt, amit csak az ilyen helyeken kapok meg. Az elmúlt években annyi remake/remastered kiadás jelent meg, hogy Dunát lehetne rekeszteni velük, emiatt pedig nagyon sajnálatos, hogy ez a gyöngyszem még nem kapott ráncfelvarrást, pedig igazán megérdemelné, hogy játékosok újabb generációi is megismerjék ennek a különös mesevilágnak minden részletét.

19. Max Payne 3

  • Kiadó: Rockstar Games
  • Fejlesztő: Rockstar Vancouver
  • Megjelenés: 2012. 05. 18.
  • Platform: PC, PS3, X360

A Remedy 1996-ban álmodott egy nagyot, majd öt évvel később elkészítette a 2000-es évek egyik legjobb noir játékát, a Max Payne-t. A New York-i zsaru bosszútörténete, az úttörő bullet time-effektusra épülő harcrendszer lenyűgözte a játékosokat és a sajtót, amit egy, szintén a Nagy Almában játszódó folytatás követett. A széria jogait megszerző Rockstar azonban teljesen más környezetbe helyezte a megkeseredett zsaru harmadik kalandját, ami egy picit fájó volt, hiszen a sötét, hólepte New York-i sikátorok tökéletesen passzoltak Max bosszúvágyához. A megváltozott helyszín ellenére azonban az akció ugyanolyan kiváló maradt, mint amit tíz évvel azelőtt megtapasztaltam, ennél több pedig nem is kellett nekem ahhoz, hogy megszeressem a Max Payne 3-at.

18. Metro 2033

  • Kiadó: THQ
  • Fejlesztő: A4Tech
  • Megjelenés: 2010. 03. 19.
  • Platform: PC, PS4, XOne, X360

Nagyon szeretem a posztapokaliptikus játékokat, ennek pedig egyik kiváló példája a Metro 2033. Hogy ez nem előrébb került, annak konkrét oka is van: néhány ilyen stílusú címet még a Metronál is jobban megszerettem. Mindenesetre a moszkvai metróhálózatban játszódó történet és a harcok kiválóak voltak, bár a szkriptelt játékmenet engem jobban zavart, mint az átvezető videók nagy száma. Emlékszem, hogy milyen lehengerlő volt az alagutakban zajló harc, az egyre közelgő lények fenyegetése. A Metro 2033 remek szórakozást nyújtott, bár élmény szempontjából a Redux változat tette fel az i-re a pontot.

17. Valkyria Chronicles 4

  • Kiadó: Sega
  • Fejlesztő: Sega
  • Megjelenés: 2018. 09. 25.
  • Platform: PC, PS4, XOne, NS

Nagyon jó dolog, ha egy-egy fejlesztő elrugaszkodik egy műfaj megszokott kliséitől, erre pedig tökéletes példa a Valkyria Chronicles 4. A Sega játékában, mely egy taktikai RPG/akció program, egy alternatív 20. századi európai háborúba csöppentem, melynek minden percét élveztem. A személyes nézőpontból elmesélt történet, a főszereplő egyre bővülő naplója adta meg a játék gerincét, miközben megszenvedtem a konfliktust, hiszen egyes küldetések bizony igencsak nehezek tudtak lenni. Az élményt nagyban fokozta a remek tálalás, a gyönyörű, ugyanakkor néha fájdalmas képek sora, és a fantasztikus zene. Sajnos az elmúlt egy évben nem tudtam visszatérni a harcmezőkre, de alkalomadtán újra fel fogom venni a kesztyűt, és hadba vonulok az Eastern Imperial Alliance katonái ellen.

16. The Walking Dead: A Telltale Video Game Series (a teljes sorozat)

  • Kiadó: Telltale Games
  • Fejlesztő: Telltale Games
  • Megjelenés: 2012. 04. 24.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360, iOS, Android

The Walking Dead. Egy ikonikus név a televíziós sorozatok között, amit a kezdetek óta követek, noha a kilencedik és a tizedik évaddal már közel sem voltam megelégedve. A Telltale Games sorozatába két évvel az első évad premierje után kapcsolódtam be, és nem is csalódtam: hangulata ugyanúgy megragadott, mint a televíziós sorozaté, és bizony néhány döntésemen utólagosan elgondolkodtam, hogy vajon helyes volt-e. Amikor megtudtam, hogy a Telltale bezár, nagyon szomorú lettem, hiszen a harmadik évad akkor még nem volt meg, a negyedik pedig még készült és Epic-exkluzív lett. Steamen csak az első két évadot vásároltam meg, így az Epic Games karácsonyi akcióját nem hagyhattam ki, és 14 euróért sikerült megvennem a Definitive Edition-t. Lee Everett és a kis Clementine története, kapcsolata néha szívszorító, néha nehéz döntések elé állított, de a ráfordított idő egyetlen pillanatát sem bántam meg.

15. Heavy Rain

  • Kiadó: Sony Interactive Entertainment Europe
  • Fejlesztő: Quantic Dream
  • Megjelenés: 2010. 02. 24.
  • Platform: PC, PS4, PS3

A Heavy Rain-t bő három hónappal a Beyond: Two Souls után játszottam végig, és bár tetszett, közel sem nyújtott akkora élményt, mint a Quantic Dream negyedik alkotása. Ennek ellenére elismerem az értékeit, hiszen a döntéseken alapuló narratíva, a négy főszereplő sorsa, a történet, az origami gyilkos ámokfutása, a játékmenet együttesen egy kiváló krimi-thrillert adott ki, melyben bizony el kellett gondolkodnom azon, hogy David Cage szándékosan írt-e ilyen kegyetlen történetet. Az első végigjátszáskor sikerült a négy főszereplőből kettőt megöletnem, de pont a rengeteg eltérő út miatt nemcsak egyszeri élményt kínál a Heavy Rain, hanem akár tucatnyit. Ez pedig mindenképpen elismerést érdemel, különösen akkor, ha figyelembe vesszük a játék megjelenési idejét.

14. God of War

  • Kiadó: Sony Interactive Entertainment Europe
  • Fejlesztő: Sony Santa Monica Studio
  • Megjelenés: 2018. 04. 20.
  • Platform: PS4

Miután Kratos kiirtotta a görög istenek nagy részét, nyugdíjba vonult, hogy feleségével a messzi északon találjon békére. Gyermeke született, azonban felesége meghalt, akinek utolsó kívánsága az volt, hogy hamvait Kratos a kilenc birodalom legmagasabb hegycsúcsáról szórja szét. Egy váratlan esemény miatt a háború istenének azonban újra fel kellett vennie a kesztyűt, és egy olyan utazásra indult, amely alapvetően megváltoztatta a fiával való kapcsolatát. Kratos új történetének északi mitológiába helyezése, a kilenc birodalom különbözősége, a gyönyörű környezet, a megváltozott harcrendszer és maga a történet is arra ítélte a játékot, hogy igazi sikercímmé váljon, ez pedig sikerült is neki. Én magam élveztem a God of War minden percét, a Sony Santa Monica Studiot pedig csak dicséret illeti ezért a fantasztikus munkáért!

13. Book of Demons

  • Kiadó: Thing Trunk
  • Fejlesztő: Thing Trunk
  • Megjelenés: 2018. 12. 13.
  • Platform: PC

A Blizzard Diabloja a hack ’n slash játékok csúcsának számít a mai napig, ugyanakkor nagyon régóta nem térhettünk vissza Sanctuary véráztatta földjére. Azonban a Thing Trunk 2016-ban Early Access-fázisban elérhetővé tette a Book of Demons című játékot, majd két évvel később be is fejezte és ki is adta. Hogy miért lett sikeres? Azért, mert a Démonok Könyve a Diablo legjobb elemeit vette alapul, mégsem lehet azt mondani, hogy a Thing Trunk simán lemásolta volna a Blizzard receptjét. A három hős, a kazamaták, a történet, a Flexiscope rendszer és maga a Paperverse univerzum kellően friss és egyedi élményt kínált és kínál a mai napig, így akik szeretik a Blizzardot, azoknak szinte kötelező a Book of Demons. Én a mai napig előveszem ezt a játékot, mert negyed vagy két órán át is lehet nyüstölni, attól függően, hogy mennyi szabadidő áll valakinek a rendelkezésére. Remélem, a Paperverse következő játéka is ilyen jó lesz, mint a Book of Demons.

12. Sid Meier’s Civilization 5

  • Kiadó: 2K Games
  • Fejlesztő: Firaxis
  • Megjelenés: 2014. 09. 24.
  • Platform: PC

A Firaxist és Sid Meiert világhírűvé tevő sorozat 2010-ben hosszú évek után tért vissza egy ötödik résszel, és bár nem vagyok egy nagy stratégia-rajongó, a Civilizationnel már a kezdetek kezdetén találkoztam. A harmadik tetszett, a negyedik nagyon tetszett, az ötödik pedig, nos, lenyűgözött. Igaz, a játékmenet újításai nem nyerték el mindenki tetszését, azonban engem elragadott a "csak még egy kör" érzése, hiszen világokat fejleszteni/menedzselni mindig jó móka: próbára teszi a stratégiai érzéket, az előrelátást, meg még néhány egyéb dolgot. A premier után minden digitális tartalmat és kiegészítőt bezsákoltam, így az ötödik résszel töltöttem el a legtöbb időt, amit a mai napig nem bántam meg, habár a következő részt sajnos már kihagytam.

11. Life is Strange

  • Kiadó: Square Enix
  • Fejlesztő: Dontnod Entertainment
  • Megjelenés: 2015. 01. 30.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360

Van abban valami különleges, ha egy fejlesztő úgy dönt, hogy egy lányt, fiatal nőt tesz játékának főszereplőjévé. Ez a különlegesség pedig a Life is Strange-re különösen igaz, hiszen Max Caufield és barátnőjének története látszólag egy tipikus amerikai iskolai sztorinak indul, azonban gyorsan kiderül, hogy ez közel sincs így. Egyrészt azért, mert Max képes irányítani az időt, megváltoztatni eseményeket, másrészt pedig azért, mert a történet a közepére egy nagyon sötét tinidrámáva alakul át, ami a meghozott döntéseknek és a pillangó effektusnak köszönhetően emberek sorsára van hatással. Azért lett nagy kedvencem a Life is Strange, mert a főszereplőkhöz kötődni lehetett, bele lehetett gondolni a helyzetükbe, abba, hogy mibe csöppentek. A Dontnod a Remember Me után egy igazi sikerjátékot készített, teljesen megérdemelten, melyet csak szeretni lehet, hiszen egy alapvetően sötét hangulatú történetet mesélt el úgy, hogy abban az érzelem és a könny is hangsúlyos szerepet kapott.

10. Dishonored (és a folytatása persze)

  • Kiadó: Bethesda Softworks
  • Fejlesztő: Arkane Studios
  • Megjelenés: 2012. 10. 12.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360

Soha nem vetettem meg a lopakodós akciójátékokat. Szerettem a Thief: The Dark Projectet, rengeteg terroristának törtem el a nyakát a Splinter Cell: Chaos Theory-ban, így nem is volt kérdéses, hogy az Arkane Studios Dishonored című játéka is a listámra kerül. A többféleképpen megoldható feladatok, a különös képességek, a környezet steampunkba hajló változatossága, a karakterek mind magukkal ragadtak, sőt én még a történettel is elégedett voltam, annak ellenére, hogy többeknek nem tetszett. A Dishonored által adott élmény a Dishonored 2-vel lett teljes, a játéknak pedig kifejezetten jót tett az, hogy az Arkane két karaktert (Corvo és Emily) is játszhatóvá tett, ráadásul Dunwallból kilépve eme remek világ új területeit is felfedezhettem. Sajnálatos módon az Arkane egyelőre nem tervez folytatást, pedig biztos vagyok abban, hogy nemcsak én, hanem még sokan mások is szívesen visszatérnének ebbe a különös, de fantasztikus világba.

9. Prey

  • Kiadó: Bethesda Softworks
  • Fejlesztő: Arkane Studios
  • Megjelenés: 2017. 05. 05.
  • Platform: PC, PS4, XOne

Mai napig egyik örök kedvenc játékom a System Shock 2, amelynek folytatására annak bejelentése óta várok (na, meg a Nightdive által fejlesztett első rész felújítására). Így nagyon örültem, amikor megtudtam, hogy készül a Prey, hiszen a System Shock 2 szellemi örökösét láttam benne, és igazam is lett. A Talos 1-en kalandozva ugyanazt éreztem, mint a Von Braun és a USS Rickenbacker fedélzetén. Fantasztikus környezet, félelmetes ellenfelek, lenyűgöző játékmenet: nagyon örültem, hogy ez lett a Preyből, aminek eredeti részével is játszottam, de az nem hagyott bennem nyomot, nem úgy, mint ez. A 2017-es verzió tökéletes hangulatbomba volt a (remélhetőleg) jövőre megjelenő System Shock Remastered előtt, így, ha szeretted az Irrational játékát, ezt se hagyd ki!

8. Ace Combat 7: Skies Unknown

  • Kiadó: Bandai Namco Entertainment
  • Fejlesztő: Bandai Namco
  • Megjelenés: 2019. 01. 18.
  • Platform: PC, PS4, XOne

Gyerekkorom óta imádom a repülőket. Hat-hét évesen édesapámmal órákig néztük Ferihegyen a felszálló-leszálló gépmadarakat, aztán amikor meglett az első PC-m, rögtön megvettem a Jane’s F15-öt, amihez a Fighter’s Manual vastagabb volt, mint sok középiskolai tankönyvem. Aztán rájöttem, hogy a szimulátor nem nekem való. Az igazi repülési élményt nekem az Ace Combat-sorozat hozta el, melyben azonnal az akció közepén találhattam magam. Játszottam vele PS2-n, PSP-n, PS3-on nagyon szerettem az Ace Combat: Infinity-t, aztán amikor leálltak a szerverek, már közel volt a Skies Unknown megjelenése. Nem is csalódtam, igaz, a légiharc sokkal jobban tetszett, mint a földi célpontokra történő támadás. Egy dolog azonban még hiányzik a teljes élményhez: egy PS VR készlet, amit remélem, idén be tudok majd szerezni, hogy 3D-ben is megtapasztaljam a repülés élményét!

7. The Witcher 3: Wild Hunt

  • Kiadó: CD Projekt
  • Fejlesztő: CD Projekt RED
  • Megjelenés: 2015. 05 19.
  • Platform: PC, PS4, XOne, NS

Természetesen egy ilyen listán a Vajáknak szerepelnie kell: Ríviai Geralt a Közép-európai (lengyel) mitológiát és ezzel a fejlesztő CD Projektet is világhírűvé is világszerte elismertté tette. Az első részt bár érdekes játéknak találtam, nem szerettem, a harcrendszere esetlensége miatt. A Wild Hunttal azonban minden idegenkedésem elillant, hiszen minden tökéletes lett benne, a küldetésektől kezdve a hatalmas világon át egészen a kiegészítő tartalmakig. Nekem már hiányzik, de remélem, hogy a CD Projekt egyszer még visszatér Sapkowski fantasztikus világához.

6. Kingdom Hearts 3

  • Kiadó: Square Enix
  • Fejlesztő: Square Enix
  • Megjelenés: 2019. január 29.
  • Platform: PS4, Xbox One

A Kingdom Hearts 3 volt az a játék, aminek a megjelenésére nagyon hosszú ideig kellett várnom, és amelynek minden percét élveztem, az elsőtől az utolsóig, emiatt nem volt kérdéses az igen magas pontszám, amit a tesztben adtam rá. Jó volt az elmúlt évek legnépszerűbb Disney-meséinek főszereplőit a képernyőn látni, úgy, hogy Sorával, Donald kacsával és Goofy-val a történet részévé válhattam, amikor pedig felcsendült a Let it Go! (Legyen hó!) csodálatos zenéje, teljesen lenyűgözött a fejlesztők ezen döntése, ahogy rajtam kívül szinte mindenkit. A Kingdom Hearts véget ért, azonban még ebben a hónapban egyszer visszatérhetek a világába, amit nagyon köszönök a Square Enixnek!

5. Fortnite Battle Royale

  • Kiadó: Epic Games
  • Kiadó: Epic Games
  • Megjelenés: 2017. 09. 26.
  • Platform: PC, PS4

A battle royale évek óta létező műfaj, könyvekben és filmekben pedig még régebben jelen van (Menekülő ember, Battle Royale, Az éhezők viadala stb.), én mégsem vettem részt a küzdelmekben. Aztán egyik pillanatról a másikra feltelepítettem a Fortnite-ot, megnyertem a második csatámat, és rájöttem, hogy ez bizony nagyon szórakoztató időtöltés. A buszból kiugrás, a fegyver és ellátmány keresés, a bujkálás-támadás lenyűgözött, így most már minden nap benézek a játékba, hogy részt vegyek egy-két meccsen. A jövőben is így teszek, egyúttal remélem, hogy az Epic még tovább fogja tökéletesíteni ezt a remek játékot!

4. GTA 5

  • Kiadó: Take Two Interactive
  • Fejlesztő: Rockstar Games
  • Megjelenés: 2013. 09. 17.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360

A GTA 3 óta minden Grand Theft Auto-résszel játszottam. Nagyon szerettem Liberty City New Yorkra hasonlító világát, Vice City neonfényes utcáit, San Andreas hatalmas, változatos tájait, ugyanakkor egyik sem tetszett annyira, mint a 2013-ban epizód. A három főszereplős játék, Los Santos hatalmas városa, a küldetések és az online rész a mai napig le tud kötni, erre pedig nagyon kevés játék képes. Látszik, hogy a Rockstar nem tud hibázni, hiszen a mai napig rengetegen kalandoznak Los Santos utcáin, így a GTA 6-nak hatalmas elvárásokkal kell majd szembenéznie. A Rockstart ismerve a cég meg fog felelni a feladatnak.

3. Tomb Raider

  • Kiadó: Square Enix
  • Fejlesztő: Crystal Dinamics
  • Megjelenés: 2013. 03. 05.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360

Sok Tomb Raider-játékkal játszottam 1999 óta, de egyik sem nyűgözött le annyira, mint Lara eredettörténetének első része. Yamatai szigete, a főhősnő és barátai kapcsolatának, Mathias őrült szektájának, a fokozatosan misztikumba hajló történetnek a bemutatása remek élményeket, és nem tagadom, néha igen frusztráló pillanatokat adott. A bódévárosban való bujkálás és kíméletlen harc, a felrobbanó hegyi faluból történő menekülés örök emlék marad, ahogy a megújult játékmenet is, mely tökéletesen belesimult a program mechanikájába. Természetesen a trilógia következő részeit is végigjátszottam, de ez az első az, amit a premierje óta minden évben legalább kétszer előveszek, mind PC-n, mind PS3-on és PS4-en.

2. Beyond: Two Souls

  • Kiadó: Sony Interactive Entertainment Europe
  • Fejlesztő: Quantic Dream
  • Megjelenés: 2013. 10. 09.
  • Platform: PS4, PS3

A Beyond: Two Souls első végigjátszásakor még nem ismertem a Heavy Raint, éppen ezért nem volt csalódás számomra a Jodie Holmes életét feldolgozó játék. Rengeteg fontos kérdést tett fel David Cage és csapata az emberi természetről, a kapcsolatokról, a hatalom működéséről, ezeket pedig egy olyan történetbe bújtatta a szakember, amelyet nem tagadom, többször megkönnyeztem. Mai napig emlékszem a játék összes pillanatára, arra, hogy milyen érzés volt Jodie-val az utcán pénzt keresni, hogy élelmet tudjon venni, amikor teljesen egyedül volt, bár ott voltak szintén hajléktalan ismerősei, illetve milyen volt az, amikor fogadott apja ellene fordult, a sort pedig folytathatnán napestig.  Bár már többször végigjátszottam a Quantic Dream alkotását, a mai napig szívesen előveszem ezt a remek programot.

1. The Last of Us (és a Left Behind DLC)

  • Kiadó: Sony Interactive Entertainment Europe
  • Fejlesztő: Naughty Dog
  • Megjelenés: 2013. 06. 14.
  • Platform: PS4, PS3

A The Last of Us-ra már akkor felfigyeltem, amikor először bemutatták, de a premier után pár hónappal tudtam csak megszerezni. Ahogy Dzséjt a The Last of Us miatt vette meg a PS4-et, én a The Last of Us miatt vettem meg a PS3-at, ami a mai napig megvan. A Naughty Dog programjától egy szívszorító, elgondolkodtató, fantasztikus utazást kaptam egy teljes kontinensen keresztül, két remek karaktert, akik már a játék harmadik órájában a szívemhez nőttek. Mindezt megfejelte a fejlesztők által megalkotott fantasztikus környezet: ennyire hihető világvégét még sehol nem láttam. A folytatás pedig itt van a küszöbön, amelytől ugyanezeket várom. Biztos vagyok benne, hogy a Naughty Dog nem fog csalódást okozni!

Az évtizedet összefoglaló listáink még folytatódnak, tarts velünk a továbbiakban is!